nieuws

Zanglustige Spaarbeleggers

Archief

Zanglustige Spaarbeleggers

Franchisenemers van De Spaarbelegger (Aegon) hebben onlangs, tijdens een dagje uit in Amsterdam, een cd opgenomen. Dat blijkt een geliefde bezigheid te zijn in de wereld van de spaarproductenverkopers. Tien jaar geleden werden wij al verblijd met een cd van de uit Duitsland afkomstige verkooporganisatie Wirth & Partners. Die zongen toen al ‘Wirth & Partners maakt je rijker’ op de melodie van een toenmalige tophit ‘United’ van Prince Ital Joe en Marky Mark. Arnold Wirth nam zelf de coupletten voor zijn rekening.
Zo’n vijf jaar later volgde een cd van het Instituut voor Financiële Planning van de Erasmus Universiteit onder aanvoering van muziekfanaat Steven van Eijck, inderdaad de anderhalf jaar geleden alom bewierookte staatssecretaris van Financiën.
De Spaarbeleggers kozen bij hun cd onder meer voor het liedje ‘Hey Baby’ (stammend uit de jaren zestig, maar enkele jaren geleden in ons land populair geworden in de uitvoering van Cooldown Café). “Hééééé Spaarbelegger, oe, ah, jij weet pas echt heel goed, hoe ik sparen moet.”
Het tweede nummer op de cd is een nieuwe versie van de klapper ‘Heb je even voor mij’ van Frans Bauer. De tekst is te aardig om niet weer te geven: “Ik zit bij je binnen, te plussen en te minnen. Jij wilt gaan sparen, een kapitaal vergaren.” En dan begint het refrein met: “Sluit een polis bij mij, ook garantie erbij.”
Het tweede couplet luidt: “Jij twijfelt even, m’n Gidi gegeven. ‘k Zie je weer stralen. Dit plan kan echt niet falen.”
Als derde nummer is Pieter Goemans’ ode aan de ‘Amsterdamse grachten’ door de Spaarbeleggers ingezongen. Voor de betrokken franchisenemers en hun partners een vrolijk aandenken aan het uitje in de hoofdstad.
Aegon Spaarbeleg is er overigens helemaal klaar voor om Nederland financieel fit te maken. Het nieuwe logo heeft als basis een zachtgroene kleur. “Die kleur staat voor frisheid, rust, natuur en vriendelijkheid: waarden die perfect bij Aegon Spaarbeleg passen”, lezen wij in een publicatie van het concern. Dat vinden wij toch ook weer iets uit de categorie: maak jezelf iets wijs! Er blijken toch altijd weer soepelen van geest te zijn, die bij elke willekeurige kleurencombinatie vinden dat ie precies past bij de betreffende organisatie.
Help, mijn baas is een aap!
Wij ontvingen een aankondiging van de presentatie van het boek ‘Help, mijn baas is een aap!’. Zoiets ligt niet direct binnen ons aandachtsgebied, maar dat veranderde toen wij lazen dat het eerste exemplaar in ontvangst zou worden genomen door Erik Bakker, pensioendirecteur bij Reaal.
De auteur van het boek, bioloog Patrick van Veen, heeft gedurende lange tijd het gedrag van apen geobserveerd. Sinds 1997 heeft Van Veen een aantal jaren in de verzekeringswereld gewerkt, waaronder bij Hooge Huys/Reaal en zodoende kende hij Bakker.
Wat vindt Bakker van het boek? “Ik vond het een feest van herkenning. In 98% van ons DNA zijn wij hetzelfde als een baviaan… of was het een chimpansee? Van het gesproken woord dringt maar 12% tot ons door. Voor de rest gaat het vooral om de non-verbale communicatie bij het invoelen van elkaars persoonlijkheid.”
Hoe reageerde de Reaal-omgeving op Bakkers rol bij de presentatie van dit boek? “Men vond het wel geestig en een teken van kracht om het eerste exemplaar in ontvangst te nemen. Iedereen vertoont immers apengedrag.”
