nieuws

Weinig echte beweging in uitvaartverzekeringsreclame

Archief

Eigenlijk is het al een heel tijdje vrij rustig met de uitvaartverzekeringspromotie in ons land. Akkoord, we horen op de radio diverse reclames voor uitvaartpolissen, maar voor grote televisie- en postercampagnes moeten we terug naar de tweede helft van de jaren negentig. Die campagnes waren dusdanig indringend, dat de post-trendgevoelige Pimpmygrave.nl niet echt schokt.

Stormen van kritiek kreeg AVVL in 1994 te verduren met de legendarische kopregel: ‘Is er koffie na de dood?’ Dat vonden hele volksstammen ongepast. Monuta trok in 1997 alom aandacht met de beroepsgebonden laatste wensen, zoals de piloot die natuurlijk in een ‘mooie kist’ naar zijn laatste rustplaats wilde en een brandweerman die absoluut niet gecremeerd wilde worden. Het waren grootschalige campagnes in diverse media; de laatste tijd is het allemaal wat minder massaal.
Radioreclame
Net zoals topman Roger van Boxtel bij zorgverzekeraar Menzis invulling geeft aan de radioreclame, is het bij Yarden (voorheen AVVL) directievoorzitter Peter van Wageningen die een persoonlijk geluid geeft aan de klantenwerving in de ether. Ohra is sinds kort eveneens op de radio actief. De reclame is vaardig ingesproken door Kees Prins, onder meer bekend van Jiskefet. Niet alleen de koffie met cake, maar ook de op Hazes geïnspireerde vuurpijl komen als ceremonie-invulling voorbij.
En wat komen we in de gedrukte media tegen? Niet veel momenteel. In de omroepgids staat op een programmapagina een kleine advertentie van Yarden, die in huidige campagne gebruikmaakt van de truc met de quasi foute tekst. Er stond oorspronkelijk ‘een uitvaart’, maar door het woord ‘een’ is letterlijk een kruis gehaald en er is het woordje ‘uw’ vlak voor gekalkt. In de tekst eronder wordt het maatwerk verder onderstreept: “Voor een passende polis en een persoonlijke uitvaart” en naast het logo staat als afmaker de slagzin ‘Iedere uitvaart is uniek’. Ja, als het ons dan nog niet duidelijk is.
Tijdloos foldertje
Vorige week op de deurmat: een tijdloos foldertje van Dela. ‘Begrafenis of crematie’, luidt het vraagtekenloze opschrift. Daaronder zeer informatief en doelgericht: ‘Al vanaf _ 3,49 per maand bent u verzekerd van een goed verzorgde uitvaart’. De voorkant wordt aan de onderzijde besloten met de vertrouwenwekkende slotregel ‘Meer dan 2.700.000 mensen kozen reeds voor Dela’. Aan de binnenzijde wordt nader ingegaan op het nut van een natura-uitvaartverzekering. Enkele premievoorbeelden completeren dit deel van de folder. Het onderste deel kan worden afgescheurd als ‘informatiekaart’. Een opmerkelijke voetnoot: ‘Deze kaart wordt huis-aan-huis verspreid. Als u al bij Dela verzekerd bent, hoeft u niets te doen’.
In eerste instantie borrelt als gedachte op: Dela gaat hier wel erg op de hurken zitten om bejaarde klanten op hun gemak te stellen. De tweede gedachte is evenwel: Iedereen die niet bij Dela is verzekerd, moet nu toch écht wel dit kaartje gaan invullen en versturen.
Pimpmygrave
Een beetje nieuw leven in de brouwerij bracht Pimpmygrave.nl, een activiteit van Nationaal Spaarfonds (Delta Lloyd). Het eerste zoekresultaat van Google bij dit nieuwe begrip is een bericht in het VK Magazine (hier staat VK niet voor Volkskrant maar voor ‘Volkomen Kut’). Een rake kenschets: “Het was een tijdje hip om alles te pimpen wat je maar tegenkwam, maar de hele ‘pimp my .’-hype is redelijk aan het afsterven. Vandaar dat de uitvaartbranche misschien wakker is geworden en je nu ook de mogelijkheid geeft om je eigen begrafenis te pimpen. Een gepimpte Hummer en tien crackhoertjes die natte cake vreten, wat wil je nog meer?”
De site van ‘Pimp my Grave’ werd gedomineerd door het (af en toe opspringende) logo, opgebouwd uit een zwierig geschreven naam, met daarachter het bekende R.I.P. Het geheel werd ondersteund door twee knalgele lijkkisten, die voorzien zijn van letterlijk stralende sterren, zoals die je ook tegemoetkomen in sommige tandpastareclames.
‘In een vette auto’
De verkooptekst was volgens de regels van de kunst getoonzet in de taal van jongeren: “Niemand weet wanneer hij doodgaat. Maar als je aan de beurt bent, wil je dan afscheid nemen met een kopje koffie en een plakje cake? Zorg dat jouw uitvaart de moeite waard is. En bepaal zélf hoe: bijvoorbeeld met een knalfeest met jouw muziek of de laatste rit in een vette auto! Een uitvaart is duur. Tegenwoordig kost een beetje begrafenis je al gauw 5.000 euro. Wie gaat dat betalen? Gelukkig heb je daar een verzekering voor. Dus sluit er nu eentje af en pimp later je uitvaart. Check hier wat zo’n verzekering kost en regel het direct!”
Onsterfelijk?
Abonnees op de nieuwsbrief van Spaarbeleg (Aegon) ontvingen afgelopen week een mailbericht met in de Onderwerp-regel de gepersonaliseerde vraag: ‘Heer Van Galen, bent u onsterfelijk?’ Dat is een lekkere binnenkomer. Bij opening van de mail wordt de vraag herhaald. Indien je deze met ‘Ja’ kunt beantwoorden, is de reactie “Gefeliciteerd. We horen graag uw geheim.” De stervelingen die op ‘Nee’ moeten klikken, krijgen uiteraard het advies om vooral verder te lezen.
Ondersteuning
In plaats van communicatiegeld te steken in relatief dure tv-zendtijd kun je als verzekeraar ook kiezen voor meer ondersteuning van verkoopkanalen. De volmachtverleningen van Monuta vliegen ons om de oren en ook Dela flirt indringend met het intermediair. “Dela is op zoek naar assurantiekantoren met visie”, leest de zich oriënterende tussenpersoon op de site van de Eindhovense verzekeraar.
Toch lijkt het té rustig aan het front. Kijkt iedereen de kat uit de boom, totdat een concurrent flink in de bus gaat blazen?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.