nieuws

Wat is er nou zo anders aan SNS Regio Bank?

Archief

Door Richard Vroom

Terwijl er binnen de branche veel rumoer ontstond over de prijs en de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst van SNS Regio Bank met de deelnemende assurantiekantoren, werd er koortsachtig gewerkt aan de promotiecampagne van deze vernieuwde keten bij het grote publiek. In augustus verschenen de eerste paginagrote advertenties. Die maakten wel een beetje nieuwsgierig naar wat er op de website wordt geboden.
De introductieadvertenties omvatten veel beeld en vrij weinig tekst. Als je in grote letters stelt ‘nieuw: SNS Regio Bank’, moet je dat eerst even uitleggen. “Nederland heeft een nieuwe bank: SNS Regio Bank. Ontstaan uit het samengaan van Regio Bank en CVB Bank”, zijn de eerste twee zinnen. “Een bank die net even anders is dan traditionele banken. Waarom? Omdat SNS Regio Bank haar financiële diensten uitsluitend aanbiedt via honderden intermediairs verspreid over heel Nederland”. Ja: intermediairs, want het woord ‘tussenpersoon’ klinkt om méér dan een reden steeds vager tegenwoordig. En al is de betekenis identiek: ‘intermediair’ heeft veel meer uitstraling, ja zelf een vleugje standing.
“Wij combineren een compleet pakket aan moderne bankdiensten met de service van een lokale intermediair die u persoonlijk kent en graag de tijd voor u neemt. Loop daarom gerust eens binnen voor vragen of advies.” En dan komt het slotzinnetje: “Wij staan altijd voor u klaar!” Ik zou het uitroepteken eraf hebben gelaten. Had dus gewoon volstaan met de vriendelijke uiting van bereidwilligheid. Het uitroepteken lijkt een beetje het overschreeuwen van twijfel. Of moet het worden opgevat als het ‘via de band’ oproepen van de intermediairs om direct in de hoeven te schieten, indien zich een potentiële klant in de deuropening vertoont?
Advertenties
De eerste advertentiepagina toont een vrouw met een tros witte ballonnen, waarin één afwijkende ballon: een ellipsvormige weergave van het logo van de SNS Reaal Groep, de inmiddels welbekende caleidoscoop. In de tweede uiting gaat het om kastplanken vol zomerhoeden, waarin ook een plekje is ingeruimd voor drie puntige feestmutsjes. In aflevering drie staat een rijtje van paren witte, lage gymschoenen, met daartussen één paar hoge, roodkleurige gympen. Inderdaad: allemaal net even anders.
Klinkt zo bekend
‘Net even anders’, wat klinkt die slagzin vertrouwd! Ze zullen het bij SNS ongetwijfeld gecontroleerd hebben bij het Genootschap voor Reclame, dat er al sinds 1928 een Slagzinnenregister op nahoudt. Het woord ‘anders’ is momenteel zeer populair in de reclame. En dan bedoel ik niet alleen de onaflatende stroom tv-reclames van Hans Anders, maar ook in samenstellingen van andere aanbieders. Het genootschap houdt een aantal keren per jaar sessies waarin nieuwe slagzinnen worden getoetst, alvorens deze kunnen worden opgenomen in het register. In de vergadering van 27 maart dit jaar werd toegelaten: ‘Met recht anders’, een slagzin van Köster Advocaten. En de volgende, toegelaten in de vergadering van 22 mei, is wel heel interessant in dit financiële verband: ‘Het is tijd voor een bank die het anders doet’. Inderdaad, die is van Rabobank Nederland. We hebben nu dus in een mum van tijd al twéé banken die het ‘anders’ doen. (Dat betekent dus vanzelf dat ABN Amro het ook anders doet dan genoemde twee).
Een Google-zoekactie op de woordcombinatie “net even anders” levert ‘wereldwijd’ slechts 125.000 hits op. En ‘slechts’ is hier niet grappig bedoeld, want het gaat dan om álle sites waarin een tekst voorkomt met die drie woordjes in deze volgorde. Als je er evenwel het woord ‘slagzin’ aan toevoegt, stort de teller terug naar 33. Er blijkt trouwens onlangs een onderneming opgericht te zijn met als bedrijfsnaam ‘Nèt even anders’. Oprichtster is de Haarlemse Ingeborg van Meggelen. Zij doet in projectmanagement en coaching.
De website
Wat valt er te zien op www.snsregiobank.nl? De bezoeker wordt netjes ‘hartelijk welkom’ geheten. Er wordt ook hier uitgelegd, hoe SNS Regio Bank is ontstaan. Onder het welkomstwoord staat een ‘animerende’ banner onder het opschrift ‘Rentesprong’. Bij het geduldig volgen van de voorstelling, blijkt het om een serieuze, visuele grap te gaan. Je ziet in eerste instantie 3% staan. Maar de ‘3’ kan ook gebruikt worden als de rechterhelft van ‘8’ en die zie je dan ook in de tweede fase. Maar het aanbod is nog veel ruiger, want je gaat niet van 3 naar 8%, maar zelfs naar 18%. “Met 3% gegarandeerde spaarrente, 18% maximale spaarrente.” Dat vraagt om een toelichting. Je blijkt met Rentesprong geld te kunnen verdienen aan de beurs, zónder te beleggen. De rente is namelijk gekoppeld aan de stijging van de AEX. Anderzijds is er bescherming tegen daling van de koersen, want u heeft de garantie van 3% rente per jaar.
“Schrijf u in vóór 24 augustus”. En dat hebben wij nou altijd: de kalender geeft dinsdag 28 augustus aan en dan word je blij gemaakt met een aanbieding die tot en met de vrijdag ervoor gold. Het is toch wel een teken aan de wand dat er bij veel bedrijven geen bewaking is met betrekking tot de afloopdatum van een actie. En ook al zal het vaak in het kader van de Hollandse koopmansgeest wel wat ruimer worden genomen: het klopt niet. (Op 29 augustus bleek de aanbieding overigens te zijn aangepast tot en met 31 augustus.)
Onafhankelijk
Op diverse plaatsen op de site wordt de weg gewezen naar het dichtstbijzijnde intermediair. “Deze intermediairs zijn onafhankelijk en zelfstandig. Zo bent u ervan verzekerd dat uw financiële zaken in goede en betrouwbare handen zijn.” Wacht even, onafhankelijk? En waar ging een deel van die herrie onlangs over? Dat gold toch onder meer de eis van exclusiviteit op het terrein van spaar- en betaalproducten? Over producten gesproken: die staan met de diensten in een zes rubrieken tellend overzicht gerangschikt. De opschriften zijn gewoon goed: Hypotheken: altijd de juiste oplossing; Betaalrekeningen: gemak op maat; Lenen: vriendelijk en voordelig; Sparen: vrijheid en een mooie rente; Beleggen: voor beginners en gevorderden; Internetbankieren: dag en nacht tot uw dienst.
Het anders-zijn van deze bank lijkt overigens louter te schuilen in de positie van de lokethouder, de tussenpersoon, ten opzichte van de bank.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.