nieuws

SEO-rapport: klant moet beloning bepalen

Archief

De klant zou voorafgaand aan het adviesgesprek met de tussenpersoon moeten overeenkomen hoe en in welke mate hij wordt beloond. Die aanbeveling doet onderzoeksinstituut SEO in het maandag gepresenteerde rapport over de beloning van tussenpersonen.

SEO heeft in opdracht van NVA, NBVA en het Verbond van Verzekeraars onderzocht welk beloningsmodel het best aansluit bij de advieswerkzaamheden van het intermediair. Hoewel het rapport beloning op uurbasis toejuicht, wordt provisie, mits transparant, niet afgewezen. De drie opdrachtgevers staan positief tegenover het vooraf overeenkomen van de beloningswijze, customer agreed renumeration genoemd. Wel zijn de meningen over bonusprovisie nog verdeeld. Verder willen NVA en NBVA hun leden meer handvatten gaan bieden voor het overstappen op een uurtarief. " Het aantal kantoren dat bijvoorbeeld een urenregistratiesysteem heeft ingevoerd, is nog uiterst beperkt." Volledig afschaffen van provisie zien beide organisaties niet zitten: " Dat zou betekenen dat klanten de rekening betalen voor het werk dat de bemiddelaar voor de verzekeraar verricht."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.