nieuws

Voor de Vuyst weg

Archief

"Goedemorgen", begon ik goedgemutst. "Ik wil graag een premie opvragen." Aan de andere kant van de lijn bleef het angstvallig stil. "Dat kunt u via het extranet berekenen." "Dat weet ik," zei ik. "Maar jullie systeem is down." Wederom stilte. "Een momentje." In gedachten hoorde ik de alarmbellen over de afdeling schellen. Ons systeem is down! Ik stelde zo voor dat ergens een archiefkast werd opengetrokken. Dat iemand de hand legde op een beduimeld tarievenboekje. "Ik heb een premie", klonk het uiteindelijk. "Maar wél onder voorbehoud."

 

  &nbspInternet. Soms een vloek, soms een zegen. Maar hoe het ook zij, we kunnen er niet meer omheen. De snelheid waarmee we communiceren is flink toegenomen. Klanten vragen online offertes op, tussenpersonen maken berekeningen via extranetten en maatschappijen communiceren bij voorkeur via e-mail. Heel handig: als het werkt. En als de gegevens goed verwerkt worden. Want "Het systeem heeft een fout gemaakt", is weliswaar een lekker excuus, het ís natuurlijk een feitelijke onjuistheid. Iemand heeft dat systeem tenslotte bedacht.

 

  &nbspEn wat te denken van het verdwijnen van persoonlijk contact? Voorheen voerden we misschien lange(re) gesprekken, maar we konden wél doorvragen. Nu krijg ik op de vraag ‘Wie is uw werkgever’ (waarmee ik uiteraard op een bedríjf doel) steevast een antwoord als ‘Arie’ of ‘Jan’. Ook de statistiektechnische vraag ‘Hoe bent u op onze site gekomen’ zorgt nog wel eens voor verwarring. "Via de computer," vulde iemand eens in. "Surfend", schreef een ander. En mijn persoonlijke favoriet: "Zelf."

 

  &nbspEn dan zijn er nog alle codes en inlognamen die we tegenwoordig moeten onthouden. Voor het gemak moeten deze elke drie maanden ververst worden. Welke namen en geboortedata zal ik déze keer gebruiken, denk ik vaak. En prompt probeer ik weer drie keer met een verkeerde combinatie in te loggen. Hup, een blokkade. Of de geldautomaat eet mijn pas op omdat ik met mijn Digi-D sta te pinnen. Handig. En als het allemaal dan wél lukt en wél werkt, dan gaat er weer iets anders mis Zo heeft mijn computer eigenhandig besloten dat alle correspondentie van maatschappij X ‘spam’ is. Tientallen berichten inzake penis- en borstvergrotingen tergen mijn mailbox, maar relevante gegevens moet ik op de één of andere manier altijd weer uit de prullenbak vissen. Zoals ik al zei, op de digitale snelweg kan hard worden gereden. Maar er is me iets te vaak ‘werk aan de weg’.

 

  &nbspReageren op de column van Esther?

 

  &nbspGa naar www.amweb.nl onder ‘Opinie’.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.