Wat heeft u bij de inontvangstneming gezegd? Bakker: “Dat ik iedere ochtend een andere vacht aantrek, omdat dit op mijn ‘apenrots’ de gewoonte is. Verder heb ik Patrick geadviseerd nog twee boeken te schrijven: ‘Fusies en overnames op de apenrots’ en ‘Cultuurverandering op de apenrots’.”
In de uitnodiging stond dat u in 2003 bent verkozen tot meest inspirerende manager. Door wie bent u verkozen? “Het adviesbureau Samhoud liet aan de poort van diverse Utrechtse bedrijven aan werknemers de vraag stellen, wie de meest inspirerende manager in dat gebouw was. En bij dit gebouw, Croeselaan 1 in Utrecht, waarin Reaal gevestigd is, werd mijn naam het meest genoemd.”
Wie nieuwsgierig is naar het boek ‘Help, mijn baas is een aap!'(ISBN: 90-809020-1-2/NUR:801) kan daarvoor terecht op www.apemanagement.nl. Het boek kost e 14,50, exclusief een bijdrage van e 2,00 per bestelling in de verzendkosten.
Koffieman is pizzaman
Vele mensen hebben er soms last van: van die dingen waar je doorlopend over loopt te piekeren. Ze zijn op zich niet belangrijk, maar je wilt het per se weten (hoe heet die Italiaanse zangeres ook alweer die bekender was om haar boezem dan om haar zangkwaliteiten?). Het overkwam ons met die relaxte gozer in de nieuwe tv-commercial van Mora. Inderdaad, die spot waarin men op een pleintje ergens in Italië zit te wachten op de bezorgpizza’s; dit alles onder begeleiding van de ‘Effe wachte’-tophit van André van Duin. Het gaat om de man in de tuinstoel die voor enkele Italiaanse dames naar zijn eega in de keuken roept: “Patries, gooi er nog een in de oven voor die vrouwkes”.
En ineens viel het kwartje: het is die kantoormedewerker in de nieuwe reclames van De Amersfoortse, die zich onder meer druk maakt over de ziektekostenverzekering van collega (“Doneer voor Geert”) en het pensioen van ene Erik (“Ik drink zelf geen… eh, ik drink thee”).
“En ik ga op vakantie met Mora pizza’s.”
Uitvaartnieuws
De Uitvaart top-50 van Dela begint nu toch wel erg onderhevig te worden aan de waan van de dag. Je kunt permanent via internet op je favoriete uitvaartnummer stemmen en daardoor is nu ‘De Vlieger’ van André Hazes op de eerste plaats binnengekomen. Inmiddels is bij Dela het onverwoestbare ‘Waarheen, Waarvoor’ afgezakt naar de 44e plaats, terwijl deze in de praktijk nog talloze malen per week bij uitvaarten en crematies ten gehore wordt gebracht. In die zin is de top-50 van Monuta, die gebaseerd is op feitelijke gebruikte muziek, een betere afspiegeling van de populariteit van uitvaartnummers. Daar staat Mieke Telkamp nog gewoon op nr. 2.
Er is overigens nog geen nieuws van het front van Yarden met betrekking tot een wat vriendelijker benaming voor de nieuwe Zweedse uitvaartmethode van het ‘vriesdrogen’. De prijsvraag in het maandblad ‘Onze Taal’ heeft heel wat inzendingen opgeleverd, maar volgens Yarden-directeur Peter van Wageningen moet de keus nog worden gemaakt.
AM-limerick WFD
Een assurantietussenpersoon in Hindeloopen
die wou zijn portefeuille verkopen
Zijn vrouw zei: goed idee,
want met de nieuwe WFD
kunnen we niet meer op clementie hopen
Riny Kerstens, Zundert = = = = = = = = = = = = = = = VIJFDE KOLOM Apegapen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.