nieuws

Wie een kuil graaft¼

Archief

Wie een kuil graaft…

Het begrip ‘pensioenbreuk’ kennen wij al vele decennia, maar het woord ‘pensioengat’ is pas voor het eerst gebruikt in de beginjaren tachtig. Vervolgens duurt het dan nog een goede twintig jaar voordat een financiële dienstverlener dat pensioengat overduidelijk visueel maakt.
Bij Hoek & Kabeljauw aan de Raamweg in Den Haag waren ze een tijdje terug druk bezig met de voorbereiding van de viering van het tienjarig bestaan. Besloten werd om het thema ‘oudedagsvoorziening’ als vertrekpunt te nemen. En toen rolde het graven van een pensioengat er spelenderwijs uit.
Het tweede lustrum werd op zaterdag 21 juni gevierd. “In een zonovergoten achtertuin vond een haringborrel plaats voor de relaties”, schrijft pensioenadviseur François Oostdijk. “In de stoep was (illegaal) een diep gat gegraven. Op de professionele afscherming rondom het gat werd gewaarschuwd: ‘Gevaar. Pensioengat!’ en ‘Pensioengatreparatie, klaar terwijl u wacht’.” Volgens Oostdijk miste de boodschap haar doel niet en konden er tijdens de haringborrel veel afspraken voor het maken van een pensioenscan worden gemaakt.
Oprichter/directeur Hein Philipse hebben we nog even gevraagd naar de bijzondere naam van het kantoor. Het blijkt inderdaad een verwijzing naar de Hoekse en Kabeljauwse Twisten te zijn. Philipse: “Het was een 150 jaar durende schimmige periode in onze vaderlandse geschiedenis. Wij zeggen altijd, dat de klanten profiteren van onze twisten met verzekeraars. Grappig genoeg werkt die naam goed. We moeten ‘m altijd twee keer zeggen. Het heeft iets Hollands en iets prikkelends. Ik wilde iets originelers dan bijvoorbeeld ‘Vast & Zeker Verzekeringen’. Verzekeraars zijn er soms weleens mentaal over gestruikeld. ‘Met ons twisten? Maar we zijn toch partners?’ werd dan vaak gezegd. En dan zei ik terug: ‘Onze klant is onze partner’.”
Het zag er allemaal wel professioneel uit aan de Raamweg.
TVM en Avéro hebben abonnement op prijzen bij het Beach Event
Het is quasi eerlijk verdeeld: het strandvolleybaltoernooi voor de verzekeringsbranche wordt gewonnen door de medewerkers van TVM en de prijs voor de leukste uitmonstering is weggelegd voor Avéro Achmea. Dat was zo in 2001, dat was zo in 2002 en dat was ook zo in 2003.
Dit jaar werd op 21 juni het tiende Banken & Verzekeringen Beach Event gehouden. Er waren vierhonderd deelnemers, werkzaam bij in totaal 23 bedrijven en verdeeld in 42 teams.
TVM Team 2 werd winnaar, Legal & General (teamnaam: ‘Waar is Mandy?’) werd tweede en Aon (Aon Admirals) pakte de derde prijs. De Party Prijs 2003 werd, zoals gezegd, gewonnen door: Avéro Achmea (teamnaam: ‘Sambal Bij’).
Nieuw dit jaar was het ‘Sjoelen on the Beach’-spektakel. Dit is een opblaasbare zeepbaan, waarin de deelnemers als sjoelstenen over de baan glijden en in één van de vier poortjes terecht komen. Dit onderdeel is gewonnen door Euronext (teamnaam: ‘The Beach Busters’), nadat zij het voor elkaar hadden gekregen om Sabine, van het organiserende Bakker & Clients team, op een onverwacht moment ook mee de zeepbaan op te sleuren en in het goeie vak te gooien.
Volle bak bij 24e Golfdag
Onder stralende omstandigheden is op vrijdag 13 juni de 24e editie van de jaarlijkse Assurantie Golfdag gehouden. In het Efteling Golfpark kon dit jaar, na een dipje in 2002, weer eens het maximum aantal van 68 deelnemers worden begroet.
De eerste prijs werd gewonnen door het duo Peter van der Woude (NN) en Victor Dreis (Dreis & Dreis), de tweede prijs was voor Rolf Horst (Benfield London) en Dick de Klerk (Aon) en de derde voor Eric Polderman (AIG) en Peter van de Gevel (Bloemers). De ‘longest drive’ werd dit jaar geproduceerd door Marc Punt (GAB Robins) en de ‘neary’ door Jeroen Mundt (Marsh). Ten slotte was de Birdie-VB Prijs voor Niels ter Kuile (Raadgevers Medische Beroepen) en Jeroen Mundt (Marsh), die overigens beiden zullen toetreden tot het organisatiecomité en na 2004 het estafettestokje zullen overnemen van Dick de Klerk en Paul Bruidegom.
Volgend jaar zal de Assurantie Golfdag opnieuw in het Efteling Golfpark worden gehouden; de datum staat nog niet vast.
Geen verklaring voor premieverhoging
“Nog steeds heeft journalist Erik Bassant geen bevredigende verklaring gekregen voor de premieverhogingen van dit jaar. ‘Als ik wat rondbel, krijg ik een vaag verhaal over algemene kostenstijgingen in de zorg. Maar niemand kan mij uitleggen hoe het komt dat de premies bij alle verzekeraars met dezelfde percentages worden verhoogd. De indruk ontstaat dan al snel dat men niet echt probeert om goedkopere zorg in te kopen en dat kostenstijgingen gewoon een op een worden doorberekend aan de klant’.”
Bassant is journalist bij Het Financieele Dagblad en bovenstaande tekst is geplaatst in het Jaarbericht 2002 van Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Deze koepelorganisatie had een aantal bij de zorgverzekering betrokken personen uitgenodigd om in het jaarboek iets over de branche te vertellen. In een begeleidende brief heeft ZN het over een aantal ‘toezichthouders’. Je kunt je afvragen of een journalist in de letterlijke betekenis kan worden aangemerkt als toezichthouder. In elk geval geeft ZN zich met de plaatsing van Bassants tekst een brevet van onvermogen. Bassant zal uiteraard voor uitleg bij de koepelorganisatie hebben aangeklopt, maar die is kennelijk niet in staat is geweest hem de premieverhoging goed uit te leggen.
Schijntje
Wij zouden nog terugkomen op het salaris van de toppers van de Pensioen- en Verzekeringskamer. Nog voordat minister Zalm de schriftelijke Kamervragen had kunnen beantwoorden, kwam het onderwerp al aan de orde bij een plenair debat in de Tweede Kamer. Daarover is van alles te lezen in de meer serieuze kolommen van dit tijdschrift. In elk geval is de conclusie dat de salarissen in procentueel opzicht nog heftig zullen stijgen, omdat de PVK’ers in vergelijking met de toppers van fusiepartner De Nederlandsche Bank een schijntje verdienen. = = = = = = = VIJFDE KOLOM De Nma zou eens moeten kijken naar concurrentie bij Beach Event. Opmerkingen:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.