nieuws

Websites wervingsbureaus moeilijk te vinden

Archief

Websites wervingsbureaus moeilijk te vinden

Deze keer geen bespreking van een website van een verzekeraar, maar van een aantal werving- en selectiebureaus op Internet die zich specifiek richten op de verzekeringsbranche. Slecht nieuws voor de bureaus. Als ze al gevonden worden door een banenzoeker, dan moet hij vervolgens behoorlijk wat doorzettingsvermogen hebben om ook daadwerkelijk via Internet bemiddeld te worden.
door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
“Internet is niet veel anders dan een restaurant. Het eten moet natuurlijk goed zijn, maar veel belangrijker is de service en de ambiance. Het personeel maakt dat verschil.”
Deze uitspraak van Esther Dyson (NRC, 6 augustus 1999), de koningin van de digitale snelweg genoemd, is ook van toepassing op de wijze waarop je als klant behandeld wilt worden door werving- en selectiebureau’s. Er mag eigenlijk geen verschil zijn tussen de analoge en digitale wereld. Als zoeker naar medewerkers of naar een nieuwe baan wil je aandacht en vriendelijkheid ontvangen. Hoe gaat dat op Internet?
Wij bekeken een aantal sites van werving- en selectiebureau’s die zich specifiek richten op de verzekeringsbranche en financiële dienstverlening. En we vroegen ons af of de site duidelijke voordelen biedt ten opzichte van traditionele media. Kan Internet een rol spelen of is dat bezoek aan het bedrijf noodzakelijk om de zogenaamde bedrijfscultuur te proeven? Moeten we eerst persoonlijk kennismaken alvorens duidelijk is “wat u zoekt of bij wat voor bedrijfscultuur u zich prettig voelt,” zoals Two-Match ons mailt.
Adesso
Adesso (www.adesso.nl) zegt “waarde toe te voegen aan bedrijven en instellingen, door diensten te leveren ten behoeve van ingrijpende veranderingsprocessen. Het betreft hierbij diensten die voor onze cliënten een niet-alledaagse activiteit vormen of waarvoor de capaciteit of kennis niet in de eigen organisatie aanwezig of beschikbaar is”.
Het werven en selecteren van mensen is slechts een onderdeel van de activiteiten van Adesso. Bij dat onderdeel op de site aangekomen, vervalt de menustructuur. Adesso biedt slechts drie iconen aan, zonder verdere toelichting. Raden maar.
Het pijltje blijkt de blader-button die ons naar een volgende pagina brengt met meer informatie. De pijltjes die vervolgens in elke titel boven de paragrafen staan, doen niks.
Melden
Op de site is er geen mogelijkheid om ons aan te melden. Adesso wil zich duidelijk eerst profileren – de site is er deftig genoeg voor – en wellicht pas in een persoonlijk gesprek haar diepgang tonen. Nu is bestaand materiaal (folders) gebruikt om de website te vullen. Ja, we vonden weer een leuke (in de rubriek Trainingen): “Schrijf dus tijdig in, want het aantal trainingsplaatsen is beperkt!…Alle prijzen zoals vermeld in de folder zijn exclusief btw en onder voorbehoud van eventuele drukfouten.”
Een mailtje versturen naar Adesso is opvallend. Behalve ons e-mailadres wordt ook een URL (website-adres) gevraagd. Na verzending komen we op een pagina van 1,2,3, Webtools, die met banners aandacht vraagt voor haar producten. Besteed je zoveel moeite aan een site, en dan ga je dit eenvoudige mail-dienstje ergens goedkoop inhuren! Antwoord is overigens na een paar dagen nog niet binnen.
Two-match
De site van Two-match is heel compact. Vier pagina’s groot waarbij de pagina ‘Nieuws’ dezelfde is als de home/welkomspagina. In de rubriek ‘Op zoek naar personeel’ kan de werkgever enige informatie vinden. ‘Zin in een nieuwe baan’ is gericht op de werkzoeker.
Contact
Two-match biedt twee mogelijkheden voor contact: In de rubriek ‘Zin in een nieuwe baan’ staat een link voor een standaard-email naar info@twomatch.nl. De verwijzing in het menu ‘Mail ons’ leidt naar een invulformulier. Naar ons idee was het logischer geweest om het andersom te doen. De werkgever die mensen zoekt, heeft niet veel aan het aangeboden invulformulier: “Indien u geïnteresseerd bent in informatie, of u wilt uw verkorte CV opsturen, dan kunt u dat via onderstaand formulier doen. Vul je persoonlijke gegevens in het onderstaande formulier en kies nadat alles is ingevuld onderaan ‘versturen’.”
