nieuws

Xtensive stopt met Spaarhuis en tuigt Aefin-formule op

Archief

Spaarhuis, de franchiseorganisatie voor financiële planning van Xtensive (SNS Reaal Invest) houdt na twee jaar op te bestaan. Van de vijftien deelnemers stappen er twaalf over naar Aefin. Deze lijn met vermogensbeheerproducten, eveneens onderdeel van Xtensive, wordt opgetuigd tot een nieuwe formule voor financiële planning.

Spaarhuis werd bij de oprichting in 1999 gepresenteerd als een ‘laagdrempelige organisatie voor financiële planning’. Plan was om in één klap vijftig kantoren te openen. De teller is echter blijven steken op een magere vijftien deelnemers. Volgens marketingdirecteur Willem van der Ploeg heeft de naam Spaarhuis belemmerend gewerkt bij de werving van franchisenemers. “Men dacht meer aan spaarregelingen dan aan financiële planning.” In een interview met AM in maart jl. noemde Xtensive-directeur Johan Baars de onzekerheid onder het intermediair over de plannen van Vermeend twee jaar geleden, al als oorzaak voor de trage start. De vijftien franchisenemers reageren volgens Van der Ploeg “uiterst begripvol”. “Ze leggen zich er bij neer en begrijpen dat we geen lange adem meer hebben.”
In totaal stappen twaalf deelnemers over naar Aefin, dat opgetuigd wordt tot een nieuwe formule. Formeel heet het dat Spaarhuis en Aefin steeds meer naar elkaar toe groeiden en elkaars concurrent dreigden te worden. “Door beide fomules samen te voegen ontstaat een geheel nieuwe formule die zich primair richt op de advisering van vermogens- en beleggingsproducten in combinatie met financiële planning.” Twee Spaarhuis-kantoren gaan niet mee naar Aefin Financiele Diensten, zoals de nieuwe formule voluit gaat heten. Eén Spaarhuis-deelnemer stapt over naar zusterketen Koophuis, de franchiseorganisatie voor de bemiddeling in onroerend goed.
Overigens verdwijnt de naam Spaarhuis niet helemaal van het toneel. “Het kantoor in Amsterdam gaat graag zelfstandig verder onder deze naam, omdat het die wel sterk vindt. Daar zijn we akkoord meegegaan. De ondersteuning vindt alleen niet meer plaats vanuit Spaarhuis, maar vanuit Aefin”, aldus Van der Ploeg.
Boxenformule
Xtensive wil Aefin, het productlabel dat twee jaar geleden werd overgenomen van Jan Bonder, transformeren tot een complete formule. Volgens Van der Ploeg hebben de driehonderd tussenpersonen die Aefin-producten verkopen, in toenemende mate behoefte aan marketingondersteuning. In de nieuwe formule kunnen ze in abonnementsvorm diensten afnemen, variërend van een beperkte marketingondersteuning tot een volledige FP-formule.
In totaal zijn er negen verschillende boxen, zoals Xtensive de verschillende vormen van dienstverlening heeft gedoopt. Box 1 is het basispakket en bestaat alleen uit het productassortiment. Hiervoor betaalt het intermediair # 250 per jaar. Box 2 is een internetbox, die de mogelijkheid biedt om te worden opgenomen als aangesloten intermediair op de Aefin-site. Deze box kost # 1.000 euro per jaar. Box 3 is een inkooporganisatie, gecombineerd met een kennisbank. “Deze box, die # 3.000 per jaar kost, is slechts beschikbaar voor een beperkte groep”, aldus Van der Ploeg. Box 4 is een opleidingsbox (# 1.500 per jaar) en biedt opleidingen tegen inkoopprijs. Box 5 (# 2.500 per jaar) biedt en beperkte marketingondersteuning. Het intermediair krijgt dan wel de nodige ondersteuning op papier, bijvoorbeeld verkoopbrieven voor dm-acties, maar heeft niet de beschikking over een eigen accountmanager. Die heeft hij wel bij box 6: de uitgebreide marketingvariant voor een bedrag van # 7.000 per jaar. Voor werving & selectie en andere ondersteuning op P&O-gebied kan het intermediair terecht bij box 7. De prijs hiervan is afhankelijk van de afgenomen diensten. Box 8 bestaat uit een tijdschrift voor de klant. “Maar dat zou ook nog een krant kunnen worden.” De tussenpersoon betaalt een vaste prijs per afgenomen uitgave.
Het klapstuk is box 9: het volledige pakket dat neerkomt op een complete franchiseformule voor financiële planning. De kosten hiervoor bedragen # 1.000 per maand. “Het intermediair dat deze box afneemt, mag zich profileren als Aefin-tussenpersoon. Maar we laten niet iedereen toe”, legt Van der Ploeg uit. “We kijken onder meer naar opleidingen – een FFP-certificaat is verplicht – ervaring, de samenstelling van het kantoor, of het een schade- of levenkantoor is en de locatie. Een echt winkelpand hoeft niet, maar we willen liever niet de tussenpersoon van drie hoog achter binnenhalen.”
Lage drempel
De FP-formule biedt plaats aan vijftig kantoren. Doelstelling is dit aantal binnen drie jaar te bereiken. In totaal wil Aefin Financiële Diensten over drie jaar zakendoen met 450 tussenpersonen; 150 meer dan nu. De afgelopen weken zijn de driehonderd tussenpersonen die op dit moment Aefin-producten afzetten, op de hoogte gebracht van de nieuwe boxenformule. “Ik verwacht dat dit aantal ongeveer gelijk zal blijven, inclusief de twaalf Spaarhuis-kantoren. De relatief lage bedragen in combinatie met de eenjarige overeenkomsten verlagen de drempel tot toetreding aanmerkelijk.”
Dat in tegenstelling tot de Spaarhuis-formule de nieuwe Aefin-formule wel aan zal slaan bij het intermediair, lijdt voor Van der Ploeg geen twijfel. “Het grote verschil met de Spaarhuis-formule is dat de tussenpersoon nu zelf het moment bepaalt waarop hij kiest voor een volledige uitstraling als Aefin-intermediair. In de tussentijd kan hij gebruikmaken van de deeldiensten en ervaring opdoen met Aefin. De investeringen en daarmee het ondernemersrisico zijn gering.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.