nieuws

Zorgverzekeraars Nederland scherpt gedragscode aan

Archief

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) gaat met betrekking tot reclame-uitingen de gedragscode voor de aangesloten maatschappijen aanscherpen. Deze toezegging doet de brancheorganisatie aan de Consumentenbond. Vooruitlopend op het nieuwe verzekeringsstelsel, dat per 1 januari 2006 van kracht wordt, zijn consumenten eerder dit jaar overladen met reclames van zorgverzekeraars. De Consumentenbond onderzocht de uitingen van diverse zorgverzekeraars in advertenties en ontdekte tal van beloftes die in de praktijk niet worden waargemaakt. Vage uitingen over de hoogte van de premies bleken vaak niet juist te zijn. Claims over de kwaliteit van de verzekeraar waren voor consumenten vaak niet na te gaan, omdat verwezen werd naar ‘een onderzoek’ zonder de bron te vermelden. Specifieke vergoedingclaims deugden niet altijd.

De Consumentenbond zegt blij te zijn met de toezegging van ZN, maar benadrukt ook de reclame-uitingen van zorgverzekeraars kritisch te blijven volgen. “Wij hopen dat de aanscherping van de gedragscode ervoor zorgt dat reclame en informatie aan verzekerden volledig deugt”, aldus de bond.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.