nieuws

‘Wie gaat er nou zo’n commercial downloaden?’

Archief

Verzekeringsmaatschappijen maken veel te weinig gebruik van de mogelijkheden die Internet biedt. Bovendien zijn sommigen op het world wide web van start gegaan zonder eerst het precieze doel daarvan te bepalen. Dit stellen Joost Steins Bisschop, van New Media Marketplace (NMM) en Eduard de Wilde van Verdonk, Otten, Dik & Wiegerinck (VOD&W), marketing consultants. Beiden geven invulling aan het binnenkort te houden praktijksymposium ‘Internet voor Verzekeraars’.

“Ik vraag me soms af waarom verzekeraars hun brochure op Internet zetten, terwijl het gedrukte exemplaar er zoveel beter uitziet”. Volgens Joost Steins Bisschop, directeur van het in nieuwe media gespecialiseerde bureau NMM wordt er nog maar zo’n 2% van de mogelijkheden gebruikt die Internet biedt. Eduard de Wilde, als senior adviseur bij VOD&W betrokken bij de internet-activiteiten van diverse klanten, vult aan: “Geen enkel bedrijf zou het in z’n hoofd halen om een produkt of brochure uit te brengen terwijl het nog niet helemaal voltooid is. Op Internet zie je desondanks regelmatig de kreet under construction voorbij komen, waarmee bedoeld wordt dat de site nog niet klaar is.” Volgens Steins Bisschop zijn er verzachtende omstandigheden: “In dit beginstadium mogen er nog fouten gemaakt worden. Eigenlijk is het voor een verzekeringsmaatschappij al een hele stap om iets met Internet te doen”.
De twee zijn van mening dat de verzekeringswereld het Internet nog te veel ziet als een marketing-communicatiemiddel, terwijl het een belangrijke rol kan spelen bij het realiseren van de doelstellingen voor de bedrijfsstrategie. Dit is tevens de boodschap van het praktijksymposium ‘Internet voor Verzekeraars’ dat op 16 april wordt gehouden.
Onderdeel van dit symposium is de presentatie van een marktstudie, Reconnaissance Report genaamd. In dit rapport beschrijft het bureau NMM een groot aantal sites van verzekeraars en gelieerde bedrijven. De sites zijn door medewerkers van NMM getoetst. Steins Bisschop: “We kijken naar de ‘nieuwheid’ van de sites, naar de inhoud, de prikkeling om voor de eerste keer langs te komen, maar ook om later nog eens langs te komen. Bovendien nemen we de vorm van de site in ogenschouw en testen we de fulfilment, waarbij we een e-mail sturen met een vraag en vervolgens afwachten hoe lang het duurt voordat we antwoord krijgen.”
“Bij Fortis duurde het vijf dagen voordat we antwoord kregen. Dat is opmerkelijk, aangezien het slechts een seconde duurt voordat een vraag per e-mail daar is ontvangen. In dit geval hadden we de vraag dus net zo goed per post kunnen sturen.”
Het Fortis-voorbeeld is volgens Steins Bisschop en De Wilde beeldend voor zowel de verzekeringsbranche als andere bedrijfstakken die nog maar kort met Internet werken. Vrijwel nergens is de backoffice toegerust op de mogelijkheden en gevolgen van het nieuwe medium. Het wijst volgens hen op een tweeslachtigheid ten aanzien van Internet: “De organisaties willen wel meedoen, maar ze twijfelen aan het nut en gaan niet helemaal om”, aldus De Wilde.
Steins Bisschop: “Kijk bijvoorbeeld naar de Levob-site. Daar is het voor de Hollands Glorie Polis mogelijk om naar de actuele waarde-ontwikkeling van de daarbij behorende beleggingen te kijken. Die heb ik natuurlijk even gecontroleerd. Wat bleek? De stand van het Unilever-aandeel was al zeker een week oud. Dat kan niet. Op Internet heb je de verplichting om het laatste nieuws ook echt het laatste nieuws te laten zijn.”
Slechts weinig bedrijven hebben voor de start op Internet het spreekwoord ‘bezint eer gij begint’ ter harte genomen. “De meeste bedrijven zijn pas gaan nadenken op het moment dat ze al een site hadden draaien. Daarom zie je momenteel ook dat er zoveel wijzigingen doorgevoerd worden”, zegt De Wilde.
Verzekeringsmaatschappijen moeten volgens de twee erg wennen aan de omgekeerde manier van communiceren, die eigen is aan Internet. Steins Bisschop: “Klanten komen naar jou toe in plaats van andersom. Dan moet je ze natuurlijk wel een reden geven om langs te komen. Neem nou die mogelijkheid om zo’n reclamefilmpje te downloaden. Het duurt zeker een kwartier voordat je het filmpje via het modem hebt opgehaald. Vervolgens kun je kijken naar een slap aftreksel van een commercial die gemaakt is om jou een produkt te laten kopen. Denken ze bij die maatschappij nou echt dat het zo’n uniek filmpje is dat iemand het in z’n hoofd haalt om daar aan te beginnen?”.
Voor informatie over het praktijksymposium ‘Internet voor Verzekeraars’, tel. 073-69.21.666, of kijk op de site www.nmm.nl (e-mail: info@nmm.nl).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.