nieuws

HypotheekCompany wil binnen half jaar naar honderd kantoren

Archief

Met een nieuw concept, ‘Free Franchise’ genaamd, wil franchiseketen HypotheekCompany de komende zes maanden van zestig kantoren groeien naar meer dan honderd.

 

‘Free Franchise’ betekent dat deelname bij HypotheekCompany voortaan gratis is. Dat wil zeggen dat het intermediair geen maandelijks bedrag aan kosten meer betaald en er geen provisie wordt afgeroomd. De keten stimuleert overigens advies op basis van een uurtarief.

 

  &nbspHet inkomstenmodel van HypotheekCompany ziet er voortaan als volgt uit: klanten betalen de adviseur, de adviseur betaalt de centrale organisatie voor diensten als software, opleiding en marketing, en geldverstrekkers en verzekeraars betalen de centrale organisatie voor bepaalde diensten die in het verlengde van het proces liggen. De duur van de franchisecontracten is teruggebracht van vier naar één jaar.

 

Nieuwe positie

HypotheekCompany wil achter De Hypotheker en De Hypotheekshop een stevige derde positie verwerven in de top van de hypotheekadviesketens. Maar snel groeien is volgens directeur-eigenaar Christian Dijkhof geen doel op zich. "Wij hebben niet naar onszelf gekeken maar naar de tussenpersoon. Wij willen in 2009 een formule die op basis van kostprijs de beste propositie geeft voor adviseurs. De nieuwe formule moet recht doen aan de nieuwe positie van het intermediaire hypotheekadvies en de positie van het intermediair versterken."

 

  &nbspBehoud van de eigen identiteit en visie van ondernemers moet als kernwaarde bewaard blijven, vindt Dijkhof. Hij wil dat combineren met een landelijke formule. ‘Free Franchise’ krijgt drie modules: Basis, Uitgebreid en Custom Made. Aanvragen moeten altijd via de centrale backoffice verlopen. Verder moet het opleidingsprogramma van HypotheekCompany worden gevolgd en moeten de huisstijldragers van de adviesketen worden gevoerd.

 

Routeplanner

Volgens HypotheekCompany bestaat er meer dan ooit de noodzaak om de beloning van het intermediair te rechtvaardigen. Daartoe heeft de adviesketen een ‘Routeplanner’ ontworpen, waarbij de adviseur fungeert als navigator voor de klant. "Die Routeplanner is een instrument voor adviseur en consument, waarmee in een aantal vaste stappen het adviestraject met verantwoording van de bestede uren inzichtelijk wordt gemaakt", legt Dijkhof uit. "Het geeft een rechtvaardiging voor het tarief van de tussenpersoon en maakt zijn toegevoegde waarde tastbaar."

 

Reageer op dit artikel