nieuws

Branche schroeft mediabestedingen fors terug

Archief

Financiële dienstverleners hebben in de eerste acht maanden van dit jaar hun mediabestedingen met 30% verlaagd tot € 198 (280) mln. Nationale-Nederlanden saneerde het meest rigoureus: de ING-dochter gaf 90% minder uit aan advertenties, zo blijkt uit onderzoek van bureau Adfact.

De daling in media-uitgaven is na het eerste kwartaal ingezet. Vooral bij hypotheek- en beleggingsproducten werd de hand op de knip gehouden: aan hypotheekreclames is nog maar € 15 (50) mln uitgegeven. Verzekeringsproducten waren goed voor € 68 (86) mln en voor leenproducten werd € 27 (36) mln uitgetrokken. Vooral de uitgaven aan televisiereclames zijn ingezakt.
Bij DSB Bank zijn de advertentie-uitgaven met 44% gedaald; Aegon besteedde 55% minder. Wel geeft DSB Bank, net als in 2008, het grootste bedrag uit: € 25 (45) mln. Ditzo, vorig jaar veel in beeld, doet het nu veel rustiger aan met een daling van 68%. Anderzijds trokken enkele partijen juist meer geld uit voor de media: Menzis vergrootte de reclame-uitgaven met 430%, Zwitserleven met 226% en Univé met 42%.

Reageer op dit artikel