nieuws

Weinig verbazing over handel in informatie van gestolen auto’s

Archief

‘Dit is een probleem van Stad Rotterdam, niet van de branche’, zo reageert de grootste autoverzekeraar Centraal Beheer gelaten op de berichtgeving over onderzoeksbureau ABS dat handelt in informatie over gestolen auto’s, verkregen van criminele inlichtingendiensten. Stad Rotterdam diende onlangs een klacht in tegen dit bureau.

Het Advies Bureau Schade uit Nunspeet kwam afgelopen week in het nieuws door de manier waarop het bureau te werk gaat bij het tippen van verzekeraars over de locatie van gestolen auto’s. Het bureau zou verzekeringsmaatschappijen onder druk zetten door ze voor de keus te stellen: ‘betalen voor politie-informatie, of anders ziet u de auto niet meer terug’.
Volgens Rob Mol, woordvoerder van Centraal Beheer, zijn er wel meer onderzoeksbureaus aan te wijzen die er een vergelijkbare werkwijze op nahouden als ABS. Er zijn volgens hem ook bureaus die criminele trekjes vertonen. “Centraal Beheer gaat daarom niet in zee met dergelijke onderzoeksbureaus. Wij beschikken over een eigen netwerk, waarmee we een terugbrengpercentage van ruim 70% weten te scoren.”
Geen informatie
Ook de Economische Controledienst kijkt niet op van de manier van werken van ABS. “Het is in de branche al lang bekend dat zulke bureaus bestaan. Desondanks klopt deze manier van werken van geen kanten. Wij voorzien deze bureaus dan ook nooit van informatie”, aldus een woordvoerder.
Het recherchebureau uit Nunspeet bestaat (zoals vrijwel alle onderzoeksbureaus van dit soort) grotendeels uit ex-politiemensen. De informatie over gestolen auto’s komt om die reden voornamelijk uit kringen van Regionale Criminele Inlichtingendiensten (RCID’s), die zelf niet of nauwelijks prioriteit geven aan opsporing van gestolen auto’s. Inmiddels is de rijksrecherche op verzoek van het college van procureurs-generaal een onderzoek begonnen naar het doorspelen van vertrouwelijke informatie door de inlichtingendiensten.
Lastige situatie
ABS-directeur Henny Mulder geeft ‘gezien de ontwikkelingen en de stroom van publicaties’ liever geen commentaar op de werkwijze van zijn bureau. “We zitten momenteel in een lastige situatie”, licht Mulder toe. Ook wil hij niet zeggen of de omstreden werkwijze op dit moment nog wordt toegepast.
Guus Wesselink (ex-Achmea), directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, laat eveneens weten dat hij liever zwijgt over de ABS-zaak. Als reden noemt hij het onderzoek dat de rijksrecherche naar ABS heeft geopend. Zijn zwijgen is opmerkelijk, omdat Wesselink volgens betrokkenen De Telegraaf over ABS getipt zou hebben. Deze krant bracht afgelopen week de omstreden informatiehandel door het onderzoeksbureau in de publiciteit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.