nieuws

‘Duitse levenmarkt te veel op rijken gericht’

Archief

Volgens onderzoeksbureau Map-report moeten de levensverzekeraars bij onze oosterburen zich meer gaan richten op producten voor ‘de gewone man’ in plaats van koopsompolissen voor grootverdieners. Daarmee zou de krimpende markt een halt kunnen worden toegeroepen.

De totale brutopremieomzet is vorig jaar met € 75,4 mld nog geen half procent gegroeid bij de Duitse levensverzekeraars. Bijna de helft van de maatschappijen, waaronder Delta Lloyd, kampt met een omzetdaling. Er werden 7,55 miljoen nieuwe contracten gesloten: minder dan in 2006. Met name koopsommen dragen de levenmarkt in Duitsland; de omzet uit eenmalige premies is tweemaal zo groot als die uit nieuwe periodieke premies. Vooral bij marktleider Allianz (17%), Hamburg-Mannheimer en Generali is de koopsomomzet relatief hoog.
Map-report ziet een te eenzijdige focus als oorzaak: "Levensverzekeraars verkopen liever fiscaal gedreven producten in plaats van zich te richten op de spaarbehoefte van de brede bevolking." Volgens de onderzoekers is de Duitser wat levenpolissen betreft zwaar onderverzekerd vergeleken met de rest van de wereld.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.