nieuws

Domburg startte in 1883 met verkoop naaimachines

Archief

Assurantiekantoor Domburg van de Panne in Bodegraven is een van de oudste assurantiekantoren van het land. Het bedrijf werd in oktober 1883 opgericht door Teunis Domburg. Verzekeringen waren op dat moment bijzaak; er werden vooral naaimachines en homeopathische middelen verkocht.

 

Zijn zoon, weer een Teunis, bouwde de zaak verder uit en droeg het bedrijf in 1966 over aan kleinzoon Jaap. Deze heeft op zijn beurt het assurantiekantoor in 2006 verkocht aan Edwin van de Panne wiens vader een kantoor in de regio Rotterdam had.

 

  &nbspDe naam Domburg blijft overigens aan het bedrijf verbonden, omdat Jaap Domburg voorlopig nog drie dagen in het bedrijf blijft werken en zijn dochter Elsbeth office-manager is en rechterhand van directeur Edwin van de Panne.

 

Met welke verzekeraars doen jullie zaken?

 

Met name met ASR verzekeringen, Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd, Aegon en Amersfoortse. Ook verzekeren we de laatste tijd veel via Voogd & Voogd om onze relaties een scherpe autopremie te kunnen bieden.

 

Bij welke (stands)organisaties zijn jullie aangesloten?

 

NBVA, DAK en DIN. Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Schade-, zorg- en levensverzekeringen, pensioenen, bancaire diensten en hypotheken. Sinds november 2007 zijn wij ook SNS Regio Bank.

 

Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?

Vooral bij aanvragen en wijzigingen. Er wordt bijna nooit meer een aanvraagformulier naar een maatschappij verzonden.

 

Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf?

 

Wij hebben circa 5.000 relaties en

 

11 medewerkers (7,2 FTE)

 

Wat is jullie voornaamste doelgroep?

 

Onze klanten zijn voor 80% particulier en voor 20% zakelijk. Ze bevinden zich vooral in Bodegraven en omgeving en rondom Rotterdam, vanwege de portefeuille van Van de Panne sr.

 

Op welke terrein heeft uw bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Pensioenen en verzekeringen voor het mkb.

 

Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

De constante druk om alles inzichtelijk te maken en de hoeveelheid na te leven WFT-regels en diplomavereisten.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

Het constant opvoeren van de administratieve druk en koppelverkoop door banken. Het wordt cross-selling genoemd, maar ondertussen¼

 

Meest irritante assurantieadvertentie?

 

All Secur. De prijs van het product wordt enorm benadrukt en kwaliteit schijnt ondergeschikt te zijn. Totdat iemand schade krijgt.

 

Hoe ziet uw kantoor er in 2015 uit?

 

Wij hopen dan als 132-jarige nog steeds een vertrouwde naam in Bodegraven te zijn. Verder ligt er voor ons nog een flinke uitdaging op pensioenterrein. Als adviseur moeten wij daarin een duidelijke rol gaan spelen, omdat wensen en werkelijkheid bij de klant nogal ver uit elkaar liggen. Maar ook om ervoor te zorgen dat pensioenen niet de woekerpolissen van de toekomst worden.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

Voor schadeverzekeringen is de huidige beloningswijze niet verkeerd. Maar ik kan mij goed voorstellen dat beloning op basis van een uurtarief naast de reguliere provisiebeloning komt te staan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de werkzaamheden voor een kleine hypotheek of de financiële analyse van een gezin.

 

Welke maatschappij is naar uw idee de eerstvolgende die verdwijnt door een fusie of overname?

 

De Goudse.

 

Welke niet meer bestaande maatschappij mist u?

 

Stad Rotterdam. Dat was nog redelijk klein, de lijnen waren kort en er werd erg met je meegedacht.

 

dat pensioenen niet de woekerpolissen van de toekomst worden."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.