nieuws

Zurich werkt aan televisiecampagne

Archief

Zurich werkt aan de productie van een nieuwe reclamecampagne, waarvan nog voor de zomer de eerste commercials op de televisie te zien moeten zijn. Een tv-campagne is voor Zurich in Nederland een primeur.

Communicatiemanager Clasien Gielen kan zich nog wel een oude tv-commercial herinneren. “Die was nog onder het label Vita, met de zin ‘Je moet toch niet denken aan een rustige oude dag’ erin. Maar als Zurich zijn we nog nooit op televisie geweest.” De tv-campagne wordt ondersteund door productadvertenties in print.
Zurich beoogt drie dingen met de corporate campagne: naamsbekendheid, een sterk merk en positionering van Zurich als bedrijf. In de spotjes zullen medewerkers van Zurich zelf een hoofdrol spelen. De filmpjes moeten zoiets als ‘Het Zurich-gevoel’ gaan uitstralen. “Nou, ik hoop dat mensen bij het zien van de commercials het gevoel krijgen dat wij weten wat er leeft. We willen de echtheid van Zurich laten zien, een bedrijf dat dicht bij zijn klanten staat”, aldus Gielen.
Eigen personeel
Algemeen directeur Peter van Geijtenbeek voegt daaraan toe dat de campagne ook een goed gevoel moet geven aan het eigen personeel. “Een sterke cultuur is enorm belangrijk en bepaalt de kracht van een bedrijf”, is zijn overtuiging.
Hij constateert wat dat betreft al een opwaartse spiraal bij Zurich, die is begonnen met de aanpak van de administratieve achterstanden. “Vorig jaar hebben we in zes maanden tijd 90% van de achterstanden weggewerkt. Achterstanden betekenen veel extra post, veel klachten en dus enorm veel vertraging. Als je dat wegwerkt, krijg je meer rust onder je personeel en dus minder verloop, minder achterstanden, meer rust, enzovoort.” Concrete resultaten zijn verder: minder ziekteverzuim, een 30% hogere productiviteit (gemeten in het aantal mutaties per medewerker) en 70% minder klachten.
Van Geijtenbeek vindt dat de verbeterde omstandigheden bij Zurich zijn terug te vinden in de cijfers. “In de nieuwe productie van premiebetalende levensverzekeringen hebben we marktaandeel gewonnen.”
Het totale brutopremie-inkomen van Zurich is licht gedaald van f 795 mln tot f 770 mln. Dankzij veel expiraties van oude Vita-polissen is de premie-omzet van het levenbedrijf gestagneerd op f 478 (484) mln, terwijl de schadepremies daalden tot f 292 (311) mln. “De schadeproductie vind ik ook niet zo interessant; het resultaat ervan is veel belangrijker”, aldus Van Geijtenbeek.
Het resultaat van heel Zurich is verbeterd tot f 77 (49) mln, mede dankzij een daling in de kosten van zowel het leven- als het schadebedrijf.
Droomleven
Zurich is overigens gestopt met de activiteiten onder het label Droomleven. Via volmachtdochter Alphen Verzekeringen startte Zurich twee jaar geleden met de verkoop van spaarverzekeringen via de vertegenwoordigers van felicitatiedienst Felicitas. “Droomleven was een goed concept”, vindt Van Geijtenbeek, “maar er was geen draagvlak voor onder het intermediair.”
De eerlijkheid gebiedt hem te zeggen dat de markt voor kapitaalverzekeringen voor jonge kinderen door het nieuwe belastingstelsel “weinig interessant” meer is. “De omzet was niet schokkend. Als we jaarlijks f 350 mln via Droomleven hadden omgezet, waren we er mee doorgegaan; daar wil ik eerlijk over zijn.”
Extranet
Zurich lanceert dit jaar voor de met de maatschappij samenwerkende tussenpersonen een extranet. Momenteel loopt bij elf kantoren een pilot. Het Zurich Extranet biedt nu veel informatie en de mogelijkheid om Leven-aanvragen online af te handelen. In mei volgt de programmatuur voor de aanvragen Schade en de offertes Leven. Zurich wil het extranet ieder kwartaal uitbreiden, zodat volgend jaar diensten geleverd kunnen worden als: online aanvragen van levens- en schadeverzekeringen, inzicht in de portefeuille voor klant en tussenpersoon, inzicht in de rekening-courant voor de tussenpersoon.
Nieuw wordt dit jaar verder het concept ‘Business Starters’. In samenwerking met derden wil Zurich een concept bieden voor mensen die een eigen bedrijf – niet alleen een assurantiekantoor – beginnen. “Als alternatief voor wat banken aanbieden”, aldus Van Geijtenbeek. Mogelijke diensten zijn financiering, risicodekking en vakopleiding.
Structuur
Het internationale Zurich-concern heeft zijn structuur gewijzigd en ingericht naar klantsegmenten. De nieuwe ‘Strategic Business Units’ luisteren naar de namen Consumer (schadeverzekeringen), Life (levensverzekeringen), Commercial (voor bedrijven vanaf 20 werknemers), Corporate (voor grootbedrijven), Wholesale (financiële diensten via retailers), en Invest (vermogensbeheer).
De business-units bestaan in elk van de acht regio’s waarin Zurich de wereld heeft verdeeld. Zurich Nederland valt onder de divisie Noord- en Centraal Europa. In ons land heeft Zurich de afdelingen Leven (inclusief vermogensbeheer), Consument, Zakelijke Markt (zowel klein- als grootbedrijf) en Distributie. De nieuwe structuur zal voor de buitenwereld weinig veranderingen te zien geven. “Intern wordt veel meer samenwerking verlangd”, aldus Van Geijtenbeek.
Kostenprobleem
Zurich nam onlangs de Limburgse schadeverzekeraar Forum over van Amev (Fortis). De organisatie in Maastricht blijft intact; wel verdwijnt de naam Forum en wordt het bedrijf een afdeling van Zurich. “Wij hadden de kennis van de onderkant van de schademarkt verloren”, geeft algemeen directeur Peter van Geijtenbeek als één van de verklaringen voor de aankoop.
Zurich zint op meer acquisities. “In relatie tot de omvang van onze portefeuille hebben wij gewoon te veel overhead. Wij doen in professionaliteit (onze stafafdelingen, de marketing) niet onder voor Aegon of Nationale-Nederlanden, alleen is het draagvlak voor de kosten veel te gering.”
Van Geijtenbeek: “Droomleven was een goed concept”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.