nieuws

Website Guijt is stortvloed van goedbedoelde huisvlijt

Archief

Deze keer wordt in de rubriek ‘Kijk op internet’ de website van een assurantiekantoor onder de loep genomen: Guijt Verzekeringen, gevestigd in het oosten van het land. Uit de analyse van Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen blijkt dat aan de website van de tussenpersoon nog wel wat te verbeteren valt.

door Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop
De website van Guijt opent met een snelheidstest van de internetverbinding. We mogen klikken op een huisje met een stopwatch. Als dat laden te lang duurt (wat is té lang?) adviseert Guijt de site met minder graphics. Sowieso is de site met minder graphics aan te raden, want de extra plaatjes in het menu voegen weinig toe. De site belooft te zijn geoptimaliseerd voor Explorer 3.01 en hoger of Netscape 2.01 en hoger. Dat blijkt tegen te vallen.
De homepage staat vol met alle onderwerpen en rubrieken. Bovenaan de pagina zien we dat Guijt handelt in verzekeringen en hypotheken, en als makelaar en financieel adviseur actief is. De verschillende verwijzingen leveren tekst over de kwaliteiten van Guijt op. Vanuit deze pagina’s geen verwijzing naar aansluitende informatie op de site.
Te koop
In de rubriek ‘makelaardij’ bijvoorbeeld geen verwijzing naar de zoekmogelijkheid in het huizenbestand van Guijt. Die verwijzing staat als ‘Te koop’ op andere pagina’s en geeft aan alle bezoekers toegang tot het aanbod van huizen in de regio Zuidoost Nederland. Het zal een gedeelte van het NVM-bestand zijn.
‘Woordenboek’ bovenaan de pagina leidt bij invoer van een juist trefwoord tot uitleg met eventueel een hyperlink. Het NVA-logo en het NVM-logo ernaast leiden beide naar eenzelfde woordenboek. ‘Vestigingen’ verwijst naar de dertien vestigingen van Guijt in Gelderland en Noord-Brabant. Alle worden gepresenteerd met foto, adresgegevens en e-mailadres (niet als link).
Op de homepage flitst ‘Nieuw’ langs als aandachtstrekker voor de online te maken premie-berekeningen. Tevens vanaf de homepage een verwijzing naar lange lappen tekst over het ‘Belastingplan voor de 21e eeuw en uw levensverzekering’.
Fopspeen
De ‘Quiz’ levert bij goede beantwoording van een vraag een cd-bon van vijftig piek op. Onze gegevens zijn Guijt geld waard. Er is al een antwoord ingevuld, ja of nee. Benieuwd naar de vorige vraag? Het blijkt een fopspeen te zijn.
Via het menu aan de linkerkant kunnen we kiezen uit diverse Guijt &….-rubrieken. ‘Guijt & wonen’ vertelt over de voordelen van de Guijt Pakketpolis. We lezen over onbezorgd wonen met behulp van de juiste verzekeringen. ‘Guijt & uw gezondheid’ legt het belang uit van verzekeringen voor lijf en leden. De ANW-test in deze rubriek berekent direct de waarde van de ANW-uitkering na beantwoording van enkele vragen.
In de rubriek ‘Guijt & de toekomst’ staat de Top 5 van pensioentegenvallers: een lijst met vijf onaangename situaties waarin we kunnen belanden. De ‘Pensioenval’ geldt voor tweeverdieners. De hyperlink naar koersontwikkelingen levert wat tekst op, maar in ieder geval geen actuele koersontwikkelingen. Precies hetzelfde gebeurt als we de button ‘Beleggen’ bovenaan de pagina activeren.
Vorige eeuw
‘Guijt & onderweg’ informeert over de avp, auto-, motor-, bromfiets-, boot- en reisverzekering. De offerte-aanvraag voor een autoverzekering wordt per post toegestuurd, de berekening van de premies voor motor-, boot- en reisverzekering kan online.
En hier komen we verrassende dingen tegen. Bij de reisverzekering gaat men er vanuit dat de reis nog in de vorige eeuw begint en eindigt. Netscape-gebruikers zullen bij de premieberekening voor de motorverzekering voor jonger dan 18 worden aangezien, volgens een door De Europeesche toegestuurd javascript. Ook de site van de Europeesche heeft dit probleem overigens. Het omgekeerde millennium-syndroom.
‘Guijt & ondernemen’ leidt tot een opsomming van de relevante verzekeringen. Geen toelichting, wel een aanvraagformulier aanwezig. ‘Guijt over zichzelf’ geeft een fotoshow van enkele medewerkers, informatie over ‘Guijt in cijfers’, ‘Onze aanpak’ en de kantoorlocaties.
In alle Guijt-rubrieken een verwijzing naar Guijt’s Pakketpolis, een pagina met een aanvraagformulier voor informatie over deze pakketpolis. De ‘Digitale brievenbus’ start tot slot het mailprogramma van de browser.
Merkwaardig
Wat een merkwaardige site. De eerste vraag die wordt gesteld is er eentje van het ongebruikelijke soort (langzaam of snel?). Vervolgens komt er een stortvloed van goedbedoelde huisvlijt op je af waar voor de doorzetter met de nodige goede wil best aardige informatie is te vinden, mits hij zich niet laat afleiden door storende slordigheden en fouten.
De site is gericht op nieuwe klanten, niet op de zo waardevolle bestaande clientèle. En dat terwijl Guijt met haar rijkdom aan makelaars, adviseurs, specialisten, planners en ondersteuners de indruk geeft dat zij tot veel meer in staat moet zijn dan zij hier laat zien. Een echte personal financial planning moet toch mogelijk zijn met een dergelijk leger aan medewerkers. Je zult er echt voor op bezoek moeten gaan. Er wordt leentje-buur gespeeld bij onder andere de NVM en de Europeesche, maar intensieve pogingen om de echte integrale behoefte van de dappere bezoeker te leren kennen worden nauwelijks ondernomen.
Het mooie is dat alles wat er nu bespaard is, kan worden besteed aan de volgende versie. Als het zover is, zal het nog lang onrustig zijn in Arnhem en omstreken.
www.guijt.nl
Plussen en minnen
+ Niet geprobeerd is nooit gewonnen.
– Veel fouten en slordigheden. En laat zich niet leiden door producten, maar door &uacutew wensen,of . Of financi&eumlle toekomst. En nog anderen.
– Weinig aandacht voor de gebruikersinterface. Beter was geweest om duidelijker keuzes te maken. De bezoeker zou geholpen zijn met een bondiger presentatie van de teksten. Blauwe tekst op groene achtergrond geeft traantjes in de ogen. Meer consistentie graag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.