nieuws

‘We willen deze saaie branche schwung geven’

Archief

Adviesgroep Van Gastel was van oudsher een traditioneel assurantiekantoor dat Lennart van Gastel van zijn vader overnam. Inmiddels runt hij het kantoor, dat ook is aangesloten bij Huis & Hypotheek, samen met zijn vrouw Sharon. De assurantie- en hypotheektak zijn onlangs samengevoegd in een monumentaal pand in Gouda onder de naam Het Bespaarhuis.

Met ook nog een makelaardijafdeling en een afdeling Duurzaam Verbouwen willen Lennart en Sharon van Gastel, plus de vijf werknemers, in de winkel een totaalpakket bieden.
De inrichting van Het Bespaarhuis wijkt af van die van een standaardkantoor: platte tv-schermen en schilderijtjes aan de wand, een open haard en een bloemenkleedje op de grond. “Onze klanten worden ontvangen met een gastvrijheid die je alleen gewend bent van de betere hotels, compleet met koffie, café, hartelijkheid en kleine cadeautjes. Wij willen deze saaie branche schwung geven en wat leuker maken.”
Met welke verzekeraars doen jullie zaken?
Dat is gegroeid tot wel 45 agentschappen: Aegon voor particulieren, Voogd & Voogd voor automotive, De Amersfoortse voor pensioenen. Tot drie jaar terug hadden we een kleine volmacht van AXA, daar zijn we mee gestopt. Daar zit geen toekomst in, omdat je dan niet onafhankelijk bent.
Bij welke standorganisaties zijn jullie aangesloten?
De NVA en Het Keurmerk Financiële Diensten.
Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf?
We maken een provisieomzet van _ 500.000 per jaar.
Op welk gebied adviseren jullie?
Van oudsher voor 50% aan het mkb en voor 50% aan particulieren. We sloten 25 hypotheken per jaar. Nu we Het Bespaarhuis zijn begonnen, richten we ons veel meer op hypotheken. Daar zitten we dan ook 40% mee boven onze prognose.
Op welk terrein heeft het bedrijf de beste groeimogelijkheden?
Op hypotheekgebied. Om duurzaam te verbouwen hebben we een samenwerking met de gemeente. Wij zijn hun uithangbord, zeg maar, voor wat je kunt besparen. Het informatiecentrum is in Het Bespaarhuis gevestigd en we houden speciale energieavonden.
Welke rol speelt internet in de bedrijfsvoering?
Beperkt, we presenteren er onszelf om mensen naar Het Bespaarhuis te lokken waar we ze heel veel aandacht geven en ‘pamperen’. We zijn als een warme deken.
Hoe moet het intermediair beloond worden en door wie?
“Beide systemen zijn prima. We hebben het pas een één keer meegemaakt dat een klant naar de provisie vroeg. Alleen het pluche doet daar moeilijk over, voor de klant speelt het niet.
Grootste ergernis in de branche?
Gezichtsloosheid, het grijs, niet waarmaken wat je zegt en de mediahypes die De Telegraaf creëert. We hebben het abonnement opgezegd.
Leukste onderdeel van het vak?
Klantcontact, mensen blij maken door het onmogelijke voor elkaar te krijgen en financial life planning.
Sharon en Lennart van Gastel in hun ‘café’: “Onze klanten worden ontvangen met een gastvrijheid van de betere hotels.” “

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.