nieuws

Marsh vergelijkt horecapolissen op internet

Archief

Assurantiemakelaar Marsh gaat, in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland (KHN), horecaverzekeringen via internet vergelijken. Op de website Gastvrijverzekerd.nl kunnen zowel tussenpersonen als horecaondernemers offertes van verschillende in horeca gespecialiseerde verzekeraars aanvragen. "Het Independer voor de horeca", vindt KHN.

 

Vanaf 1 juli kan een vergelijking worden gemaakt tussen zes verzekeraars. Zij bieden via deze site producten aan die zijn toegesneden op horecaondernemers. Marsh wil de namen van de risicodragers nog niet bekend maken. Zeker is wel dat Avéro Achmea en Fortis Corporate Insurance er hun opwachting maken; Delta Lloyd waarschijnlijk ook.

 

Vergelijk en profiteer

"Een jaar of vijf geleden zijn we begonnen met horecaverzekeringen aan te bieden via internet. Dat was de eerste b-to-b toepassing", vertelt Gert Schut, manager Memorisk bij Marsh. "We zijn nu weer een stapje verder met de ‘multi-quote’: de meerkeuzeofferte. KHN is er blij mee."

 

  &nbsp"KHN had al heel lang deze wens", vult projectleider Jan Jaap Troost aan. "Hun slogan is: Kijk, Vergelijk en Profiteer. Dat hebben wij nu gerealiseerd. Hun leden kunnen nu de beste keuze maken uit de offertes van de belangrijkste spelers in de Nederlandse markt, actief in de horeca."

 

Maximaal 24 uur

Het proces verloopt volledig geautomatiseerd. Na invulling van een vragenlijst op de site ("dat neemt een klein kwartiertje in beslag") worden maximaal zeventien ‘quotes’ gegenereerd, afhankelijk van het aantal producten dat is gewenst. Deze quotes worden, samen met een eveneens automatisch gegenereerd risicoprofiel, doorgegeven aan de betrokken verzekeraars, die akkoord moeten geven of ze kunnen worden omgezet in een offerte aan de klant. "Daar krijgen ze nu nog maximaal 24 uur de tijd voor, maar dat gaan we wel afbouwen", aldus Schut.

 

Signalering

Marsh begeleidt het proces onder meer door de Sales & Servicedesk nog even te laten bellen met de klant en te kijken of er nog vragen zijn. "Maar ook het systeem genereert soms vraagtekens", vertelt Schut. "Als de verzekerde som bedrijfsschade hetzelfde is als de omzet bijvoorbeeld, dan zegt het systeem: je bent geld aan het weggooien. Dat is gewoon te veel. En zo zitten er een heleboel van dat soort signaleringen in."

 

  &nbspAls alles is gecheckt en akkoord bevonden, rolt er automatisch een meerkeuzeofferte uit, die per mail naar de klant wordt verstuurd. Heeft een klant eenmaal zijn keuze bepaald, dan wordt de offerte omgezet in een polis en digitaal verzonden. "Vooralsnog wordt er ook een papieren exemplaar verstuurd. De wetgeving omtrent de geldigheid van een digitale polis is net rond en we discussiëren nog met verzekeraars over het authentificatieproces."

 

Rekenregels

Uiteraard worden er door het systeem ook statistieken bijgehouden, bijvoorbeeld voor cross-selling. Verder gaat Marsh de verzekeraars informeren over hun resultaten. "Verzekeraars kunnen hun eigen rekenregels aanpassen. Dat bevordert de dynamiek in het systeem", aldus Schut. "We willen ook dat de verzekeraar, als hij hoort dat hij een wat tegenvallende score heeft gehaald, gaat draaien aan zijn rekenregels. Maar dat kan ook op eigen initiatief, als hij bijvoorbeeld een driemaandelijkse actie wil houden voor discotheken en de startpremies met 8% wil verlagen. Het is onze ‘machine’, maar het zijn hun rekenregels."

 

Centraal Beheer

Tot voor kort was Centraal Beheer de enige verzekeraar ‘achter de machine’ voor KHN, maar deze maatschappij gaat niet meedoen in de nieuwe situatie, aldus Troost: "Dat heeft alles te maken met het driesporenbeleid van het concern. Centraal Beheer wilde eigenlijk via koepels best met ons blijven samenwerken voor portfoliobenaderingen. Maar in de toekomst zijn zij het directe kanaal en is Avéro het tussenpersonenkanaal. Zij hebben dus besloten om de samenwerking niet te verlengen. Dat was voor ons aanleiding om haast te maken met de ontwikkeling van de meerkeuzemachine", aldus Troost.

 

  &nbspZusterbedrijf Avéro Achmea is wél een van de verzekeraars die meedoet in het systeem, evenals Fortis Corporate Insurance. Delta Lloyd is erover in gesprek met Marsh, dat verder de lippen stijf op elkaar houdt over de deelnemende verzekeraars.

 

Tarieven

Beide heren willen wel kwijt dat de vergelijkingsmogelijkheid op de site verzekeraars heeft aangezet tot enkele forse tariefverlagingen. "De tarieven voor brandverzekeringen gaan gemiddeld met 26% naar beneden en die voor aansprakelijkheidsverzekeringen met gemiddeld 9%."

 

  &nbspDe invoering van het rookverbod in de horeca op 1 juli heeft volgens Schut nauwelijks invloed op de tarieven voor brandverzekeringen: "In het begin zat een eventueel rookverbod in het risicoprofiel. Dat hebben we er snel uitgehaald, om de simpele reden dat een rookverbod qua risico eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Want als mensen niet mogen roken, gaan ze toch stiekem roken¼ Bij hotels is het natuurlijk nog wel een vraag of er al dan niet rookvrije kamers zijn. Maar niet in cafés en restaurants. Maar (met een knipoog refererend aan de recente tariefverlaging van Nationale-Nederlanden, red.) ‘marketingtechnisch’ is het natuurlijk aardig om het rookverbod te gebruiken."

 

  &nbspVoor de assurantietussenpersoon biedt het nieuwe systeem ook voordelen, aldus Troost: "Die krijgt een compleet dossier en kan dus meteen een goede vergelijking geven naar zijn klant toe. Daarnaast is het efficiënt om via één portal direct zes verzekeraars te kunnen benaderen. En wij nemen een stuk administratieve verwerking uit handen. Maar dat geldt ook voor de verzekeraars. De totale kosten in deze keten zullen dus lager worden."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.