nieuws

Ziekenfonds Nuts richt zich op doelgroepen

Archief

Nuts, het ziekenfonds voor Delta Lloyd en Ohra, voert een campagne die is gericht op doelgroepen. “Die benadering is voor een ziekenfonds uniek”, zegt Nuts.

Volgens Loe Koekelkoren, directeur van Nuts en van de ‘particuliere’ Delta Lloyd Zorgverzekering is het nog niet eerder vertoond dat een ziekenfonds zich – net als een particuliere verzekeraar – op doelgroepen richt. Voorlopig gaat het om twee groepen: de schoolverlaters en de actieve senioren. “We richten ons op scholieren, dus duidelijk niet op studenten. Scholieren hebben veelal een bijbaantje en zijn op grond daarvan zelfstandig verplicht verzekerd. En elk jaar is er weer een groep schoolverlaters “, verheugt Koekelkoren zich. Zij worden gelokt met een voordelige mobiele telefoon. In samenwerking met Ben biedt Nuts hen voor f 59 een (Prepaid) Nokia 3210 met een beltegoed van f 50.
De jongeren worden benaderd via posters in scholen – “een met een meisje erop en een met een jongen erop, want de eigen sexe schijnt het meest aan te spreken” – en via banners op websites die veel door jongeren worden bezocht, zoals www.eindexamen.nl, www.scholieren.nl, www.radio538.nl en ww.gsmm.nl. Nee, geen printreclame in kranten en tijdschriften en geen radio- en tv-spots.”
De aanbieding geldt uitsluitend – en dit is ook het geval bij de groep senioren – voor verzekerden met een aanvullende verzekering. “Bij ons heeft trouwens 89% een aanvullende ziekenfondsverzekering”,zegt Koekelkoren. Speciaal voor de schoolverlaters heeft Nuts een brochure waarin de dekking van de aanvullende verzekering helder uiteen is gezet.
Senioren
“Bij de actieve senioren gaat het niet om een zieltjeswin-programma, maar om een loyalty-programma”, zegt Koekelkoren. Verzekerden hebben een mailing gekregen. Het uitgangspunt is de preventieve werking die uitgaat van ontspanning. “Een quality-of-life-benadering dus. Bij ontspanning zoeken we het voorlopig in reizen en cultuur. In samenwerking met touroperator Oad bieden wij twee reizen aan – naar Mexico en Oostenrijk – die qua inhoud en prijs afwijken van het normale Oad-aanbod. Ook willen we regelmatig korting geven op tentoonstellingen die een relatie hebben met het lichaam en gezondheid. Op dit moment geven we 50% korting op Future Body (Museon, Den Haag). Voor de boekingen en kortingen is de Bodycard nodig, een pasje dat als verzekeringsbewijs dient.”
Behalve een mailing aan verzekerden, vraagt Nuts de aandacht van senioren via een poster annex brochure, die ook wordt gedeponeerd in wachtkamers bij medische hulpverleners. Aangezien op de poster staat ‘Bodycard, vergeet ‘m nooit’, hetgeen voor de hulpverlener makkelijk is als dat inderdaad niet gebeurt, hoopt Nuts op royale medewerking van die zijde.
Het is de bedoeling dat de aanbiedingen worden uitgebreid (“bijvoorbeeld ‘gezonde’ kookcursussen”). Volgend jaar zullen ook de doelgroepen worden uitgebreid. “Ik denk aan tweeverdieners”, zegt Koekelkoren.
de poster voor schoolverlaters
Tijd voor positionering
“Het werd tijd voor positionering van Nuts”, zegt directeur Loe Koekelkoren, Het ziekenfonds is hersteld van een aantal zeer enerverende jaren. Recent is het Ohra-ziekenfonds in Nuts geïntegreerd en geldt het Nuts-label niet meer voor particuliere polissen (die heten nu Delta Lloyd). De aanvullende verzekeringen dragen, al naar gelang de distributiewijze, het label Delta Lloyd (intermediair) of Ohra (direct-writing). “De omzetting is vlekkeloos verlopen”, zegt Koekelkoren. Ook qua marktaandeel en rendement marcheert Nuts. “Het aantal verzekerden dat vorig jaar daalde van 300.000 naar 285.000 kwam door de fusie met Ohra op 340.000. Het fonds had in 1998 een verlies van f 28 miljoen en daarna van f 20 miljoen, maar vorig jaar werd al weer f 6 miljoen winst gemaakt. Tijd dus om aan de weg te timmeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.