nieuws

Werkgroep gaat diefstal uit auto’s aanpakken

Archief

“Zorg voor vijf knallers van actiepunten”. Met die opdracht is, op initiatief van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVC) een publiekprivate werkgroep van start gegaan die moet zorgen voor een structurele aanpak van -en blijvende aandacht voor- de diefstal van goederen uit auto’s. De eerste voorstellen worden in december verwacht.

De diefstal van auto’s daalt, maar diefstal van goederen uit auto’s neemt toe en zorgt jaarlijks voor een schadelast van _ 500 à _ 600 mln, volgens het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Dat is inclusief de schades van mensen die hun auto alleen WA plus casco hebben verzekerd en dus vaak zelf moeten opdraaien voor het verlies van de gestolen goederen. Behalve laptops zijn navigatiesystemen, digitale camera’s, mobiele telefoons, airbags en kentekenpapieren populair bij het dievengilde, dat ook steeds inventiever wordt in het bemachtigen van de spullen.
“Nu houdt de politie soms regionaal acties tegen auto-inbraken. Dan worden er bijvoorbeeld flyers verspreid op parkeerplaatsen et cetera, maar na verloop van tijd verslapt de aandacht voor dit probleem vaak weer”, vertelt directeur Guus Wesselink van AVC. De nieuwe werkgroep gaat daarom blijvend aandacht besteden aan de preventie van diefstal uit auto’s. In de werkgroep zijn verzekeraars, gemeenten, politie, ANWB, Bovag en beheerders van parkeergarages vertegenwoordigd. “Ieder zal vanuit zijn eigen expertise aan het eind van het jaar met voorstellen komen om het aantal diefstallen uit auto’s terug te dringen. Daaruit selecteren we dan vijf knallers van actiepunten, waar we mee aan de slag zullen gaan”, aldus Wesselink.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.