nieuws

CZ differentieert provisie

Archief

Zorgverzekeraar CZ wil zijn provisie voor het intermediair gaan differentiëren. “Het moet in verhouding staan tot de geleverde prestatie”, is de mening van topman Mike Leers.

CZ differentieert provisie

"Wij hebben kritisch gekeken naar de meerwaarde van provisie. Daarbij hebben wij op een aantal ledencollectiviteiten de doorlopende provisie verlaagd. Daar werd zo wild op ingeschoten; dat wilden wij niet", aldus Leers.
"Verder hebben we de provisie op aanvullende polissen aangepast. Wij gaven een percentage gekoppeld aan de premie. Dus bij tandartsen ging het verbruik omhoog, daarmee ook de premie en dus ook de provisie", zegt Leers.
CZ heeft eveneens een segmentering aangebracht in de partijen waarmee samengewerkt wordt. "Daarbij kijken wij uiteraard naar partijen die voor ons rendabel zijn. Het eerste segment is partners op het gebied van zorg en inkomen. Denk aan partijen zoals Marsh, Aon en Schouten Zekerheid. Het tweede segment bestaat uit ketens en formules, zoals Nedasco, Rabobank en TVM. Het klassieke intermediair is het derde segment." CZ heeft er niet voor gekozen om voor het intermediair een apart label in de markt te zetten. "CZ is een sterk merk en we willen de klant niet sturen. De klant kiest zelf zijn distributiekanaal."

Reageer op dit artikel