nieuws

Eén nacht ijs "2009 wordt het jaar van de tussenpersoon". Een kreet

Archief

die veel belooft, maar weinig goeds

Na de honderden miljoenen euro’s omvattende schikkingen met verzekeraars richt de Stichting Verliespolis namelijk de pijlen op het intermediair. Die moeten financieel iets doen aan onjuist of onvoldoende geadviseerde beleggingsverzekeringen.

De juristen van de woekerpolisklagers speculeren er allicht op dat belangenbehartigers van het intermediair over de brug komen om verdere reputatieschade tegen te gaan. Een alternatief is lange juridische wegen bewandelen. Daar wordt niemand vrolijk van, behalve een groepje advocaten. En als dat dan tot opgelegde compensaties leidt, zullen die vaak moeten komen van bedrijven die allang failliet zijn.

 

Een voorbeeld van zo’n kantoor is Noorderkroon, zeventien jaar geleden opgericht door Maarten Snels en Roland Veenhuizen. De Bussumse jeugdvrienden zetten in de jaren negentig een imposante verkooporganisatie neer, gespecialiseerd in beleggingspolissen, liefst gekoppeld aan bedrijfsspaarregelingen. Direct writer Ohra had er tientallen miljoenen guldens voor over. Twee jaar na die overname ging Noorderkroon failliet. Aegon, Avéro en Delta Lloyd konden zo’n _ 17 mln afschrijven.

 

Snels en Veenhuizen, als twintigers door Ohra multimiljonair gemaakt, keerden in 2003 terug in de verzekeringsbranche. Dat begon met Helica. In Almere runt het duo inmiddels ook de bemiddelingsbedrijven Hoogmalen, Verias, Sentif, F3, Nederhoek, In-Vita, Vivenda en Consumer Financial Planning Group (CFP). Bij de start had het voormalige Noorderkroon-duo pensioenen en hypotheken voor ogen. Momenteel bepaalt echter vooral uitvaart de agenda van de callcenters en de verkopers; hofleverancier is Yarden.

 

Eenvoudig te verkopen producten en volledige afsluitprovisies maken uitvaartverzekeraars tot aantrekkelijke zakenpartners voor tussenpersonen. Die koppeling trekt nog wel eens mensen aan die zich liever niet laten remmen door klantbehoeften en goede adviezen voor een consument. Zulke hindernissen worden met een strak verkoopprotocol, een betrouwbare uitstraling en lekkere babbel zo vlot mogelijk genomen.

 

Dit leidt zo nu en dan tot brokken. Zo leverde het inmiddels failliete Uvium, enige tijd de grootste verkooporganisatie in uitvaartpolissen, Dela een schadepost van bijna _ 5 mln op.

 

Serge Evers, de commerciële man van Yarden, stelt dat hij niet over één nacht ijs gaat. Die stelling mag misschien kloppen voor de bedrijven van Snels en Veenhuizen, maar kan onmogelijk gelden voor alle 1.750 tussenpersonen die Yarden de afgelopen twee jaar een agentschap verleende.

 

Serge kan eens in Eindhoven een kopje koffie gaan drinken. Daarmee kan hij misschien voorkomen dat hij over enkele jaren een bakkie moet doen met de advocaten van Verliespolis.

 

Henri Drost

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.