nieuws

Weergoden lief voor laatbloeiers in hypotheekcampagneperiode In

Archief

het spervuur van hypotheekreclames hebben sommige aanbieders hun voorjaarskruit vooral in de maand maart verschoten, waar anderen op april mikten

De laatbloeiers lijken het gelijk van de weergoden te hebben gekregen, want de lente is dit jaar met een maand vertraging gearriveerd. Begin april kwam Nationale-Nederlanden met een nieuwe tv-reclame over hypotheken. Deze betreft (in de lange versie) een filmpje van 45 seconden. De kijker ziet een onbestemd stedelijk gebied in de dageraad aan zich voorbijtrekken en hoort een countrygeluid van gepingel op gitaar en banjo. In lege, rechthoekige doorkijkruimten zien we het silhouet van een persoon die in bed rechtop gaat zitten respectievelijk van een man die in een fauteuil ‘op de tocht’ de krant zit te lezen. Een Aziatische man van middelbare leeftijd, zittend in een rijdend voertuig, kijkt in stille verbazing omhoog. Hij ziet een man staan douchen in een leeg vak in een wooncomplex. We zien het achterwerk van de douchende man en de Aziaat blijkt in een taxi te zitten. Er bestaat tot dan toe een (niet-storend) contrast tussen de stedelijke beelden en de aan Amerikaanse prairies refererende klanken. Dan opeens wordt de brug naar Nederland geslagen, want na vijftien seconden komt er een mannenstem (dat moet haast wel Henny Vrienten van de legendarische groep Doe Maar zijn), die het refrein zingt van een oude tophit van René Froger: “Een eigen huis, een plek onder de zon”. We keren terug naar de krantlezer in de ‘doortochtwoning’. Het dagblad waait uit zijn handen. Dit wordt opgemerkt door een op de fiets voorbijrijdende jongen met op de bagagedrager een negroïde meisje. De pagina’s van de krant zeilen door de lucht en dwarrelen voorbij de ‘leegte’ van de schuin eronder wonende mevrouw, die net uit haar bed komt in een eveneens niet bestaande woning. Ontbijten in de open lucht Vervolgens rijdt er een tram voorbij. Daarin zit een jongedame met Aziatisch uiterlijk naar buiten te kijken. Zij ziet een gezin picknicken aan de ontbijttafel in een etagewoning, die er eigenlijk helemaal niet is. Het volgende beeld toont een vrouw, die in een letterlijke doorkijkwoning de was staat te strijken. ‘Geen huis zonder hypotheek van Nationale-Nederlanden’, verschijnt in beeld. Dat is een interessante slagzin. Ze willen dus 100% van de hypotheekmarkt hebben. “Nu twintig jaar rentevast tegen tienjaarstarief. Vraag uw adviseur naar de voorwaarden”, zegt een mannenstem. In beeld verschijnt evenwel een ruimere keuze: ga naar uw adviseur of naar nn.nl. Het filmpje wordt besloten met het bekende N-logo met eronder ‘wat er ook gebeurt’. Terzijde kan worden opgemerkt, dat de reclamemakers van NN duidelijk op de multiculturele toer gaan; drie van de vier passanten hebben een niet-‘Hollands’ uiterlijk. ‘Slim combineren’ Alvorens de adviseur te bellen, zal de belangstellende kijker waarschijnlijk even naar de website surfen. Daar blijkt, dat NN behalve een voordelig twintigjaarstarief ook extra voordeel biedt met de RenteWijzer. Je kunt een hypotheeklening voor tien jaar vast nemen, maar je kunt deze ook splitsen in 75% van het bedrag tegen tien jaar vast en de resterende 25% van het bedrag tegen één jaar vast. In de eerste situatie betaal je een (voorbeeld)rente van 4,5% en in de tweede 3,95%. “Slim combineren scheelt soms wel honderden euro’s per jaar!”, maakt NN de sitebezoeker warm voor deze formule. Als extra argument voor dit systeem van gesplitste rentevaste perioden, presenteert NN een ‘open deur’-betoog: “Bovendien heeft u met verschillende rentevaste perioden minder last van renteschommelingen. Want bij verlenging van de rentevaste perioden geldt de nieuwe rente maar voor een gedeelte van de hypotheeksom en niet voor de gehele som.” Ja lekker, dat kan dus net zo goed mee- als tegenvallen. De zorgplichtbewuste NN neemt dan ook snel gas terug in de volgende alinea op de site: “De RenteWijzer kan u wel op het spoor zetten, maar stuurt u geen offerte voor een nieuwe hypotheek. Hoe profiteert u dan van structureel lagere maandlasten? Heel eenvoudig! Print het resultaat, als duidelijk is dat u kunt besparen, en ga naar uw verzekeringsadviseur voor een deskundig advies – in verband met de risico’s die zijn verbonden aan korte rentevaste perioden – en eventueel een offerte!” Hiermee wordt de ‘internetjunk’ op een vrij overtuigende manier gewezen op de belangrijke functie van de adviseur van vlees en bloed. Hypotheekshoppen In AM 7 (pag. 51) is al uitvoerig aandacht geschonken aan de vele hypotheekcampagnes op tv en (vooral) radio. RVS ging vanaf medio maart op de hypotheektoer: eerst met tv-reclame, later met dagbladadvertenties (gericht op starters) en vervolgens met radioreclame. Niet iedere aanbieder koos voor een voorjaarscampagne van enkele weken. Sommigen verkiezen de lange adem, waaronder Hypotheek Visie, de Hypotheker, MoneYou en de Van Bruggen Adviesgroep. Ook herhaaldelijk te horen is de onafgemaakte stelling: “Hypotheekshoppen doe je bij .” Die stelling wordt later in een reclameblok herhaald en wederom enkele reclames later volgt het antwoord: “Hypotheekshoppen doe je bij . De Hypotheekshop!” Het is een rare gewaarwording, indien je op goed geluk www.hypotheekshoppen.nl intikt. Dan kom je namelijk helemaal niet uit in de sfeer van de Hypotheekshop, maar op de site van KAN-Hypotheken in het Oost-Gelderse dorpje Bemmel. Ja, d’r heeft iemand heel kien al in oktober 2000 een waardevolle internetdomeinnaam vastgelegd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.