nieuws

Wagner & Partners begint met franchise- en hypotheekformule

Archief

Wagner & Partners (Rotterdam) start met een franchise- én een hypotheekformule. Door middel van franchising van de formule voor financiële planning wil het bedrijf tot een verdubbeling van het huidige aantal van dertien advieskantoren komen. Voor de hypotheekformule, Hypotheek genaamd, worden kleine winkellocaties geopend. Deze keten van hypotheekwinkels moet in twee jaar tijd uitgroeien tot dertig à veertig vestigingen.

“Wij hebben als Wagner & Partners met onze formule, gebaseerd op een compleet financieel plan voor de hoger gepositioneerde particulier, een gezond en succesvol instrument in handen”, vertelt directievoorzitter Han van Wijk van Wagner & Partners.
“Wij hebben alleen geconstateerd dat de hele infrastructuur zoals wij die hier op het hoofdkantoor hebben, makkelijk ingezet kan worden voor veel meer kantoren. Hierdoor kunnen wij hard groeien. Begin dit jaar zijn wij daarom onze formule en onze processen gaan definiëren. Dat laatste vooral met het oog op franchising van onze formule. We zijn tot de slotsom gekomen dat franchising aantrekkelijk is.”
“Allereerst hebben wij een selectie gemaakt welke huidige vestigingen wel en welke niet in aanmerking komen voor franchising. Een aantal managers hebben we de kans geboden om franchisenemer van de vestiging te worden. Op dit moment hebben vier managers die kans gegrepen , en met een paar zijn we in gesprek. Het is ook intern zeer goed ontvangen, kan ik wel zeggen. Per 1 januari aanstaande moeten alle processen duidelijk zijn en moeten deze franchisevestigingen zelfstandig opereren. Het wordt dan ook mogelijk dat ondernemers van buitenaf gaan deelnemen in de franchiseformule. De arbeidsmarkt is wat ruimer geworden en wij verwachten daar veel van.”
De franchisenemer krijgt een bepaald gebied toegewezen. Verder moet de beoogde franchisenemer in de formule passen. “Dit betekent dus dat hij behalve ondernemer ook een financieel planner moet zijn. Hij moet ervaren zijn en hij moet andere financieel planners kunnen aansturen”, aldus Van Wijk. Over wat de ondernemer aan geld moet meebrengen, laat Van Wijk zich niet uit. “Maar het ondernemerschap is niet zonder risico.” Bestaande vestigingen van Wagner & Partners in onder meer Breda en Blaricum zijn nu als franchisevestiging operationeel. In Dordrecht is een nieuwe vestiging met de franchiseformule geopend.
De franchisenemers voeren de naam van Wagner & Partners. De back-office activiteiten worden door het hoofdkantoor in Rotterdam uitgevoerd. “We hebben als Wagner & Partners inmiddels een ruim inkoopbeleid. Als er behoefte is aan producten van andere aanbieders, dan zullen wij dat intern bespreken en indien nodig breiden we ons assortiment uit. Verder moet zo’n uitbreiding van het assortiment wel passen binnen onze IT-structuur. Onze dienstverlening staat of valt met een goede database. Die is overigens zeer flexibel. Voorop staat echter de betrokkenheid van de franchisenemer bij Wagner & Partners.”
Hypotheekformule
“Wij zijn geen grijze muis die alles voor iedereen wil doen. Wij positioneren ons als Wagner & Partners heel gericht op de markt. Wij hebben echter ook heel veel kennis in huis, die nu eigenlijk niet gebruikt wordt. Wij bieden eigenlijk te veel voor de klant die alleen maar een hypotheek wil sluiten. Die klant kreeg bij ons een compleet financieel advies waar hij niet op zat te wachten. Wij vinden nu dat de klant ook alleen voor een hypotheekadvies bij ons terecht moet kunnen. Met andere woorden: wij gaan een hypotheekformule starten”, aldus Van Wijk.
Ruim twee jaar geleden, toen wij Fonk Makelaardij in Bergschenhoek overnamen, konden we ook participeren in een aantal hypotheekshopjes. Die doen het zeer goed. Deze hypotheekwinkels zijn onder meer gevestigd in Brielle, Middelharnis en Spijkenisse en opereren onder de naam Hypotheek. Deze formule gaan we nu breed in de markt zetten. In september willen we twaalf vestigingen hebben. We zijn al bezig in onder meer Schiedam, Huissen, Rotterdam-Centrum, Sittard, Nijmegen en Gorinchem.”
Het worden kleine vestigingen op winkellocaties. In eerste instantie worden ze bemand door twee mensen: een adviseur en een administratieve kracht. Er zullen ‘gewone’ hypotheekproducten aangeboden worden, zoals onder meer spaarhypotheken, hybride hypotheken en beleggingshypotheken.
