nieuws

Website Polis Direct beschamend leeg

Archief

Polis Direct maakt geen gebruik van de mogelijkheden die het Internet biedt, namelijk het volledig on line kunnen sluiten van een polis en het kunnen maken van een premieberekening. In plaats daarvan kunt u gratis een telefoonnummer bellen, tot 21.00 uur ’s avonds.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
De site van Polis Direct is een voorbeeld van een single-product-site; een verkoopluik die in zijn geheel gewijd is aan één product, in dit geval een autoverzekering. We zagen dit al bij de site van Noord-Braband Verzekeringen (zie AM nr. 16, 1998) , die de site wijdt aan de directe verkoop van reisverzekeringen. Het is duidelijk voor de bezoeker. Die wordt niet afgeleid door allerlei minder terzake doende informatie die we nogal eens aantreffen. In het geval van Polis Direct is het overigens niet zo verwonderlijk: deze Bovag-club verkoopt vrijwel uitsluitend autopolissen.
Premievergelijking
Autoverzekeringen zijn bij uitstek geschikt om aan een premievergelijking onderworpen te worden. Een kleine zoekopdracht leert ons dat er verschillende partijen bestaan die via het net autoverzekeringen proberen te verkopen. Er zijn de bekende banken en verzekeraars, maar opvallender zijn de kleinere partijen die sites verzorgen als autoverzekering.nu en www.autoverzekering.com.
Deze partijen beloven evenals Polis Direct de goedkoopste autoverzekering te verschaffen. Op www. Autoverzekering.com mogen we vragen beantwoorden over de huidige auto en het rijgedrag. De antwoorden die we geven, worden verwerkt in de volgende vraagstelling. Voorbeeldig! Uiteindelijk krijgen we een overzicht van de premies gericht op de ingevulde situatie en een button om het aanvraagformulier op te roepen.
De site Autoverzekering.nu vraagt eerst de verplichte velden voor de persoons- en NAW-gegevens in te vullen alvorens haar geheimen los te laten. Op die wijze hopen ze de niet echt geïnteresseerden te weren en wellicht gelijk nuttige marketinggevens te vergaren.
Ongetwijfeld worden deze sites in de avonduren goed bezocht.
Telefoonverkoper
Op de homepage van Polis Direct verschijnen opzichtig in beeld en elkaar afwisselend foto’s van telefoons in alle soorten en maten. Het wekt de indruk dat we bij een telefoonwinkel zijn beland. De dynamiek van de foto’s wint de strijd om onze aandacht. De tekst die aan de linkerkant staat: bespaar gegarandeerd 10% op uw autoverzekering, lezen we pas later. Eronder lezen we: Bij Polis Direct staat de telefoon centraal in het contact met u als klant. Persoonlijk contact via de telefoon is snel en direct. De interactie is optimaal en u wordt onmiddellijk persoonlijk geïnformeerd over de mogelijkheden van Polis Direct.
Na de eerste verwarring maakt dit al veel duidelijk.
Structuur
We gaan de site verder bekijken met behulp van de navigatiestructuur aan de linkerkant van het scherm. We treffen hier de rubrieken: ‘Home’, ‘Bedrijfsgegevens’, ‘Criteria’, ‘Voordeliger’ en ‘Voordelen’.
Onder ‘Bedrijfsgegevens’ vinden we de adres-gegevens van Polis Direct, het e-mailadres van de postmaster, de openingstijden en de telefoonnummers van de diverse afdelingen. Geen historie, missie of andersoortige (enigszins verplichte) informatie over de organisatie. Op de volgende pagina treffen we ‘Criteria’ aan, met voorwaarden waaraan we moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de aangeboden verzekering. De doelgroep is beperkt tot rustige en degelijke rijders, ouder dan 24 jaar, zonder al te dure auto’s en niet teveel kilometers rijdend.
In de rubriek ‘Voordeliger’ lezen we dat Polis Direct zoveel voordeliger kan zijn omdat die dure en gevaarlijke rijders niet mee mogen doen. En dat het voordeel oplevert dat de tussenpersoon er tussen uitvalt.
Tot slot in de rubriek ‘Voordelen’ alle goede punten van Polis Direct nog eens op een rij. Het gratis te bellen telefoonnnummer kennen we ondertussen uit ons hoofd, of we het nou willen of niet.
Conclusie
Een handjevol pagina’s, en dan moet je er een artikel met meer woorden dan de hele inhoud van het te bespreken object uitpersen. Het leven van een artikelenschrijver is zwaar, zo kunnen wij u uit betrouwbare bron vermelden.
