nieuws

AFM: kwart kredietaanbieders voldoet niet aan reclameregels

Archief

Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat zestien van de 65 kredietaanbieders niet voldoen aan de reclameregels voor zoekmachineadvertenties.

 

De zogenaamde zoekmachineadvertenties zijn volgens de AFM zelfstandige reclame-uitingen en om die reden gelden de reclameregels ook voor online tekstadvertenties.

 

  &nbspDe zestien kredietaanbieders zijn door de waakhond hierop aangesproken. De tekortkomingen betreffen het noemen van een rentepercentage of maandlast zonder dat een krediettabel wordt opgenomen. Zodra een rentepercentage of een maandlast wordt genoemd in een leenadvertentie, is de kredietaanbieder of kredietbemiddelaar verplicht aanvullende informatie te geven in de vorm van een tabel met daarin onder andere de kredietsom, de looptijd en de totale prijs van het krediet. Juist met deze tabel kan de consument de verschillende leenaanbiedingen vergelijken.

 

  &nbspGezien het formaat van een zoekmachineadvertentie is het vrijwel onmogelijk om een tabel op te nemen. Daarom gebruikt de overgrote meerderheid van de adverteerders volgens de AFM meer algemene bewoordingen in plaats van een maandlast of rentepercentage.

 

  &nbspHet onderzoek naar zoekmachineadvertenties voor krediet ligt in het verlengde van het eerder onderzoek van de AFM naar kredietbanners en past binnen de algemene focus op kredietreclames zoals ze die vorig jaar is gestart.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.