nieuws

Wie bedriegt nu wie?

Archief

In AM 8 stond op pagina 31 het verslag van een steekproef onder assurantietussenpersonen naar hun mening over financiële vergelijkingssites. De uitkomst hiervan verwonderde Joost H. Kam van Advies Verzekerd/de Premiefoon

“Met enige verbazing lazen wij in uw rubriek Enquête (AM 8, 13 april) dat de meerderheid van de respondenten (lees tussenpersonen) geen goed woord over zou hebben voor de financiële vergelijkingssites die er zijn. Een mening die ons inziens wordt geventileerd uit angst voor het onbekende (lees: internet).
Onze site, de Premiefoon(r) , was in oktober 1999 de allereerste site die premievergelijkingen via internet mogelijk maakte. In eerste instantie tegen betaling, via een link naar een 0900-betaalnummer, in een later stadium en nu nog steeds, volledig gratis.
De informatie die wij verstrekken wordt verkregen door gebruik te maken van de gangbare vergelijkingssoftware en wordt handmatig verwerkt. Daarmee bieden wij de consument een op maat gesneden advies aan. Wanneer er onduidelijkheden of vragen zijn, wordt de aanvrager door ons benaderd. Onze doelstelling is uiteraard door informeren potentiële klanten voor onze dienstverlening te interesseren.
Premieverschillen
Wij vertellen niets nieuws wanneer wij zeggen dat een van de belangrijkste motieven voor de keuze van een bepaalde verzekering de tariefstelling is. En terecht, gezien de excessieve premieverschillen die er nog altijd in de markt zijn. Verzekeraars jojoën met tarieven, waardoor de markt voor de consument én de tussenpersoon erg ondoorzichtig wordt.
We hebben als voorbeeld de volgende vergelijking gemaakt: man van 25 jaar oud; postcode 8000 AA; vijf jaar rijbewijs; 0 jaar schadevrij; VW Golf 1.4, 1.037 kg, f 26.700 en 15.000 kilometer. Het hoogste en laagste WA-Cascotarief ligt f 3.354 uit elkaar (Univé – Delta Lloyd). Allebei respectabele maatschappijen met ongetwijfeld verschillende doch acceptabele voorwaarden. Wanneer we de postcode wijzigen in 1000 AA wordt het verschil nog groter: f 4.750 (Ohra-Goudse). Ook hier zal verschil zijn tussen de voorwaarden, echter een dergelijk premieverschil pikt niemand.
Je zult maar klant zijn van de tussenpersoon die dezelfde vergelijkingsprogrammatuur gebruikt en je net die ene verzekering van Delta Lloyd of die ene van de Goudse verkocht heeft. Wanneer je daar als consument achter komt voel je je flink in de maling genomen. Immers prijs-kwaliteitverhouding mag er zijn en een hogere premie kan binnen redelijke marges met goede argumenten worden verantwoord, geen klant die daarover zal vallen, maar dit soort verschillen gaan elk voorstellingsvermogen te buiten. Bovendien maak je je als tussenpersoon ongeloofwaardig.
Consumenteninformatie
We kunnen ons voorstellen dat de tussenpersonen die aan uw enquête hebben meegedaan en tot de laatste categorie behoren, inderdaad niet blij zullen zijn met de vergelijkingssites (wie bedriegt nu wie?). Niemand laat graag in zijn keuken kijken en niemand is er bij gebaat om inkomsten te verminderen, maar dit soort verschillen zijn absurd.
De verschillen zijn ook het gevolg van de uitersten waarmee maatschappijen hun tarieven bepalen (het jojo-effect) het ene jaar is de tekening positief (“Oké jongens, we breiden de voorwaarden uit”) en het jaar daarop negatief (“Goh, hoe kan dat nou? Ach, we verhogen met 30 %; zien we wel wat er blijft hangen”). Als maatschappijen nu eens een consistent en consequent beleid voerden ten aanzien van bijvoorbeeld acceptatierichtlijnen, voorwaarden en nieuwwaardevergoeding (nu weer een Ford-merkenpolis met een nieuwwaardegarantie voor drie jaar) dan vielen de verschillen ook mee.
De vergelijkingen die wij bieden voor ziektekostenverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen worden niet op volgorde van premie aan de klant verstrekt, maar op volgorde van kwaliteit. En laat nu de beste kwaliteit, zeg maar de top-10, geleverd worden door de maatschappijen waarmee u en wij als tussenpersonen kunnen samenwerken. Dat is toch geen consumentenbedrog? Dan is er sprake van consumenteninformatie, waarmee de klant zelf, weloverwogen en goed beargumenteerd een keuze kan maken, en vervolgens bij ons of bij u kan aankloppen om informatie, uw professionele mening en uw bemiddeling.
De consument wordt mondiger, wil meer weten en heeft recht op informatie. Een mondige consument is niet lastig, een mondige consument is een uitdaging en heeft recht op deze informatie. Dus wie zijn wij om hem deze gegevens te onthouden? Wij verstrekken informatie en sluiten de verzekering wanneer wij hiervoor kunnen bemiddelen. Dat er consumenten zijn die op basis van onze vergelijking bij de concurrent of een direct-writer aankloppen, kan gebeuren. Dat een collega-tussenpersoon geconfronteerd wordt met een klant die een uitdraai van een vergelijkingssite meeneemt en vraagt om de verzekering die bovenaan staat, omdat die het goedkoopst is, geeft alleen maar weer aan dat de tussenpersoon zichzelf moet onderscheiden om de klant optimaal van dienst te kunnen zijn. Als tussenpersoon krijg je de klant die je verdient.
De grote vergelijkingssites (Wellowell, MrFinch, Independer) moeten de kosten van reclame-inspanningen terugverdienen, er zijn behoorlijke financiële belangen mee gemoeid, er zijn veel investeringen gedaan. Dat zal de objectiviteit van informatievoorziening nooit ten goede komen. Hoe groter de reclame-inspanningen zijn, des te meer moet er verdiend worden aan verkoop van banners en aan het richting geven van informatie. Enige voorbehoud ten aanzien van de objectiviteit van de informatiestroom van deze sites is dan ook gerechtvaardigd.
Onvergelijkbaar
Wij zijn een klein bedrijf dat internet gebruikt als een van de bedrijfsmiddelen om inkomsten te verwerven. Onze rol als tussenpersoon is en blijft onontbeerlijk om maatwerk te leveren. Internet is een communicatief middel dat door ons wordt gebruikt en biedt óns in ieder geval meer kansen onze onafhankelijkheid volledig te behouden, een onafhankelijkheid die ook voor de klant van belang is.
Wij bieden onze klanten de toegevoegde waarde van het internet in combinatie met persoonlijk advies, maar kunnen ook collega’s voorzien van leads (waarmee interessante totaalklanten binnengehaald kunnen worden); júíst om die klant bij het intermediair te behouden, júíst om ervoor te zorgen de concurrentie met onder andere de direct-writers aan te kunnen. Er zullen steeds meer voorzieningen via het internet worden aangeboden, omdat steeds meer mensen op het internet aansluiting krijgen (nu al is de helft van Nederland aangesloten). Simple risks, zoals reis,- en annuleringsverzekeringen, worden nu al online op onze sites www.zonverzekering.nl en www.skiverzekering.nl gesloten.
Het gemak dient de mens en aangesloten bij www.nottonott.nl maken we ook nog deel uit van een selecte groep tussenpersonen die zich onderscheiden door onvergelijkbare diensten te kunnen leveren.
Joost H. Kam
Advies Verzekerd!/de Premiefoon(r)
De Wijk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.