nieuws

Weinig verzekeringen gesloten via Internet

Archief

Slechts een heel klein percentage van verzekeringen wordt via internet gesloten. Het betreft reis-, auto- en annuleringsverzekeringen. De meeste verzekeringen zijn via persoonlijk contact bij een maatschappij gesloten. Dit blijkt uit recent onderzoek dat Pro Active in samenwerking met AssurantieMagazine heeft uitgevoerd.

Het feit dat er weinig verzekeringen via internet gesloten worden staat in contrast met de populariteit van Internet als medium voor verzekeringszaken. Meer dan de helft van de internetgebruikers heeft het afgelopen jaar een verzekeringssite bezocht. Dit is ruim een kwart meer dan vorig jaar. Opdrachtgevers van het onderzoek, dat in augustus voor de derde achtereenvolgende keer is gehouden onder 782 internetgebruikers, zijn Amev, de Amersfoortse, de Goudse, Delta Lloyd, Generali, Interpolis, Postbank, SNS Reaal, Royal & Sun Alliance, Verdonk, Otten Dik & Wiegerinck en zorgverzekeraar VGZ/IZA.
Uit het onderzoek blijkt dat de sites van banken en verzekeraars waar de internetter klant is, het populairste zijn. Deze sites worden in vergelijking met vorig jaar ook vaker bezocht. Naamsbekendheid en een goede communicatie van het internetadres blijkt heel belangrijk, aangezien 73% van de internetgebruikers op de site kwam door rechtstreeks het adres in te tikken.
Zoekgedrag
De verzekeringsbranche is in opmars met het aanbieden van verschillende en meerdere online functionaliteiten. Toch wordt het medium vooral gebruikt voor het zoeken van informatie. Het onderzoek laat een stijging van 50% zien ten opzichte van vorig jaar.
De interesse in het doen van online transacties en mutaties is nog nauwelijks aanwezig bij de gemiddelde internetter. Maar alle online functionaliteiten van verzekeringssites worden dit jaar gemiddeld belangrijker gevonden dan vorig jaar. De onderzoekers verwachten dat deze ontwikkeling hogere verwachtingen en eisen met zich meebrengt.
Voor het vergelijken van verzekeringen en het aanvragen van offertes geeft de internetgebruiker voor zowel adviesgevoelige als advies-ongevoelige verzekeringen de voorkeur aan internet.
Het via internet zoeken van informatie gaat ten koste van informatie verkregen via brochures en folders, tijdschriften, familie, vrienden, kennissen en assurantietussenpersonen. Na persoonlijk contact is internet de meest populaire wijze om naar informatie te zoeken.
De verzamelsites en vergelijkingssites met betrekking tot verzekeringen worden ook steeds bekender. Bijna 50% van de internetgebruikers is bekend met één of meer verzamel- of vergelijkingssites.
Privacy
Driekwart van de internetgebruikers is niet zeker van de privacy van zijn persoonlijke gegevens op internet. Dit wijst erop dat internet nog steeds niet als veilig wordt beschouwd. Het vertrouwen dat de veiligheid zal toenemen door het nemen van bepaalde maatregelen is wel gegroeid. Bij de beslissing om verzekeringszaken via internet te regelen, is veiligheid echter niet de enig bepalende factor. Het gemis aan persoonlijk contact speelt hierbij volgens de onderzoekers ook een belangrijke rol.
De mening over het gebruik van e-mail is minder positief geworden. Dit geldt zowel voor het ontvangen van verschillende soorten informatie als voor het verstrekken van persoonlijke gegevens.
of www.proactiveinternational.com

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.