“Intern willen we voor al deze vestigingen een gezamenlijke inkoopcombinatie ontwikkelen. Op deze manier komen dan de producten van al onze samenwerkingspartners voor iedereen beschikbaar. Verder gaan we ook nieuwe partners zoeken. Daar verwacht ik nog het meest van voor deze specifieke hypotheekformule”, zegt Van Wijk.
Om de hypotheekvestigingen te bemannen, wordt het netwerk van Wagner & Partners aangesproken. Van Wijk verwacht dat de ruimer wordende arbeidsmarkt in dat opzicht mee werkt. De mensen komen in loondienst, maar gaan volledig los van Wagner & Partners opereren. “De enige verbintenis met Wagner & Partners zit in de holding”, vertelt Van Wijk.
Reclame voor de nieuwe hypotheekformule zal er vooralsnog niet gemaakt worden. “Wij werken vooral samen met makelaars en met organisaties waar we leads van ontvangen. Zoals bijvoorbeeld via het blad VT Wonen.”
Van Wijk verwacht over een periode van ongeveer anderhalf jaar dertig à veertig hypotheekvestigingen door het hele land te hebben. “Als Wagner & Partners zijn we geen concurrent voor hypotheekketens. Dat gaan we met deze hypotheekformule wel worden.”
Funda
Via de website van Funda, een site van NVM-makelaars, zijn sinds kort ook de kantoren van Wagner & Partners te vinden. “Wij gaan daar samen met een bancaire partij binnen twee weken bezoekers de mogelijkheid bieden om online een hypotheekofferte aan te vragen.”
De bezoeker kan binnen vijf stappen de gegevens invullen die nodig zijn voor het uitbrengen van de digitale offerte. Wagner & Partners wil met deze digitale hypotheekofferte voeding geven aan financiële planning. De digitaal ingevulde offerte wordt gevolgd door een digitale brief met daarin de vraag of alles duidelijk is en of er een persoonlijk advies gewenst is. “Ik verwacht heel veel van deze combinatie van bricks and clicks”, zegt Van Wijk.
Hij benadrukt overigens dat deze hypotheekofferte volledig los staat van de hypotheekformule. “Deze digitale offerte moet uiteindelijk uitmonden in een financieel plan voor de klant”, stelt Van Wijk.
Beleggersprofiel
Van Wijk is uitermate trots op de door Wagner & Partners ontwikkelde Wagner & Partners Portfolio Selector. Dit is een instrument waarmee de financiële planner samen met de klant voor hem een beleggersprofiel samenstelt. “Eind vorig jaar zijn we overgestapt op deze manier van werken. Met deze methode bieden we een gestructureerde aanpak om gedetailleerd in te gaan op de risico’s, het gedrag van de klant en de beleggingstermijn.”
“De methodiek die wij hiervoor gebruiken, deze Portfolio Selector, is door de Autoriteit FM, voor de STE, goedgekeurd. Op basis van de uitkomsten van de Portfolio Selector wordt vervolgens door Insinger de Beaufort een selectie van vermogensbeheerders gemaakt en daarbinnen weer een selectie van fondsen. “Wij bieden hiermee actief vermogensbeheer aan en onderscheiden ons daarmee op de markt. Wij zoomen sterk in op de risico’s en vooral op de spreiding van de risico’s. De reacties van onze klanten zijn zeer positief”, aldus Van Wijk.
Financiële Bijsluiter
Als tijdens het gesprek een aantal actuele onderwerpen de revue passeert, uit Van Wijk enige reserve ten aanzien van de korte invoeringstermijn van de Financiële Bijsluiter. “De Financiële Bijsluiter is een goede zaak, maar wat is het jammer dat de invoering lijkt op een last-minute-operatie! Wij hebben van de verzekeraars en vermogensbeheerders nog geen teksten gezien. Wij moeten op de hoogte zijn van die teksten, voordat de offerte naar de klant gaat. Als wij die teksten pas op 30 juni krijgen, wordt het moeilijk om de offerte op 1 juli aan de klant toe te lichten. Verder hebben wij van onze partners ook nog geen lijst ontvangen van de complexe producten. De Bijsluiter mag best gekoppeld zijn aan de offerte, want ik moet het toch toelichten. Voor ons is overigens die toelichting een herhalingsoefening. Het financieel plan is al dermate complex, dat toelichting noodzakelijk is en dus al uitgebreid heeft plaatsgevonden in het voortraject.”
“Wagner & Partners conformeert zich ook volledig aan de Gidi”, stelt Van Wijk. “Sterker nog, onze Gidi-brochure vervult straks een belangrijke rol in het commerciële instrumentarium, omdat het helpt de laatste meter naar de klant te overbruggen.”
Han van Wijk: “Wij zijn geen grijze muis die alles voor iedereen wil doen. Wij positioneren ons heel gericht op de markt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.