Over de aanspreekvorm is men het blijkbaar nog niet eens. Het was ons ook al opgevallen dat Two-match het moeilijk vindt om ‘ë’ op de site te plaatsen (Tip: kopieer een ë uit een word-document en plaats die in de html-tekst). Lastiger is het voor de bezoeker die zijn CV wil versturen, hij kan het in het veld voor opmerkingen plakken. We kunnen beter een nieuwe e-mail sturen en als attachment het CV toevoegen.
De vormgever heeft gekozen voor een apart frame binnen een ronde boog. De scroll-bar staat daardoor prominent op de pagina. Maar gezien de beperkte tekst levert de scroll-functie (nog?) weinig extra’s op.
Onze mailtje wordt na twee dagen uitgebreid beantwoord.
Simos
Op de homepage van Simos (www.simos.nl) zien we meteen groot in beeld dat de laatste bewerking van slechts een werkdag geleden is. We hopen dat de inhoud ook zo actueel is.
Simos schetst in de rubrieken ‘Organisatie’, visie en structuur’ en ‘Dienstenpakket en werkwijze’ haar activiteiten. Het is een bureau dat zich met name richt op management en hoger kader binnen de financiële dienstverlening en de IT-sector. Een doelgroep die zoals bekend goed op Internet vertegenwoordigd is.
Via een algemeen contactformuliertje kunnen we aangeven dat Simos contact met ons op moet nemen, omdat we in hen geïnteresseerd zijn. Via de rubriek ‘Overige Info’ lezen we andere contactmogelijkheden en vinden we routebeschrijvingen.
Vacatures
‘Vacatures’ geeft de mogelijkheid om informatie over specifieke functies op te halen. Althans binnen de IT-sector. De link naar de branche financiële dienstverlening levert bij een eerder bezoek slechts de homepage van Simos op. Later is dit verholpen. Om de vacatures inhoudelijk te bekijken, verschijnen op het scherm drie frames. Links de bestaande navigatiestructuur, rechtsboven een overzicht van de functies en daaronder een frame met de informatie van de gekozen functie.
Die frames maken het onnodig houterig. Dat is jammer. De informatie is duidelijk, met een aantal navigatiebuttons was het overzichtelijker geweest.
Zoekplaatje
Onderaan staat een link Reageer naar een uitgebreid sollicitatieformulier. In dat formulier moeten we een vacaturenummer vermelden. Dat is dan zoeken, want de frames met de pagina’s zijn we kwijt.
De back-toets van de browser biedt uitkomst en we hopen maar dat het referentienummer wordt bedoeld. Het was wel zo gebruikersvriendelijk geweest als dit alvast was ingevuld.
Het formulier mag ook leeg worden verzonden. Het contactformulier Bedrijven dat we in de rubriek ‘Formulieren’ vinden, kan zelfs helemaal niet verzonden worden. Er staat wel een link in naar de pagina adresgegevens van Simos. Printen en op de post doen, zal de oplossing zijn voor de volhardende werkgever.
Navigatie zoek
In de rubriek ‘Speciale vacatures’ staan enkele vragende organisaties met logo vermeld. Wat hier speciaal is, wordt niet uitgelegd. Op het logo klikken leidt tot informatie over de aangeboden vacature. Deze informatie verschijnt schermvullend. We zijn alle navigatie van Simos kwijt. Zelfs bij de aangeboden vacature van Simos zelf. Het logo van Simos had minstens als home-functie kunnen dienen.
Simos biedt met haar site de mogelijkheid om kennis te maken met de organisatie en haar aanbod aan vacatures. Onze e-mail werd dezelfde dag nog keurig beantwoord.
Finale
De homepage (www.finale.nl) toont overzichtelijk. Drie rubrieken: over ‘Finale’, ‘Kandidaten’ en ‘Opdrachtgevers’. Vervolgens per rubriek weer onderverdelingen. De vacaturebank is als apart item aangekondigd.
Succes niet verzekerd
Met geachte bezoeker worden we verwelkomd. De vacaturebank van het werving- en selectiebureau lijkt te bieden wat we zoeken. We lezen dat we op twee manieren kunnen zoeken: Gericht zoeken of op categorie. Helaas niet altijd succes verzekerd; “Unable to process your request because the database “finale.fp3″ is not open”, was ons lot (16 augustus, 23:00 uur. Winkelsluiting van de database? Voor de zoveelste keer: heel veel mensen, zeker banenzoekers, surfen ‘s-avonds!).
