nieuws

Zürich blijft alleen zender

Archief

Zürich blijft alleen zender

Zürich
www.zurich.nl
door Marenna van Rijssen en Joost Steins Bisschop
De site van Zürich ziet er op het eerste gezicht keurig verzorgd uit: consistente vormgeving, een mooie zoekfunctie en een onderverdeling in doelgroepen. Maar staat het met de interactiviteit van de site? Kunnen er, zoals inmiddels bij de sites van verschillende verzekeraars, ook hier online berekeningen worden gemaakt? Een bespreking door New Media Marketplace.
Waarom bezoeken mensen een site op internet? Een vraag die nog niet zo snel is te beantwoorden. Vele onderzoekers zowel bij marktonderzoek- en mediabureaus als aan de universiteit houden zich met deze vraag bezig.
Het onderzoeksbureau Trendbox heeft onlangs aangetoond dat Internet-surfers vaak op bezoek gaan bij sites van financiële dienstverleners. Een resultaat dat mede veroorzaakt wordt door het grote aanbod uit deze branche op Internet.
Volgens het Trendbox-onderzoek vraagt de Internetter gerichte informatie op. Daarbij lenen de financiële sites zich uitstekend voor vergelijking van premies en offertes op basis van persoonlijke berekeningen.
Zoals vaker door ons besproken, biedt onder meer de Java-technologie uitstekende mogelijkheden om online berekeningen te maken. Een methode die ook op verschillende sites van verzekeraars met succes wordt toegepast. Zürich, ‘de wereldverzekeraar voor Nederland’, heeft niet gekozen voor de interactie. Op deze site beperkt het aanbod zich tot teksten en af en toe een fotootje. “Niet kijken met de handjes”, zei die pinnige mevrouw van de speelgoedwinkel vroeger al.
Doelgroepen
Op de homepage wordt meteen al duidelijk dat de informatie op de site is onderverdeeld naar de doelgroepen waarvoor Zürich werkzaam is. Allereerst en het meest uitgebreid aandacht voor het Wegtransport. Zürich opent hier de pagina met de slogan dat zij bijrijder is van menig transportbedrijf. De betreffende twee accountmanagers worden voorgesteld met hun NAW-gegevens, telefoonnummer en e-mailadres, geen foto.
Verder onder dit hoofdstuk wervende informatie over het wagenparkmanagement, de risk-manager, schadepreventieplan en rijvaardigheidstrainingen voor de vrachtwagenchauffeur. Immers; aan preventie wordt grote waarde gehecht. Het onderwerp premieberekening bestaat geheel uit tekst, met een voorbeeld ter toelichting.
Ook bezoeken we het Chauffeurscafe, een virtueel café met daarin ‘onderwerpen met een dieselgeurtje’. Het is een ander café dan we kennen uit de werkelijkheid. Geen bezoekers, geen bar, vooral niet praten. Iemand bij Zürich moet gezegd hebben : “Iedereen heeft een metafoor op zijn site, ik wil er ook een”. Toen zei een ander “Wat dacht je van een café?” “Top, doen we”. En vervolgens is men de draad kwijtgeraakt.
In het café krijgt men de ‘meest recente informatie’ over dieselprijzen en valutakoersen van alle landen in Europa. De datum van de laatste wijziging is 13 februari! Lieve Zürich: valutakoersinformatie van niet meer dan een paar uur oud is op vele plaatsen vrijelijk op het net beschikbaar (www.financeweb.ase.nl, www.olsen.ch).
In het café krijgen we ook de schade van de maand april 97: hier krijgen we nuttige adviezen over rijden in de mist met als voorbeeld het grote verkeersongeluk bij Prinsenbeek enkele jaren geleden. Er zijn recentere voorbeelden te vinden.
Het hoofdstuk ‘International’ geeft op verkorte wijze engelstalige informatie over activiteiten van Zürich. De bezoeker krijgt de mogelijkheid om contact op te nemen via post, telefoon of een mail te versturen aan international@zurich.nl. Volgt de Engelstalige bezoeker de link effective risk engineering, dan wordt hij weer op Nederlandstalige pagina’s getrakteerd.
‘Ondernemingen’ is onderverdeeld naar ondernemingen met minder en meer dan honderd, de zelfstandige en de directeur-grootaandeelhouder. Hier wordt per doelgroep verteld wat Zürich kan betekenen voor bijvoorbeeld de pensioenvoorziening, de auto van de zaak en het ANW-gat. Hoffelijk worden we er op geattendeerd dat we Zürich altijd mogen bellen voor het maken van een afspraak.
Onder het motto ‘Zürich past ook in uw straat’ presenteert de verzekeraar zich aan woningcorporaties en gemeenten. Ook voor deze groep biedt zij speciale activiteiten aan onder leiding van twee eigen accountmanagers.
De ‘Particulier’ krijgt van Zürich antwoord op alle vragen over pensioen, arbeidsongeschiktheid, beleggen van premies, hypotheek, schroeischade en nog veel meer. Nieuw is dat we nu contact mogen opnemen via een gratis 0800-telefoonnummer.
