nieuws

Website nottOnott is vooral vermaak

Archief

Als reactie op de website Wellowell (NN) heeft Lugt Sobbe-directeur Hans van Ommen de site nottOnott.nl ontwikkeld. NottOnott moet de bezoeker wegwijs maken in het land van de onvergelijkbare verzekeringsproducten. Maar vergelijken kan je er niet, een premie berekenen ook niet. Wel vinden we er de exotische producten waar Lugt Sobbe om bekend staat.

door Marenna van Reijsen Joost Steins Bisschop
Op de homepage van nottOnott lezen we: “nottOnott voor onvergelijkbare verzekeringsproducten. NottOnott.nl is het eerste antwoord op de vergelijkingssites(…) Voorbeelden daarvan zijn ‘wellowell’, ‘MrFinch’, ‘Independer’, ‘kijkenvergelijk’, ‘geencentteveel’ en ‘verzekeringssite’.” De pretentie is gezet, het maakt nieuwsgierig. Truth or dare?
De aanklikbare naam ‘wellowell’ blijkt een verwijzing naar een redactionele pagina met meer uitleg. We lezen dat nottOnott een directe reactie is op het verschijnen van wellowell.nl. Deze verklarende pagina is het gevolg van een dreiging van wellowell met gerechtelijke stappen, omdat zij niet in één adem genoemd wilde worden met de gangbare vergelijkingssites. Dit heeft geresulteerd in een hier gepubliceerde analyse van de wellowell-site door de redactie van nottOnott. Op niet onvriendelijke wijze wordt een aantal punten kritisch besproken (wellowell biedt géén marktbrede adviezen, géén alternatieven). Bij wellowell is overigens op de site van de discussie niets te vinden.
Gemist
Terug naar de homepage van nottOnott. Op een zwarte ondergrond met witte letters worden de onderscheidende uitgangspunten van deze site opgesomd. Vooral opvallend is de laatste: “dat u via EMAIL de redactie van nottOnott kunt berichten als u een verzekeringsproduct kent dat geen dag langer gemist kan worden op deze site”.
Uit het menu blijkt dat er onderscheid is tussen ‘Verzekeringen Thuis’ en ‘Verzekeringen Bedrijf’. Deze rubrieken leiden ieder naar stellingen over verzekeringen en de mate van verzekerd zijn, gericht op de gekozen situatie. Bij elke stelling staat een button ‘waar/niet waar’.
Na hier op te hebben geklikt, floept het antwoord elegant op. De juiste oplossing blijkt een bepaalde polis te zijn. Als we over dat product meer willen weten, komen we op de site van de firma Lugt Sobbe terecht, een niet onbekende makelaar in assurantiën uit Amsterdam. En we worden er niet één keer naar toe geleid, maar voor alle aangeboden polissen.
De hyperlink voor meer informatie leidt naar een invulformulier waar we naam, e-mailadres en onze vraag kunnen invullen. Na verzending wordt een snelle reactie beloofd. Hetzelfde formulier verschijnt als we de rubriek ‘Contact/Informatie’ in het menu aanklikken.
Ondernemerstip
De verwijzing ‘Deelnemers’ geeft een lijst van negen assurantiebedrijven, van Ter Apel tot Berlicum, die alle via een eigen homepage benaderbaar zijn. ‘Ondernemerstip’ is een checklist zakenverzekeringen om te controleren in hoeverre het bedrijf voldoende verzekerd is. Daarbij staat het advies om bij negatieve beantwoording van een van de vragen, contact op te nemen met een adviseur of een fax naar een nummer in Amsterdam te sturen.
De naam wordt niet bij het faxnummer vermeld, drie keer raden. De suggestie om de lijst te printen is goed uitgewerkt. Met behulp van de print-optie van de browser krijgen we een gedrukte versie van de tekst van de checklist.
De button ‘Toelichting’ leidt, als u werkt met Internet Explorer, naar een scherm met extra informatie. Onder Netscape werkt alleen de eerste verwijzing.
Onderaan de pagina ‘Ondernemerstip’ staan enkele buttons en banners. ‘Welke blustoestel bij welke brand’ leidt naar Vurol.nl. De button ‘Zoek een adviseur’ brengt ons naar een pagina op de Lugt Sobbe-site. Hier staan de zoekmogelijkheden naar adviseurs van de NVA en de NBVA. De optie ‘Zoek een adviseur’ op de homepage levert hetzelfde resultaat op.
Bij de banner met tekst van de firma Lugt Sobbe staat vermeld dat zij sponsor is van deze site. De banner ‘jongensdroom’ brengt ons op de site van Pescador waar een tekening ‘van een klassiek zeilschip met het comfort van een motorboot’ te bekijken is. Bovenaan deze pagina staat weer een banner (terug) naar de site van Lugt Sobbe. Het kringetje is rond. Dit bevestigt de uitkomst van recent onderzoek dat banners vooral functioneren binnen onderlinge uitwisselingprogramma’s.
Files
Dankzij de bewegende banner ‘huur een bungalow op Markant’ weten we dat de heer Van Ommen van Lugt Sobbe daar een huisje bezit. Volgens een bijgevoegd artikel uit het Friesch Dagblad van 18 november 2000 maakt hij zich druk over de file-problematiek aldaar. Je kan het maar weten.
Al met al geeft een bezoek aan nottOnott snel de bevestiging dat we op een nieuwe website van Lugt Sobbe zijn beland. Ook de lijst van gespecialiseerde makelaars in de rubriek ‘Indirect brokers’ bevestigt dit. Er prijkt maar één naam bovenaan de zogenaamde lijst, uh, uh, Lugt Sobbe.
Exotisch
De site opent met het statement dat ze bedoeld is voor degene die meer wil weten van onvergelijkbare verzekeringsproducten. Daarom is de positionering ten opzichte van alle sites die het juist wèl van het vergelijken moeten hebben zo merkwaardig.
Het is bekend dat je je bij Lugt Sobbe tegen de meest exotische gebeurtenissen kunt laten verzekeren. Voogdijrisico, een gegarandeerde terugkeer uit het buitenland in geval van een onvoorziene Elfstedentocht (met onze ozon-laag een gouden kip), je kunt het zo gek niet verzinnen. En veel van de getoonde voorbeelden leiden in de huiselijke of bedrijvige sfeer naar die onmogelijk geachte dekkingen die Lugt Sobbe uit haar exotische hoed weet te toveren.
Knibbel knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje, en dan blijkt opeens Van Ommen zelf de deur open te doen. Het zal je maar gebeuren. Het is wel vermaak.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.nottonott.nl
Plussen en minnen
+ De opzet van de site is doorzichtig, heldere structuur, de manier van weergave van vragen en antwoorden is mooi gedaan.
+ NottOnott stelt een aantal directe vragen aan haar bezoeker in plaats van wollige teksten te presenteren over haar producten. Die komen we pas na doorverwijzing tegen.
– NottOnott.nl vraagt aan de bezoekers ‘an open mind for smart business’. Geef het goede voorbeeld en laat de bezoeker meteen weten met wie hij te maken heeft.
– Weinig interactiviteit. Slechts één standaard contactformulier.
– Geen rekenvoorbeelden, het zou aardig zijn om een indruk te krijgen van de premies die je te wachten staan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.