nieuws

Zorgcampagnes tussen de lakens

Archief

Door Richard Vroom

In de najaarscampagne van de zorgverzekeraars wordt tot dusver net als vorig jaar vooral gebruik gemaakt van reclamezendtijd op radio en televisie. In landelijke dagbladen kwamen wij tot nu toe slechts advertenties tegen van Agis en CZ. Waarop worden dit jaar de accenten gelegd?
In de nieuwe tv-reclames van zorgverzekeraars staan nogal wat patiënten in een bed centraal. Daarbij doet zich een opvallende samenloop voor in de ziekenhuisfilmpjes van ONVZ en Ohra. In de reclame van Ohra wordt een hoogzwangere vrouw de behandelkamer ingereden. Haar man is onderwijl via zijn mobiele telefoon in druk gesprek met iemand van een zorgverzekeraar. Deze Hans heeft nog een vraag over de aanvullende verzekering die hij wil sluiten. “Stel, dat mijn zoon flaporen krijgt? Wat dan?” Ja, dat moet even worden uitgezocht. “Ze bellen na de lunch terug”, zegt hij tegen zijn vrouw, die het bijna niet meer houdt. “Is iets met de dekking?”, vult hij sussend aan.
Dan hoor je een tekst van de vaste Ohra-stem Kees Prins (onder meer bekend van Jiskefet): “Vervelend als je geen duidelijkheid krijgt. Bij Ohra wel. Want Ohra heeft altijd een aanvullende zorgverzekering die bij je leven past. Of je alleen, met z’n tweeën of met z’n zessen bent. Ohra, direct duidelijk. Direct resultaat.” De wachtende Hans krijgt een vriendelijke por in zijn zij door de naast hem zittende kraamverpleegster: “Nou, dat is nog een hele bevalling hè, zo’n zorgverzekering!”
Flaporen
In de ONVZ-reclame wordt een vrouw naar de operatiekamer gereden. Zij moet geholpen worden aan… forse flaporen. “ONVZ is zonder overdrijven de beste zorgverzekeraar van Nederland. Ze kent als enige de Zorgconsulent, die u kunt bellen voor advies. (…) Maar de uiteindelijke keus blijft uiteraard aan u”, doceert deze patiënte. Terwijl de narcose haar werk begint te doen, betoogt de patiënte dat ONVZ in 2003, 2004 en 2005 tot beste zorgverzekeraar is uitgeroepen. Net op het moment dat ze aan 2006 toe is, gaat zij onder zeil. “Of ONVZ ook dit jaar wordt uitgeroepen tot beste zorgverzekeraar, dat horen wij later nog wel eens”, mijmert de chirurg. Als de vrouw uit de narcose is ontwaakt, haar hoofd gewikkeld in een groot verband, komt er bij haar uit dat ook in 2006 ONVZ is uitgeroepen tot beste zorgverzekeraar.”
In de radioreclame van ONVZ wordt gerefereerd aan de tv-commercial. Er zit een vrouw in de tandartsstoel hoog op te geven van ONVZ. De tandarts wil zijn werk doen en vraagt haar om d’r waffel te houden. Hij zegt al bij ONVZ verzekerd te zijn. “Mankeert u iets aan uw oren?”, roept hij ten einde raad.
Beetje ondeugend
De nieuwe tv-reclame van Agis heeft, heel subtiel, een beetje ondeugend element. Het lijkt te gaan om een patiënt in een ziekenhuisbed. “Meneer Van Noordwijk krijgt intensieve zorg”, zo wordt door een commentator gezegd, terwijl wij zien dat bij hem liefdevol het kussen onder zijn hoofd wordt verschoven. “Hij heeft een aandoening aan zijn longen en wordt elke dag nauwlettend in de gaten gehouden.” En terwijl de ‘zuster’ aanstalten maakt om naast de patiënt in bed te gaan liggen, klinkt de toevoeging “Op afstand, met de Health Buddy [er komt een mini-monitor in beeld], een apparaatje waarmee meneer Van Noordwijk dagelijks in contact staat met de arts in het ziekenhuis.” Voor meer zorgverbeteringen wordt verwezen naar www.agisweb.nl.”
In een van de radioreclames zegt Agis het gebruik van begrijpelijke taal in de zorg te stimuleren. “Hierdoor verbetert de communicatie tussen arts en patiënt en bent u steeds beter en sneller op de hoogte van probleem en oplossing.” Er zit iemand met een gebroken enkel bij een arts. De dokter ratelt een aantal Latijnse termen en besluit met de aankondiging “Ik laat de fractuur extern voor u immobiliseren”. Hij had hier volgens Agis moeten zeggen: “De zuster legt even een gipsverbandje aan.”
Bereikbaarheid
VGZ heeft enkele radioreclames waarin de permanente bereikbaarheid naar voren wordt gebracht. In de ene commercial wordt er gebeld door een twijfelende nieuwe verzekeringsneemster. “Zeg ‘ns eerlijk: Kan ik ècht met jullie praten, als ik een vraag heb?”
“Zoals nu bijvoorbeeld?” “Ja,… maar ook als het over mijn gezondheid gaat?” “Zeker, dat heet onze Gezondheidslijn. En die staat vierentwintig uur per dag, zeven dag per week voor u open.” Dan volgt de afronding met de slagzin ‘VGZ, alle aandacht’.
In de tweede commercial gaat het om een praktijkgeval. “Ik weet dat het nacht is, maar ik maak me zo’n zorgen.” “Oh, geeft niks hoor. U mag ons dag en nacht bellen met vragen over gezondheid. Wat is er?” “Mijn baby doet raar.” “Wat precies?” “Allemaal schokjes, om de twintig seconden.” “Hoe oud is uw baby?” “Twee weken.” “Heeft ze koorts? Kan het de hik zijn?” “…eh, ja natuurlijk, de hik!”
Themafilmpjes CZ
CZ heeft drie themafilmpjes. In ‘De gezonde klant’ zien wij Tom van Galen al rennend over straat gaan. Natuurlijk heeft hij eerst een bezoek gebracht aan een Sport medisch Adviescentrum. Als het om diabetes gaat is Els de Vries een specialiste. En zij kan het allemaal weten, want ze heeft er niet voor gestudeerd, ze heeft zelf al twintig jaar diabetes.
Kees van Rijn zie we de hele dag op allerlei plekken op een hometrainer zitten. Hij moet telkens de calorieën wegwerken van alle lekkere dingen die hij eet en drinkt. Kees valt ’s avonds uitgeput op de bank. “Als Kees zijn eetgewoontes niet verandert, zal hij nog méér moeten bewegen”, waarschuwt CZ.
Penose
Zilveren Kruis blijft onder meer de studenten benaderen. Een gratis ANWB-slipcursus en een tientje korting op de maandpremie vormen de lokkers. Op de internetsite staat een serie filmpjes met ene Marco Penose. Hij fungeert als een soort hofnar van Zilveren Kruis. De telefonische werving en de aanbiedingen worden studentikoos op de hak genomen. Marco is inmiddels ook op de radio te horen.
in één klap duidelijk in wat voor sfeer de jongen en het meisje voor de caravan verkeren. Wie hoort er niet in het rijtje niet thuis: gonorroe, syfilis, chlamydia, uw dochter, aids?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.