nieuws

Xtensive dupeert Opel-rijders

Archief

Xtensive (SNS) startte eind vorig jaar een opmerkelijke hypotheekactie. Wie voor eind maart een hypotheek sluit bij dochters Hypotheek Adviescentrum, Koophuis en Spaarhuis, kan een Opel Agila ‘verdienen’. Voor elke nieuwe hypotheekklant die hij aanbrengt, krijgt hij eenderde van de autofinanciering van dat jaar retour. Dus dat betekent veel leuren bij familie en vrienden. Het piramidespel in een nieuw jasje?

Door Bert Both
Soms sta je verbaasd te kijken naar de capriolen die marketeers uithalen om hun product aan de man te brengen. Hoe minder onderscheidend het product is, hoe minder service de onderneming kan leveren, hoe gekker men soms doet om die klant toch maar naar binnen te lokken. Echt lachen wordt het, als ze die klant vervolgens allerlei voordelen beloven waarvan die klant allang doorziet dat het goedkope prietpraat is. Tenminste: dat mag je hopen. Luguber wordt het als betaalde diensten zelfs worden betiteld als ‘gratis’: het toverwoord waar die domme klant nog steeds intrapt?
Merken die hun zaakjes prima op orde hebben kunnen het zich permitteren om een tijdje extra in de promotie te investeren en minder in de relatie met de klant of de opbouw van de merknaam. Als de strategische doelstellingen goed ingevuld zijn kunnen promoties met een korte looptijd en een concrete doelstelling een prima middel zijn om meer klanten binnen te halen. Uiteraard moeten ze passen in het geheel van de andere communicatie-uitingen. Wilde acties zijn uit den boze. Zo niet voor Xtensive, die met een verraderlijke member-gets-member-actie de klant op termijn behoorlijk op het verkeerde been zet. Sluit een hypotheek af bij Koophuis, Spaarhuis of Hypotheek Adviescentrum, koop en financier tegelijk een Opel Agila en zoek vervolgens vijftien mensen die ook bij hen ook een hypotheek af willen sluiten en je rijdt voor noppes in de Opel.
Piramidespel
Wie trapt er nu in zo’n goedkoop idee, vraag je je af? Hebben hele volksstammen net die ellende van het piramidespel achter de rug – nog maandelijks lezen we daar iets over in de krant – komt er ineens zo’n lijpe intermediairorganisatie met een aanbod dat zo’n beetje op hetzelfde principe stoelt. Lekker gezellig de hele buurt mee laten betalen voor jouw Opel Agila! Stelt u zich dat eens voor: Karel klopt aan bij zijn ouwe buurman Kees: “Kees, beste gabber, mot je effe goed luistere. Wij benne altijd beste maatjes geweest, niewaar? Nu hep ik van Beppie gehoord dat je van plan ben om te gaan verhuise naar onse nieuwe wijk. Verstandig jonge, het is er prima wone. Nu hep ik een kennis, die voor jou die hypotheek wel effe ken regele. Kijk, as je nou bij Koophuis je hypotheek afsluit, dan komp alles best in orde, dat was bij mij ook so kat in het bakkie.”
Of gaat in de trant van: ‘Er is mij een auto aangepraat, die ik normaal niet kan betalen. Straks moet ik mijn huis nog verkopen! Dus als jij gaat verhuizen, laat me dan niet zakken, en ga even met Koophuis praten’.
Je moet er toch niet aan denken, dat een vriend, familielid, bekende bij je langskomt met de vraag of je een hypotheek bij Koophuis, Spaarhuis of Hypotheek Adviescentrum wilt afsluiten, omdat hij dan een deel van de financiering van zijn Opel – de ‘volkswagen’ bij uitstek – retour krijgt Bij het piramidespel werd de participant ten minste nog een worst voorgehouden van eigen gewin, maar wat is het gewin voor de ander? Niets, sterker nog: hij kan zelfs het idee krijgen dat hij nog duurder uit is ook. Want niets belooft hem dat dit de goedkoopste hypotheek zal zijn. Vergelijken van hypotheektarieven is tegenwoordig een fluitje van een cent. En dan moet de vriendschap op een stevig fundament staan.
