nieuws

Zweeds onderzoek aanleiding voor systeem tegen nekletsel

Archief

Uit een onderzoek van onder meer de Zweedse verzekeringsorganisatie Folksam, is naar voren gekomen dat nekletsel minder voorkomt bij kop-staartbotsingen van zwaardere personenauto’s.

De uitkomst van het onderzoek is gebaseerd op analyses van meer dan 8.000 kop-staartbotsingen die door de Zweedse politie zijn geregistreerd in de jaren 1985-1993. Ook zijn resultaten van botsproeven in laboratoria en gegevens van verzekeraars daarin verwerkt.
Nekletsel (whiplash) is één van de meest voorkomende gevolgen van een verkeersongeval in het algemeen, en van kop-staartbotsingen in het bijzonder. Zwaardere auto’s, met name de Saab 9000, zijn veiliger dan lichte auto’s. Ook het ontwerp van de auto is van belang, aldus de onderzoekers.
In samenwerking met het Amerikaanse concern Delphi Interior & Lighting, heeft de Zweedse fabrikant Saab een veiligheidssysteem (Pro-tech) ontwikkeld dat het risico van nekletsel voor inzittenden kan reduceren bij een kop-staartbotsing. Het systeem werkt mechanisch en is gebaseerd op het hefboom-principe.
Bij een botsing achter op de auto wordt het lichaam tegen de rugleuning gedrukt waarin een drukplaat is aangebracht die via een koppeling is verbonden met de hoofdsteun. De drukplaat beweegt naar achteren en doet de hoofdsteun zowel naar boven als naar voren gaan, waardoor de bewegingssnelheid van het hoofd drastisch wordt beperkt en de kans op nekletsel wordt gereduceerd. Het systeem werkt ook bij lage snelheden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.