nieuws

Yarden zet met Meeting Point in op intermediair

Archief

Yarden heeft zich aangesloten bij het internetplatform Meeting Point. “Daarmee zetten wij vol in op de ontwikkeling van een tussenpersonenkanaal”, aldus Alexander Sandkuyl, directeur Verzekeringen van de uitvaartverzekeraar.

“Van oorsprong kent Yarden, ontstaan uit een fusie tussen AVVL en Nuva, alleen een loondienstorganisatie. Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben wij besloten dat het tussenpersonenkanaal net zo belangrijk moet worden als dit loondienstkanaal”, vertelt Sandkuyl.
“We hebben zes accountmanagers met een intermediair verleden aangesteld. Dat is veel, want we hadden er geen een. Vervolgens hebben we de hele markt afgestruind, omdat wij tegelijkertijd vol wilden inzetten op ketenintegratie. Dat is de reden dat wij bij Meeting Point zijn uitgekomen”, aldus Sandkuyl.
De speren van Yarden worden vooral gericht op het intermediair dat al aangesloten is op Meeting point. Meeting Point kent naast de schadeproducten inmiddels ook ziektekosten en inkomensverzekeringen. Met het uitvaartproduct van Yarden wordt nu voor het eerst een levenproduct toegevoegd aan het assortiment. “Het uitvaartproduct is weliswaar een levenproduct, maar is wel een simple-riskproduct. Het is standaardiseerbaar en digitaliseerbaar en daardoor goed op Meeting Point te gebruiken.”
Yarden heeft ter ondersteuning van zijn nieuwe strategie ook alle ICT-systemen aangepast en onder meer een Siebel-systeem geïmplementeerd. “Onze oude systemen waren niet ingericht op ondersteuning van het intermediair. Met deze nieuwe systemen kunnen wij hen maximaal ondersteunen en Meeting Point past helemaal in deze strategie”, aldus Sandkuyl.
Meeting Point
Op dit moment maken ongeveer 2.000 tussenpersonen actief gebruik van Meeting Point. “Er zijn wel meer tussenpersonen aangesloten, in totaal ongeveer 6.000, maar 2.000 gebruiken Meeting Point actief”, vertelt Steven Jonkman van het internetplatform.
Yarden streeft er naar om ongeveer de helft van deze actieve tussenpersonen te kunnen bedienen. “Deze tussenpersonen kunnen dan ons uitvaartproduct sluiten binnen hun bestaande portefeuille. Wij kijken daarbij wel heel nadrukkelijk naar betrouwbaarheid en deskundigheid van de betreffende tussenpersoon”, vertelt Sandkuyl. “Een uitvaartverzekering is ondanks dat het een simple-riskprodcut is wel adviesgevoelig, omdat er veel emoties bij komen kijken. Wij hebben helaas ervaring met tussenpersonen die hierin een zwendelmogelijkheid zagen. Dat willen we voorkomen”, aldus Sandkuyl.
Vanaf 1 januari van dit jaar zijn er meer dan 85.000 transacties uitgevoerd op het internetplatform. Het aantal nieuwe aanvragen via het platform bedraagt ongeveer 60.000 op jaarbasis. “We zien iedere maand ongeveer een stijging van 10%. Daarmee wordt het platform fors gebruikt”, aldus Jonkman.
Jonkman verwacht voor de zomer van volgend jaar een vijftal nieuwe maatschappijen te kunnen aansluiten op Meeting Point. “Het zijn zowel kleinere als grotere intermediairmaatschappijen, maar namen kan ik nog niet noemen.”
Volgens Jonkman concurreert Meeting Point niet met de extranetten van verzekeraars. “Wij houden ons puur met de transacties bezig en absoluut niet met advisering. Een extranet van een verzekeraar en Meeting Point zijn complementair aan elkaar. Verzekeraars laten vaak hun kernrelaties gebruik maken van het extranet en de andere relaties doen zaken met de verzekeraar via Meeting Point.”
Als groot voordeel van Meeting Point noemt Jonkman het feit dat tussenpersonen geen dertig wachtwoorden van extranetten hoeven te onthouden. “Het is er nu nog maar één.”
Alexander Sandkuyl (rechts) en Steven Jonkman (midden) tonen zich verheugd over de samenwerking, net als Jan Lindeboom (links), manager Meeting Point.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.