nieuws

Weinig honing in websites Erasmus en Nationale Borg

Archief

Het is bij deze duo-bespreking weer huilen met de pet op. Joost en Marenna vragen zich af wie Erasmus en Nationale Borg denken te kunnen verlokken naar hun websites. Ze hebben Erasmus Verzekeringen nog niet kunnen betrappen op één spectaculaire toepassing van het medium Internet. De website van de Nationale Borg biedt gelukkig nog enige inhoud.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Erasmus Verzekeringen
www.erasmus.nl
Nationale Borg
www.nationaleborg.nl
Het aantal gebruikers van het Internet gaat dit jaar verdubbelen, als we het marktonderzoeksbureau Interview, van Internet-bepleiter Maurice de Hond mogen geloven. Erg veel te verdienen valt er nog niet in het Nederlandse deel van de digitale wereld: één procent van de ondervraagden heeft wel eens iets online aangeschaft. Twee procent verwacht dit jaar zijn eerste cyberaankoop te doen (Webwereld Nieuws, 23 maart 1998).
Eén ding is zeker, die twee procent kan niet terecht bij Erasmus, noch bij de Nationale Borg. De twee verzekeraars horen tot het groeiend leger van bedrijven die zich plaatsen in het digitale venster. Op het overzicht van de Dutch Homepages (www.dhp.nl) zie je dat zelfs bijna ieder zichzelf respecterende (sport-)vereniging een website heeft.
Vangen
Wij bekeken dit keer twee nieuwe sites van organisaties die weinig met elkaar gemeen hebben. Beide zijn actief in de financiële dienstverlening, de activiteiten zijn groeiend, en men wil – zo blijkt uit de profielen – vooruitstrevend zijn. Dus, Internet is dan het toverwoord.
Met honing vang je bijen, met korting koopjesjagers, met kroongetuigen boeven. Aardig is om er nu eens over na te denken wie of wat Erasmus en Nationale Borg denken te vangen met hun sites.
Wat zit er meer achter dan Mi2? Dit is modern jargon voor Me Too, ook gij Brutus. Ikke ook. Het geboortekaartje van de web-site is verstuurd, heeft de boreling leefkansen?
Erasmus hanteert een vierdeling : ‘Visie’, ‘Historie’, ‘Product Aanbod’ en ‘NAW gegevens’. Van overal kan men bij deze luiken terecht. Eenvoudig, overzichtelijk, vooral niet te diep.
Bij Nationale Borg, een 100% dochter van de ING Groep, is de site gesteld in Nederlands en SteenkolenEngels. De vertaling is niet letterlijk, niet overal consequent doorgevoerd. De indeling is: ‘Profiel’, ‘Bankgaranties’, ‘Fraude & Geld’, ‘Contact leggen’.
Conclusie
De stap is gezet, maar we willen vooral niet te veel onderhoud aan deze websites. Niet in de teksten, ook niet te veel mail graag. Antwoorden sturen kost veel tijd tenslotte.
Bij Erasmus is leentjebuur de grote huisvriend. Het begint al met het logo. Desiderius moest eens weten hoe er met zijn handtekening wordt omgegaan. Voorts wordt de e-mail van de browser geleend, en de klok van windows. Lange halen, snel thuis.
Erasmus zegt te werken via het professionele intermediair. Waar zijn ze dan? Met geen woord wordt er verder over gerept.
Nationale Borg biedt in ieder geval een functionaliteit waarbij teksten in modules geordend worden aangeboden. Het is duidelijk, soms misschien direct bruikbaar door stukken tekst over te nemen in contracten.
Honing? Korting? Kroongetuigen? Bijen komen en gaan, koopjesjagers zullen onverrichter zake omdraaien, boeven zullen geen seconde angst krijgen voor deze kroongetuigen. Nationale Borg jaagt misschien nog een beetje schrik aan; als naslagwerk, als ogen-opener voor het fenomeen van garanties. Daar hebben leken zoals wij wat van opgestoken.