Onderaan de homepage staan de onderwerpen die meer aan de organisatie van Zürich zijn gerelateerd. Onder ‘Zürich’, vinden we onder meer een link naar een door Zürich gesponsorde tennisclub in Apeldoorn. Als we daar naar toegaan, wordt via een Javascript gevraagd naar je voornaam en daarmee worden we vervolgens verwelkomd.
‘Vacatures’ meldt een vacature en een oproep via e-mail (open) te solliciteren. ‘Fiscaal nieuws’ publiceert de berichten uit het bedrijfsblad Focus vanaf oktober 1996.
Een apart icoon wordt gewijd aan risk-engineering. Dit blijkt een methode die ondernemingen en instellingen helpt bij het identificeren van de gevaren en beoordelen van de risico’s.
We worden verrast door een testje naar het risicobewustzijn. We krijgen twee vragen voorgelegd voorzien van multiple-choice-antwoorden. De antwoorden zijn aan te klikken, en geven snel een indicatie van een goede of foute score. Handig is dat het maar twee vragen zijn, want na de eerste vraag moeten we na gebruik van de terugtoets weer bovenaan de testpagina beginnen. Overigens krijgen we het advies bij meer dan twee foutieve antwoorden contact op te nemen met: jawel, Zürich. Lastig is nu dat we er een goed en een fout hadden.
‘Zürich fondsen’ geeft een inzicht in het verloop van de koersen (paar dagen vertraging) van de fondsen van Zürich. Tevens links naar AEX-optiebeurs, Amsterdamse Effectenbeurs, CNN Finance en teletekst pagina’s.
Conclusie
Er zijn twee veelgehoorde ‘redenen’ om het web op te gaan: de concurrent zit er op en de concurrent zit er nog niet op. De basis van een Internet-site zit in de binnenkant, en die lijkt bij Zürich goed verzorgd met hun Lotus Notes Database. En middels de Lotus Domino Web Server wordt informatie op Internet gepubliceerd. Maar het Notes-vest is strak aangeregen, en dan kan de web-site nooit beter worden dan de onderliggende database. Als daar het slangetje wordt dichtgeknepen, krijgt de patiënt het moeilijk.
Zürich komt niks te weten over haar bezoekers en nodigt – met uitzondering van wat e-mail-mogelijkheden – niet uit tot communiceren of enige vorm van interactie. De Zürich-tennisclub weet in enkele seconden al meer van ons dan de verzekeraar zelf (pikant detail: als je niets invult, daarna op ‘Cancel’ drukt, word je als ‘null’ verwelkomd) ).
Internet is een communicatiemedium. Bij voorkeur interactief. Zender en ontvanger moeten van rol kunnen wisselen. Zürich blijft echter zender. In opzet steekt het allemaal goed in elkaar, dus we blijven het met nieuwsgierigheid volgen.
Zürich heeft zich netjes uitgedost om de bezoekers te ontvangen maar staat zo stijf van de spanning voor het feestje dat zij, noch haar gasten, een gesprek kan beginnen. Iemand moet nu heel hard roepen: “Je mag best wat vragen, hoor.
Marenna van Reijsen is hoofd publicaties en onderzoek van New Media Marketplace (NMM), een kenniscentrum op het gebied van informatie- en communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening. Joost Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep, waarvan NMM onderdeel is.
Beoordeling Zürich
Vorm
De vormgeving van de site is consistent. Bovenaan de pagina’s zien we in welk hoofdstuk waar we ons bevinden. Links begeleidt ons vaak een blauwe balk, zonder tekst. Elke pagina sluit af met de terugtoets, home, zoek en vragen en opmerkingen (geeft een standaardformulier om te mailen). Sommige pagina’s bevatten twee kolommen tekst naast elkaar, andere niet. De pagina’s zijn steeds overzichtelijk. De switch Nederlands/Engels is onaangekondigd, en soms zelfs ongewenst.
Inhoud
De informatie per onderwerp is uitgebreid, maar het is allemaal geredeneerd vanuit Zürich. Elke pagina bevat enkele hyperlinks om dieper op het onderwerp in te gaan. De zoekfunctie biedt een mooie full-text-search. Als resultaat krijgen we hyperlinks naar pagina’s waar het gezochte woord in voorkomt of het advies om gerichter te zoeken met behulp van meerdere zoektermen.
Mediumgebruik
Wat minder is, is het eenrichtingsverkeer: nauwelijks interactie, geen actuele informatie. Met andere woorden, dit hadden we allemaal al, maar dan op papier. Wel mooi is de zoekfunctie.
Prikkel
Het testje voor ons risicomijdend gedrag was wel erg kort. De antwoorden kunnen inventiever worden gemaakt, zeker de commentaren bij foute antwoorden. We hebben het ons afgevraagd: waarom zouden (nieuwe) klanten Zürich via Internet benaderen, wanneer per telefoon? We denken nog steeds.
Betrokkenheid
De grootste betrokkene lijkt ons de Notes Database. Van daaruit wordt de site gevoed. Maar wie voedt Lotus? Daar zit de betrokkenheid, en nergens anders.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.