Een aantal dingen valt wel erg op. Juist een verzekering als de autoverzekering – in onze ogen behorend tot de categorie der ‘commodity goederen’ – leent zich uitstekend voor een distributie over het Internet.
Polis Direct reageert op deze ontwikkeling door vijf povere pagina’s te plaatsen en vervolgens te verwijzen naar het gratis 0800 nummer. Met als beperking de openingstijden. Op weekdagen sluit de winkel om 21:00 uur; de ervaring leert dat de rush-hours op Internet juist zijn van 22:00 – 24:00 uur (zie www.statmarket.com). Combineer dat met het criterium dat Polis Direct alleen particulieren toelaat, en trek vervolgens uw eigen conclusies.
Van de vier beschikbare menu-keuzes gaan er twee over iets wat met voordeel te maken heeft. ‘De voordelen’ en ‘voordeliger’. We moeten het allemaal maar voor zoete koek aannemen. De tijden van paternalistische en betuttelende uitspraken als het is goed want wij zijn Bovag, zijn echt over.
Het enige aanbod houdt in dat een 10 % lagere premie wordt gegarandeerd als u aan de criteria voldoet. Dat is interessant. Wij voorspellen u, het staat niet lang meer op deze site. Want er komt (of is) geheid een directe (auto-)verzekeraar op Internet die onder alle prijzen van alle bestaande ‘analoge’ verzekeraars duikt. En als die ook gaat aanbieden dat zij minstens 5 % goedkoper zijn dan alle andere, dan wordt het interessant. Dan rijdt binnen de kortste keren de hele studentenpopulatie van Nederland gratis verzekerd rond in hun deux-chevauxtjes. Hoewel, studenten van ouder dan 24 jaar, bestaan die nog?
Bovag, aan de slag, er is werk aan de winkel. Als jij het niet doet, doet een ander het. En die ander hoeft niet eens in Nederland te zitten. Voor de goede orde: we hebben het over de mogelijkheid om een polis volledig over het Internet te kunnen afsluiten. Van invulformulier tot en met uiteindelijke betaling. Hill Street Blues begon altijd met : It’s dangerous outside. We’d better do it to them, before they do it to us. Laat dat ook voor jullie een les zijn.
Polis Direct
www.polisdirect.nl
Beoordeling Polis Direct
Vorm
De site doet denken aan die aanbiedingen van Word-cursussen in de buurt die nogal eens in de brievenbus vallen. Ze zijn altijd goedkoper dan een ander, volgens het stencil dat verder niet teveel poespas bevat.
De gebruikte foto van de mevrouw met in de rechterhoek een file verdient ook niet de schoonheidsprijs. Het is een ongelukkige samenvoeging van twee bestaande foto’s.
Het voordeel van zo’n kleine site en het steeds terugkerende menu aan de linkerkant is dat je er nooit kan verdwalen. Een doolhof met maar één heggetje van 20 centimeter hoog, zoiets.
Inhoud
Polis Direct doet niet moeilijk. Heeft de bezoeker interesse in de voorwaarden behorend bij de verzekering? Het antwoord is: Die zijn prima, tenslotte zijn we een verzekeraar van de BOVAG.
De inhoud van deze site is zo dun als een gemangelde Twiggy in haar anorexia periode. We vinden geen informatie over de polis of over de organisatie.
Mediumgebruik
Gezien de slogan bespaar gegarandeerd 10% willen we maar één ding : premieberekening. En dat kan niet.
Wat we niet missen is een zoek-functie; als er niets te vinden is hoef je immers ook niet te kunnen zoeken.
Prikkel
Direct contact wordt beloofd, maar dan wel via de telefoon. We komen eigenlijk voor een dichte deur. Na negenen ’s avonds kunnen we niet terecht met de vraag hoe goedkoop die autoverzekering nu voor ons is.
Betrokkenheid
Op een mail kregen we 4 dagen later antwoord: Op 4 maart jl. hebben wij van u een mail ontvangen. Hierin vraagt u of u een een offerte kunt aanvragen via e-mail. Helaas is Polis Direct nog niet in staat om via e-mail een offerte te kunnen versturen. Natuurlijk kunnen wij u wel een aanvraagformulier voor een offerte toe sturen. Wij hebben dan wel uw adresgegevens nodig. Ook kunt u ons bellen voor een opgave via ons gratis nummer 0800 0707. Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, Polis Direct B.V.
Vier dagen later, en er is eigenlijk niets gebeurd. Het lijkt wel een soap-serie.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.