nieuws

‘Zilveren Kruis is geen wijnboer’

Archief

De Reclame Code Commissie vindt dat Zilveren Kruis te ver is gegaan door in ‘Actief’ wijn aan te prijzen en aan te bieden.

Eind vorig jaar publiceerde ‘Actief’, het verzekerdenmagazine van Zilveren Kruis, een artikel dat de Stichting Alcoholpreventie (Stap) in het verkeerde keelgat schoot. In het artikel werd wijn geprezen vanwege gezondheidsbevorderende eigenschappen. Via een bon konden lezers wijn bestellen. De Stap vond dat een zorgverzekeraar geen reclame moet maken voor een product dat gezondheidsproblemen kan veroorzaken en diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Aanvankelijk wilde de commissie geen oordeel geven, omdat het niet om een advertentie zou gaan, maar om een redactioneel artikel. In beroep betoogde Stap dat een ‘advertorial’ (propaganda-artikel voor producten) gelijk staat aan een advertentie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.