nieuws

WFD-aanvraag is als belastingaangifte, niemand wordt er echt

Archief

vrolijk van

Het invullen van het aanvraagformulier voor een WFD-vergunning is voor menig tussenpersoon als het invullen van de belastingaangifte. Hoofdbrekens, frustraties en twijfels voeren de boventoon. Echter, een goede voorbereiding blijkt het halve werk.
Volgens een tussenpersoon uit het midden des lands is het invullen van het aanvraagformulier “een grote rotzooi”. De handleiding van 28 pagina’s vindt hij al een hele vertoning op zich. “Het lijkt er op alsof het aanvraagformulier met de grootst mogelijke haast in elkaar is gezet. Ik run een eenmanszaak en krijg vragen voorgeschoteld die absoluut niet op mijn situatie van toepassing zijn.”
De techniek liet deze tussenpersoon bij het invullen ook regelmatig in de steek. “Als ik dan belde met de Stichting Financiële Dienstverlening werd wegens drukte het gesprek verbroken. Ik heb het formulier uiteindelijk compleet opnieuw moeten invullen en kon het toen verzenden.”
Een andere eenmanszaak heeft dezelfde klachten over het formulier. “Er zitten vragen tussen die nergens op slaan. Ik moet vechten voor mijn boterham en als ik dan _ 2.000 aan toezichtkosten moet betalen en zo’n hele riedel moet invullen, word ik daar niet vrolijk van.”
Kosten
Michiel Zoet van KZ Adviesgroep uit Zaanstad windt zich enorm op over de kosten van het betrouwbaarheidsformulier. “Ik heb uitgerekend dat de Autoriteit Financiële Markten bijna _ 5 mln ontvangt van tussenpersonen voor het betrouwbaarheidsformulier. Het is mij absoluut onduidelijk wat ze voor dat geld aan werkzaamheden gaan doen en wat ik daarvan merk”, aldus Zoet.
KZ Adviesgroep bestaat uit twee vennoten, twee meewerkende echtgenotes en KZ Pensioen van Peter Boekema. “Alle vijf moeten wij zo’n betrouwbaarheidsformulier invullen. Dat is dus al _ 1.500.” Zoet vraagt zich af waarom het niet volstaat om bij de Gemeente een ‘verklaring van goed gedrag’ op te halen voor een bedrag van _ 29,50. “Dan ben je er toch ook?”
Ook over sommige vragen in het formulier is Zoet niet te spreken. “Het is bijvoorbeeld heel tegenstrijdig wat je moet invullen bij beleggingsproducten. Het heeft hem in ieder geval aanzienlijk meer tijd gekost dan de twee uur die door diverse partijen was gecommuniceerd.
Eén vergunning
Voor Meeùs is de aanvraag voor de WFD-vergunning juist “soepel verlopen”. Het bedrijf heeft één vergunning aangevraagd voor de gehele groep. “Onze voorbereidingen zijn al een half jaar geleden van start gegaan. Met de aanvraag heeft onze juridische afdeling zich bezig gehouden”, aldus Meeùs.
Wel is Meeùs tegen een aantal praktische problemen van technische aard aan gelopen. “Als je iets had ingevuld en je wilde het wijzigen, moest het weer opnieuw ingevuld worden. Dat kostte wel extra tijd. We hebben het dan ook niet binnen de twee uur gered. Maar dat zou ook niet reëel geweest zijn, gezien de complexiteit van onze organisatie.”
Twijfel
De telefonische helpdesk van de NBVA wordt regelmatig gebeld door de leden. Het algemene beeld dat hieruit naar voren komt is dat de tussenpersoon heel erg twijfelt aan zijn eigen oordeel en de helpdesk belt om bevestigd te krijgen dat hij het goed invult.
“Het formulier is dusdanig opgesteld en juridisch dichtgetimmerd dat het als moeilijk wordt ervaren door tussenpersonen. Dat gevoel wordt versterkt doordat de tussenpersoon het per se goed wil doen”, aldus NBVA-woordvoerder Joeri van Looij.
“De vragen leveren ook verwarring op doordat het formulier voor de hele branche geldt, dus ook voor aanbieders van verzekeringsproducten.”
Volgens Van Looij is het lezen van de handleiding cruciaal. “Maar dan nog zoeken ze bevestiging en vertrouwen ze nauwelijks op hun eigen oordeel.”
Valt mee
Bij de NVA worden de geschetste problemen niet zo herkend. De drukte bij de Stichting Financiële Dienstverlening (STFD) is echter wel herkenbaar, “maar onze leden kunnen ook bij ons terecht”, aldus de NVA.
Veel NVA-leden hebben met het invullen en opsturen van het aanvraagformulier gewacht tot de WFD-bijeenkomsten van hun brancheorganisatie. “Ik had alles al klaar, maar heb gewacht met insturen, totdat ik op de bijeenkomst inderdaad de laatste vraagtekens kon invullen”, aldus een tussenpersoon uit het zuiden des lands. Ook NVA-lid Bohan Assurantie uit Utrecht volgde deze procedure. “Maar ik ben verder ook geen rare dingen tegengekomen.”
Het Haagse NVA-kantoor Faber & Sauerwalt heeft ook gewacht op de NVA-bijeenkomst voordat het formulier definitief ingestuurd werd. “Wij zijn een relatief jong kantoor en hebben onze zaakjes goed op orde. Het formulier is door ons uitgeprint en vervolgens ingevuld en daarna zijn we achter de PC gaan zitten”, aldus Yvonne van Kuijk, vennoot bij het kantoor. “Toch waren er wel vragen waarbij wij twijfel hadden, wat in te vullen. Maar over het algemeen is het goed gegaan.”
De Jong Assurantiën in Norg heeft veel gehad aan de NVA-bijeenkomst over het aanvraagformulier. Tegen technische problemen is hij niet aangelopen. Inhoudelijk had hij bij het onderwerp deskundigheid meerdere namen willen invullen. “Dat was echter niet mogelijk. Dat schijnt in een later stadium wel mogelijk te worden, heb ik van de AFM gehoord.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.