Beoordeling Erasmus en Nationale Borg
Vorm
Bij beide sites ondersteunt de vormgeving de navigatie. Het budget voor vormgeving is (gelukkig) niet zichtbaar uit de hand gelopen.
Erasmus Verzekeringen begroet ons met een aantal welkomstpagina’s. De eerste keer nieuw, de tweede keer niet, alle volgende keren irritant. Het duurt even voor we bij een menu zijn en zelf keuzes kunnen maken. Tip: gebruik als bookmark http://www.erasmus.nl/product.htm, het bespaart u de omweg keer op keer. De plaatjes op de rechterkant van het scherm zijn soms links, dan weer niet, het is verwarrend.
Nationale Borg helpt ons uitgebreid bij de navigatie; op alle pagina’s een ‘Vorige’-toets, waarmee je telkens weer een niveau hoger in de site geraakt. Voorts, als je dieper gaat wordt het duidelijk aangegeven, soms zelfs dubbel op.
Inhoud
De sitebouwers zijn gewapend met een tas vol bedrijfsbrochures aan de slag gegaan. Erasmus Verzekeringen had niet veel op voorraad. Gelukkig kan je dan altijd ‘enz.’ typen: ‘Schade: Een uitgekiend pakket van particuliere schadeverzekeringen waaronder auto, opstal, inboedel, rechtsbijstand, enz’. Daar moet de bezoeker het mee doen bij ‘Productaanbod’.
Het is dun, heel erg dun. Als de site een vis was geweest hadden we hem terug in het water gegooid. Te klein. Nog heel veel zwemmen eerst, kom dan nog eens terug.
Nationale Borg heeft duidelijk meer werk opgeleverd voor de makers. Op deze site kunnen we ons goed verdiepen in het fenomeen Bankgaranties. Soms zowel in de Engelse als in de Nederlandse taal. Het uitgebreide menu, met keuzes per doelgroep, getuigt van een weloverwogen aanpak. Teksten worden in modules aangeboden; gelegenheid tot reageren is er overigens nauwelijks.
Mediumgebruik
Handig is dat Nationale Borg tekstvoorbeelden weergeeft om bankgaranties op te nemen in contracten: ‘een hulpmiddel bij het opstellen van financiële voorwaarden en u kunt ze kosteloos overnemen’. Ook voor EU-contracten en -aanbestedingen zijn dit actuele en geaccepteerde teksten.
Erasmus Verzekeringen kunnen we niet betrappen op een spectaculaire toepassing van het medium. Beide sites gebruiken het mail-programma van de browser om e-mail te sturen, bij Nationale Borg maakt men soms ook gebruik van formulieren waar men kan aangeven welke informatie men opgestuurd wenst te krijgen.
Erasmus toont op iedere pagina hoe laat en welke dag het is. Een aardigheidje, maar je hebt er geen donder aan, want het blijkt dat ze gewoon de tijd van onze windows-klok jatten. Dat betekent dat als die fout is, de klok van Erasmus ook fout is. Als de Big Ben de tijd van mijn eigen horloge laat zien, dan voel je je toch vernacheld? Erasmus is geen Big Ben, blijkt.
Prikkel
Magertjes, er valt nog veel te verbeteren. Bij Nationale Borg tenminste nog een poging om de klant te verleiden om wat sporen achter te laten. Bij Erasmus kun je rondlopen zonder ook maar één enkel wenkend vingertje tegen te komen. De foto van meneer van Calcar, directievoorzitter, (‘Gelukkig kan het nu ook anders’) ten spijt. Voornamelijk veel beloftes.
Betrokkenheid
Hoe algemener de informatie op een site, des te minder inzet vraagt het van de achterliggende organisatie. Alles blijft bij het oude. Lekker rustig. De geur van te lang gekookte spruiten gaat ook pas weg na een grote voorjaarschoonmaak.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in Den Bosch.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.