Finale richt zich specifiek op het Bank- en Verzekeringswezen. Het blijkt mogelijk om online een vacature te plaatsen, hetgeen we grif hebben gedaan. Ook zij die een baan zoeken kunnen meteen een formulier versturen.
Wasknijper
De site wordt lichtelijk ontsierd door wat overdreven stoplappen (Uw wensen en mogelijkheden vormen ons uitgangspunt, het zou een mooie boel worden als het niet zo was). Al met al kan het de toets der vergelijking met een wasknijper glansrijk doorstaan: simpel en functioneel.
A sure Talent
De site van het detacheringsbureau A sure Talent kent een geheel eigen aanpak. De informatie is vooral op de jongere baanzoeker gericht. Het Veronica-gehalte is hoog. In het aanmeldingsformulier kan je zelfs je ei kwijt.
Movie-link
A sure Talent probeert om met niet-eigen informatie de bezoeker te vermaken. Ze heeft gekozen voor een Movie-link. Deze link leidt naar een site met onder andere recensies van speelfilms. Tevens kunnen we een een film winnen (een video thuis gestuurd krijgen) als we ons aanmelden als baanzoeker. ”
Als je je nu aanmeldt bij A Sure Talent voor meer informatie of omdat je graag een oriënterend gesprek wil, maak je kans op het winnen van een topfilm. Meld je dus aan en hoor aan het einde van elke maand of jij gewonnen hebt.”
Serieus
Heel serieus is de rubriek ‘Verzekeringen A-Z’. Een uitgebreide lijst met verzekeringsjargon dat keurig wordt toegelicht. Wel geduld hebben, het is een joekel van een pagina, die tot in de kelder doorloopt.
De projecten van A sure Talent worden beknopt besproken. De site heeft duidelijk als doel om de organisatie aantrekkelijk te presenteren voor een specifieke doelgroep. Onze mailtje wordt een dag later enthousiast beantwoord.
Conclusie
Banen worden volop verhandeld middels Internet. Iedere zichzelf respecterende site biedt vacatures aan, en op Nederlandse sites als Jobnews, Clickwork, Intermediair wordt volop gekoppeld. Al deze sites kenmerken zich door het feit dat zij een echte marktplaats zijn, met veel vraag en veel aanbod.
De door ons besproken sites zijn in hun marktaandeel veel kleiner dan deze sites. Hier gaan dus een aantal andere ijzeren wetten een rol spelen.
Vinden
Het belang van gevonden worden lijkt voor het succes essentieel. En eenmaal gevonden is het dus zaak om het doorzettingsvermogen van de bezoeker te belonen met een bruidschat aan informatie. Dan hebben we slecht nieuws. Als je een gecombineerde zoekopdracht geeft aan vooraanstaande buitenlandse zoek-engines als Altavista, Yahoo, Euroseek, Excite, Hotbot, Infoseek, Magellan dan komt geen enkele van de door ons besproken sites voor in de top-50. Wel ene Willems (www.willems-werving.nl), Vedior, Triplicate, Direktwerk, en vele, vele andere. Ja maar, zo zult u zeggen, gebruik dan ook Nederlandse zoekmachines. Dan vergist u zich. Zoekmachines zijn als wijn; wij Nederlanders gebruiken hoofdzakelijk buitenlandse, lees: Amerikaanse producten. Maar ook Ilse en Track leveren niets op.
De besproken sites zullen naar wij verwachten hun bezoekers voornamelijk verkrijgen door de verwijzing in hun bestaande uitingen, of door hun reeds bestaande analoge naamsbekendheid.
Dan die bruidsschat. Die is dikwijls mager. Slechts een enkele database wordt ons ter beschikking gesteld, en die doet het dan niet altijd. Beloon de doorzetter nu eens met iets unieks, als je bovenop de Mount Everest een vestiging van een Van der Valk motel aantreft, krijg je toch ook niet bepaald een voldaan gevoel.
Doorzetten
Het belang van verplaatsing. En dat heeft niet speciaal met werving & selectie te maken, maar met het respect voor de bezoeker in het algemeen. Het is zaak om je te verplaatsen in de wensen van je bezoeker, of dit nu een baanzoeker of baanbieder is. En daar wordt mondjesmaat aan tegemoet gekomen, een formuliertje kan worden ingevuld, en verder veel promotionele teksten.
Kort en goed, als je een baan zoek in verzekeringsland zul je moeten doorzetten. Het mooie van deze constatering is dat iemand die middels het Internet ‘wordt bemiddeld’ in ieder geval getoond heeft om te kunnen gaan met tegenvallers en vertragingen.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.adesso.nl www.two-match.nl www.simos.nl www.finale.nl www.asuretalent.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.