nieuws

‘Zorgverzekeraars claimen zaken die niet waar zijn’

Archief

Tweede-Kamerlid Frank Heemskerk (PvdA) heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over reclames van zorgverzekeraars. Hij stelt dat sommige verzekeraars zaken claimen die niet waar of overdreven zijn.

Heemskerk richt zijn klacht met name tegen de verzekeraars Univé, FBTO en Ohra. “Zij doen voorkomen dat ze in het basispakket meer vergoeden dan andere. Dit is niet waar. Het basispakket is bij alle zorgverzekeraars gelijk. Zo claimt Univé in zijn reclame-uitingen dat bij hen de huisarts gratis is. FBTO doet hetzelfde wat betreft de kraamzorg en Ohra overdrijft zijn dekking in het buitenland”, meent Heemskerk.
Heemskerk stoort zich verder “ongans” aan het reclamebombardement van de zorgverzekeraars. “Dat geld gaat naar de Ster, de reclamebureaus en acteurs, maar niet naar de zorg.”
Univé
Verzekeraar Univé ziet de klacht van het Tweede-Kamerlid met veel belangstelling tegemoet. Univé hanteert in zijn reclame-uitingen de tekst: “Huisarts en geneesmiddelen zonder eigen risico”. Bij álle verzekeraars is de huisarts gratis wanneer men een pakket zonder eigen risico heeft.
Univé vergoedt echter huisartskosten en geneesmiddelen ook volledig bij een eigen risico variërend van _ 100 tot _ 500, omdat de verzekeraar deze kosten geheel buiten het eigen risico houdt. Hiermee wil Univé voorkomen dat een bezoek aan de huisarts om financiële redenen wordt uitgesteld. De verzekeraar betreurt het dat Heemskerk zich hier niet verder in heeft verdiept, en over dit onderwerp zo makkelijk conclusies trekt.
FBTO
Ook FBTO heeft nog geen contact gehad met Heemskerk, maar is benieuwd naar de klacht. Volgens de verzekeraar berust de uitspraak van Heemskerk op een misverstand en had het Tweede-Kamerlid zich beter moeten informeren. “Heemskerk pikt een paar signalen op uit de media en doet daar uitspraken over”, aldus FBTO. “Het lijkt erop dat hij de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.”
Ohra heeft eveneens officieel nog niets vernomen over de klacht en zegt niet precies te weten wat Heemskerk bedoelt. Zelf heeft de maatschappij niet de indruk dat haar reclame misleidend is en zegt zich ook niet in de aantijging te herkennen. Totdat de klacht binnen is, wil de verzekeraar er geen verdere uitspraken over doen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.