nieuws

AFM maakt waarschuwing in kredietreclames zelf

Archief

Sinds 1 januari is het verplicht om in een reclame-uiting voor krediet een waarschuwing voor de gevolgen op te nemen. Financiële ondernemingen hoeven daar niet zelf voor te zorgen, want deze verplichte waarschuwingen komen via de website van de AFM beschikbaar.

 

Het gaat om een waarschuwingszin en een symbool, die bij consumenten het bewustzijn moeten verhogen over de gevolgen van lenen. De verplichting ging formeel 1 januari in, maar zal na een overgangstermijn van drie maanden vanaf 1 april gecontroleerd gaan worden door de AFM. De waarschuwing is verplicht voor alle reclames voor krediet op televisie, radio, internet en in gedrukte media. Uitgezonderd zijn reclames voor hypotheken, omdat die kredieten worden gebruikt voor de verwerving van de eigen woning.

 

  &nbspDe AFM ontwikkelt op dit moment de standaardformats voor de verschillende vormen van reclame. De zin en het symbool zullen, zowel in tekst als in audio, eerdaags beschikbaar worden gesteld via de website van de AFM.

 

Reageer op dit artikel