nieuws

Zorgcampagne naar toppunt in december

Archief

Door Richard Vroom

Omdat de reclame-inspanningen van de zorgverzekeraars in de loop van december nog verder zijn opgevoerd, valt er niet aan te ontkomen om in deze rubriek voor de derde maal in successie aandacht te schenken aan de communicatietrends in deze vechtmarkt.
Nadat Menzis vooral in november al actief was geweest met reclame op tv werden later ook radio en kranten ingezet voor de klantenwerving. Dat gebeurde niet alleen in algemene zin, maar ook gericht op specifieke doelgroepen. Zo kon iedereen herhaaldelijk horen dat Menzis-topman Roger van Boxtel hoog opgaf van FNV-voorzitter Agnes Jongerius. Hij noemde haar “het leukste menz van de FNV”. Op de radio was Menzis verder actief met spots, die gericht waren op respectievelijk het individu (“elk menz is er één”), het gezin en jongeren. En dat allemaal met de insteek van individuele aandacht binnen een collectieve zorgpolis.
In dagbladadvertenties hanteerde Menzis de openingsregel ‘Alle zorgverzekeringen hetzelfde?’ gevolgd door de afmaker ‘Ga toch fietsen!’ In het kader van de ‘Menzis Instapweken’ maakten belangstellenden bij het aanvragen van een offerte kans op “één van de originele Menzis-fietsen”. Wie zich daadwerkelijk aanmeldde vóór 1 januari, zou in elk geval een stappenteller ontvangen.
Switchen loont
Je moet niet alleen naar de prijs maar ook naar de inhoud kijken, was de boodschap in een radioreclame van www.switchenloont.nl.
Als je naar die site ging, vlogen evenwel allerlei ‘foute’ reclamekreten over je scherm: GigaGipsWeken, Denderende DoorligDagen en Vers BloedWeken. Vervolgens verschijnt dan in het midden een kader met (onder het opschrift ‘Met zorg moet je niet stunten’) drie keuzemogelijkheden. De eerste knop is ‘Waar je op moet letten’. Een doorklik brengt je bij een overheidssite als Denieuwezorgverzekering.nl of (op een ander moment) Kiesbeter.nl. De middelste knop leidt naar “een helder overzicht van de beste vergelijkingssites voor zorgverzekeringen” (afwisselend Consumentenbond, Independer, Verzekeringssite).
Voor de bezoeker die snel tot zaken wil komen, lonkt rechts de knop ‘Beste aanbod’ (met daarboven als tekst “Wil je direct een zorgverzekering afsluiten met een scherpe premie en goede kwaliteit?”). Al naar gelang het bezoekmoment kom je op de site van UnitedInsurance of van Zorgswitchhulp.nl
Wie meteen een offerte wil laten maken, komt in beide gevallen uit op een premieberekeningssite van Delta Lloyd. United Insurance is een initiatief van assurantiemakelaar Klap-Des Bouvrie & Bredius; de Zorgswitchhulp is van het eind 2005 ontstane intermediaircollectief Informatieziektekosten.nl. Bij dit door Fidius (Gouda) en Herenvest (Haarlem) aangestuurde initiatief zijn bijna veertig assurantiekantoren aangesloten.
‘Alleen vandaag!’
Winkelketen Kruidvat introduceerde in zorgland als nieuw fenomeen de zeer tijdelijke aanbieding. Op zondag 17 december stond in De Telegraaf een advertentie met de volgende tekst: Alleen vandaag! Half jaar gratis aanvullende zorgverzekeringen. Kijk snel op www.kruidvat.nl/polisstorm. Met daarachter de beproefde pressiemiddelen uit de winkelbranche: ‘Op=Op’ en ‘Slechts 5.000 polissen beschikbaar’.
Diezelfde dag verscheen een andere ongebruikelijke advertentie. Deze was van zorginstellingen in de omgeving van Delft, het Westland en de Nieuwe Waterweg. Het betrof een loftuiting aan het adres van DSW, die gepaard ging met het advies aan consumenten om hun zorgverzekering onder te brengen bij DSW.
TNT Post
Niet alleen zorgverzekeraars en het intermediair lieten zich gelden in deze eerste najaarscampagne na invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel; zelfs het postbedrijf TNT probeerde een graantje mee te pikken. Wie tussen 1 en 31 december de opzegging van zijn of haar zorgverzekering aangetekend verstuurde (‘Da’s één zorg minder!’), kon daarmee een toepasselijke prijs winnen. De actievoorwaarden wijzen uit: “De prijs is: een jaar lang gratis basisverzekering voor een persoon bij een zorgverzekeraar naar keuze ter waarde van maximaal 1.200 euro. Eventuele aanvullende verzekeringen maken geen onderdeel uit van de prijs.”
Een andere belanghebbende die zich in de strijd wierp, was het farmaceutisch bedrijf Janssen-Cilag. Deze leverancier van een nieuw medicijn voor ADHD-patiënten betoogde: “Het is nu tijd om opnieuw je keuze te maken. Zorg dat je de goede keuze maakt. Kijk voor welke zorgverzekeraars de nieuwe medicijnen volledig vergoeden op www.adhd.nu.” Op zich een te verklaren actie naar aanleiding van een afwijzende beslissing van het CVZ, die door minister Hoogervorst werd overgenomen. Alleen heeft de extensie ‘nu’ een aanzienlijk mindere uitstraling dan ‘nl’, maar ja, die was al lange tijd geleden vergeven.
“Collectiviteitskorting voor iedereen”
Een topman van Ohra had in de loop van afgelopen maand al laten weten dat de individuele polis zijn langste tijd had gehad. Deze constatering had inmiddels zo ongeveer heel zorgverzekerend Nederland getrokken. Het leek wel een ‘legitimatie’ van Ohra om vlak voor kerstmis te adverteren met: “Bespaar op je zorgverzekering. Nu collectiviteitskorting voor iedereen.” Als je naar de site van Ohra surfde, kreeg je daar allerlei suggesties om een collectief te zoeken, zoals de ANWB, de computerclub HCC, de ouderenbond Anbo et cetera. En op tv kwam nog talloze malen Ohra’s hoogzwangere vrouw binnengereden. “Kan ie?”
De weg kwijt
CZ was vooral actief met radioreclames waarin gezondheidstips centraal stonden en Univé knalde er na ‘Mijntopbaas.nl’ nog een nieuwe spelsite tegen aan: Vruchtenplukken.nl. Want u weet natuurlijk: “Vruchten plukken is premie drukken”. Toch raakte je soms echt de weg kwijt. Want er waren zoveel zorgverzekeringreclames op de radio dat wij ook de aansporing volgden om een kijkje te gaan nemen op www.overstappendoejezo.nl. Daar aangekomen volgt direct een koude douche: het is een site waarop Tiscali zich profileert als internetaanbieder. Maar ja, we zijn gelukkig voorlopig weer verlost van die ambulance-sirene in de radiospot van National Academic.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.