nieuws

‘Gratis’ advies pakt soms prijzig uit

Archief

Verzekeringsadvies van een tussenpersoon leek voor de consument altijd gratis, maar het was een sigaar uit eigen doos en soms een heel dure. Dat systeem gaat nu op de helling en de branche raakt in het slop, zo meldt het Algemeen Dagblad vandaag.

‘Gratis’ advies pakt soms prijzig uit

Enkele duizenden tussenpersonen houden er de komende vier jaar mee op, verwacht de NBVA, een van de twee brancheverenigingen van verzekeringstussenpersonen. "Bij de Autoriteit Financiële Markten staan nu 8500 kantoren geregistreerd. We denken dat het er in 2012 nog 6000 zijn'', zegt de NBVA.
De inkomsten dalen allereerst doordat consumenten voor simpele producten de tussenpersoon niet meer nodig hebben. "Internet is een bedreiging,'' zegt Peter Tempelaar, mede-eigenaar van de Dordtse TDA Groep (elf werknemers). "Consumenten worden slimmer en mondiger. Ze hebben je pas nodig als het om ingewikkelde producten gaat.''
Ten tweede staan er grote veranderingen op stapel wat betreft de beloning van de tussenpersonen met provisies voor met name die ingewikkelder producten. Dat is een voor klanten schimmig systeem van betalingen door de verzekeraars wier producten de tussenpersoon verkoopt.
 
Zie gehele artikel: 'Gratis' advies pakt soms prijzig uit
 
 
Verder in de media vandaag
 
Fortis zet opnieuw bestuurder aan de kant
(Het Financieele Dagblad, ook in: Algemeen Dagblad, De Telegraaf, Volkskrant, NRC Handelsblad van vrijdag en zaterdag)
 
Weer hypotheekbank VS onderuit
(De Telegraaf)
 
Jaap.nl hijgt in nek van heerser Funda
(Algemeen Dagblad)
 
Column Arjen van Witteloostuijn: Opknippen banken en verzekeraars stuk veiliger
(Algemeen Dagblad)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.