nieuws

Yarden blijft ‘los van de aarde’

Archief

Yarden blijft ‘los van de aarde’

Twee jaar geleden wekte de destijds via een fusie ontstane uitvaartverzekeraar Yarden heel wat wrevel met zijn introductiereclames. Die hadden beide met luchtvaart te maken. In gedrukte media verscheen een advertentie van een vliegtuigje met een reclamesleep. Op zich niks mis mee, maar als je goed keek, zag je dat de horizon zich aan de linkerzijde van de illustratie bevond. Kortom, het vliegtuigje vloog feitelijk loodrecht naar beneden.
Vervolgens was er een televisiespot. Daarin zitten twee mannen in het mandje onder een ballon, de ballonvaarder en een fotograaf. De ballon nadert een rij windmolens. Terwijl de fotograaf zich van niets bewust is, gooit de ballonvaarder allerlei ballast overboord om tijdig tot boven de windmolens te stijgen. In het laatste shot zie je de man naar de druk fotograferende passagier kijken, die al ‘uitnodigend’ over de rand hangt. Einde filmpje, tekst in beeld: ‘Zorg voor een goede afloop’. Daarna zie je nog een fotocamera in een koeienvlaai ploffen. Wat er feitelijk wel of niet gebeurd is, krijg je niet te zien, maar de suggestie is duidelijk: de fotograaf is als ‘ballast’ overboord gezet.
Kort na de beruchte 11 september haalde Yarden de commercial van de buis. Was het uitsluitend uit piëteit of (mede) een dankbare kapstok na de tientallen klachten die bij de Reclame Code Commissie waren ingediend?
En dan is het nu zomer 2003. In het blad SeniorenMagazine werft Yarden afspraken voor haar adviseurs met de actie ‘Maak kans op een gratis ballonvaart!’ In de advertentie staat nota bene de foto van de twee mannen uit de televisiecommercial waaruit de modale, scherpe kijker de overtuiging heeft dat de achterste man een zetje gaat geven aan de fotograaf. Maar ja, bij veel senioren is de kwaliteit van het gezichtsvermogen wat verminderd.
Yarden lokt senioren met ballonvaart.
‘Interpolis komt naar je toe deze zomer’
Jaren geleden was het een gevleugeld begrip: ‘Veronica komt naar je toe deze zomer’. Verzekeraar Interpolis gaat deze zomer op dezelfde toer met ‘glasheldere acties’ op een aantal Nederlandse stranden en in grote steden. Met deze aanwezigheid wil Interpolis zijn bekendheid vergroten.
Op de boulevards en in de steden staan op verschillende plaatsen Interpolis-podia. Onder het motto ‘Interpolis maakt helder waar u staat, ook als het om verzekeringen gaat’ kunnen bezoekers een foto laten maken, waar vervolgens een ansichtkaart van wordt gemaakt die kan worden verstuurd. Bezoekers kunnen de foto’s ook terugzien op de website van Interpolis en deze versturen als e-card.
Verder worden ruiten van auto’s gewassen, krijgen bezoekers een zonnescherm en worden aan de kleintjes strandballen uitgedeeld. Badgasten zonder hoogtevrees kunnen de lucht in met een parabounce. Dit is een heliumballon waaraan je grote sprongen tot wel 50 meter hoog kunt maken.
Interpolis laat ramen zemen…
…en deelt strandballen uit.
Een spelletje spelen voor de oude dag?
MoneyView, For All Finance en IG&H organiseren dit najaar de Product Management Game 2003. Dit spel is ontwikkeld voor financiële dienstverleners en zal gespeeld worden over drie voorrondes in Nederland en een slotronde in het Britse Cambridge, begin december.
Binnen de Product Management Game leveren meerdere teams een professionele concurrentiestrijd tegen elkaar in een gesimuleerde markt voor oudedagsverzekeringen. Elke speelronde bepaalt elk team de strategische keuzes met betrekking tot onder meer prijsbeleid, inrichting van de backoffice, productkenmerken, provisiestructuur, communicatiebeleid enzovoort. Net als in het echte leven worden de resultaten beïnvloed door de beslissingen en de ontwikkelingen in de markt en de acties van de concurrentie.
Het uitgangspunt is dat de teams multidisciplinair van samenstelling zijn. Het spel is daarmee niet alleen bestemd voor marketeers of productmanagers. Ook andere disciplines als actuariaat, backoffice en ‘sales’ kunnen aan een team worden toegevoegd. Alleen kennis en kunde zijn niet voldoende om te winnen, ook bijvoorbeeld de samenwerking binnen de teams heeft een sterke invloed op de prestaties.
De inschrijving sluit 1 september. Er is een maximum gesteld van twaalf deelnemende teams. Deelname kost e 4.999 per team van maximaal vijf personen. Dit is inclusief de reis- en verblijfskosten voor de slotronde in Cambridge.
Meer botsingen bij volle maan
Bij volle maan gebeuren aanzienlijk meer auto-ongelukken dan in andere nachten, zo heeft de Britse verzekeraar Churchill becijferd. Volgens Churchill, dat een bestand van drie miljoen autopolissen heeft, ligt het aantal botsingen bij volle maan 14% hoger dan bij nieuwe maan.
Een echte verklaring is er niet. De maatschappij wijst er op dat de maan een sterke energiebron is, denk maar eens aan de invloed op eb en vloed, maar is toch verbaasd over de bizarre vaststelling. “We kunnen ons voor een verklaring ook baseren op de oosterse filosofie waarin ervan wordt uitgegaan dat we tegen volle maan actiever, agressiever en ongeduldiger worden (yang). Tijdens nieuwe maan worden we juist rustiger en gemoedelijker (yin).” ============ VIJFDE KOLOM: Bij volle maan dreigt je laatste kwartier

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.