nieuws

Zürich stopt met ADN: ‘te dure vorm van faxen’

Archief

Zürich maakt sinds kort geen gebruik meer van de faciliteiten van het Assurantie Data Netwerk (ADN) voor haar berichtenverkeer met het intermediair. De maatschappij blijft voorlopig nog wel aandeelhouder.

Navraag bij Zürich leert, dat de maatschappij het ADN niet op effectieve manier kon gebruiken. Berichten van het intermediair via het electronische netwerk verstuurd, werden in de postkamer van Zürich ‘uitgespuugd’ op een printer, en per interne post naar de afdelingen gestuurd. Terugmeldingen via het ADN waren niet mogelijk.
“Een dure vorm van faxen”, beaamt interim-directeur financiën en automatisering L.L. Vuijst RA, bij Zürich gedetacheerd door Coopers & Lybrand Management Consultants.
Volgens Vuijst had het weinig zin als maatschappij deze vorm van electronische communicatie “met een paar honderd tussenpersonen” te continueren, te meer omdat het ADN onlangs is overgegaan op een totaal ander aansturingssysteem, zodat nieuwe investeringen nodig zouden zijn geweest.
Dit geld, en de paar ton per jaar die wordt bespaard nu geen gebruik meer wordt gemaakt van het ADN, wil Zürich aanwenden voor het moderniseren van haar eigen informatiesystemen. Vuijst: “Als maatschappij willen we vooraan lopen. Daartoe zullen we alle mogelijke middelen en menskracht nodig hebben. Dat gaat zeker twee jaar duren. Zolang blijven we in de wachtkamer”.
Volgens Vuijst blijft Zürich vooralsnog aandeelhouder van het ADN. “Daarover wordt nog nagedacht.”
Op het ADN zijn 40 verzekeraars aangesloten, waarvan 34 tevens aandeelhouder zijn. Verder hebben 2.117 assurantiekantoren een aansluiting op het netwerk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.