Draaikonterij
Wat mij mateloos stoort, is de geraffineerdheid waarmee het aanbod verwoord wordt. De draaikonterij met de woorden ‘gratis’ en ‘verdienen’ is walgelijk, en neigt sterk naar misleiding: “Voor iedereen die binnenkort een hypotheek nodig heeft en eigenlijk ook op zoek is naar een nieuwe auto hebben wij het verdieneengratisauto-arrangement samengesteld. Het geheim zit ‘m in de combinatie van de woorden ‘gratis’ en ‘verdienen’. U kunt de auto daadwerkelijk bij elkaar verdienen, zodat u ‘m straks geheel gratis voor de deur heeft staan.” Het is gewoon gelogen, want als je niemand vindt, moet je gewoon betalen. En als u uren moet leuren bij een vriend om hem een hypotheek aan te smeren, dan zul je echt niet het gevoel hebben dat je iets ‘verdiend’ hebt, laat staan dat je ‘gratis’ hebt gekregen als diegene inderdaad die hypotheek afsluit bij het kantoor. Je hoeft weliswaar minder af te lossen aan het eind van het jaar, maar door dat judasgeld zul je je eerder belazerd voelen. Je bent ergens ingestonken, hebt je voor het karretje laten spannen van een paar handige jongens met gladde tongen. En de kans is niet ondenkbeeldig dat je een hekel krijgt aan dat autootje, die Opel Agila. Als je instapt, krijg je acuut jeuk over heel het lichaam.
En het verraderlijke is ook dat als je op het aanbod ingaat, niet alleen een hypotheek sluit en een ‘Angina Agila’ koopt, maar tevens een financiering tegen een behoorlijke rente, in elk geval niet de goedkoopste, getuige de tekst: “Naast de hypotheek wordt direct een financiering voor de Opel Agila afgesloten van f 25.000. De financieringsrente wordt bepaald op het moment van afsluiten. Dit is een gemiddeld tarief voor autofinancieringen. Met andere woorden, er zijn goedkopere maar ook duurdere aanbieders. De financieringslast is afhankelijk van de dan geldende rente maar bedraagt ongeveer f 520 per maand (rente en aflossing) en de looptijd is vijf jaar.”
En dan is de klant er nog niet, hij/zij wordt compleet uitgekleed en ingepakt, want er is immers nog een autoverzekering die aan de man/vrouw gebracht kan worden. Volgens het vreselijk slijmjargon ‘verdient een nieuwe Opel Agina een goede verzekering. Het liefst WA plus volledig casco, ook wel All Risks genoemd. Speciaal voor deze actie is een aantrekkelijke verzekering geselecteerd, die zich wat prijs en voorwaarden betreft kan meten met de beste in de markt. U bepaalt zelf of u deze verzekering toevoegt aan het arrangement.’ Arrangement! Alsof er een speciale reis aangeboden wordt! De grote worst die voorgehouden wordt, zou de ‘verdienactie’ moeten zijn, volgens het motto: Naai je vriend een oor aan zoals je zelf een oor aan genaaid bent.
Geen stuntmerk
Het zal duidelijk zijn: ik heb met stijgende verbazing en verontwaardiging kennis genomen van deze actie. Dat Opel Nederland uit Sliedrecht met deze actie heeft ingestemd, valt mij bijzonder van ze tegen. Opel is een serieus merk, staat al jarenlang nummer één in Nederland, steeds dichter op de voet gevolgd door Volkswagen, dat wel. Opel is geen stuntmerk, heeft het ook niet nodig om te stunten, zeker niet op dergelijke wijze. Laat dat maar over aan de Daewoo’s en Mitsubishi’s, merken die het moeilijk hebben om de aantallen te halen en gewend zijn te stunten. Deze actie brengt op den duur de eigen rijders in verlegenheid en dat kan nooit de bedoeling zijn van Opel Nederland. Dus, Opel, stuur een heel net briefje met een extra service-aanbod naar deze groep van gedupeerde Opel-rijders. Dan rijden ze straks in elk geval met plezier in hun Opel Agilaatje.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.