nieuws

Voor de vuyst weg

Archief

Het is geen nieuws dat de verzekeringsbranche als saai bekend staat. Onterecht, want er valt genoeg te beleven. Dat begint al bij de aanvraag. “Ben bezig”, vult iemand in bij het hokje ‘partner’. “Er rust een hypotheek op”, schrijft een ander bij ‘bijzonderheden’. Voor de zekerheid check ik het object dat men wenst te verzekeren; het is toch écht een bromfiets. “En wat doet u vrouw?” vraag ik, als ik een half ingevuld formulier nabel. “Mijn vrouw?”, klinkt het verbaasd. “Die is thee aan het zetten.” En dan moet de polis nog tot stándkomen.

Ook schades zijn vaak interessant. Een klant belt op uit Spanje. Zijn boot is tijdens een heftige storm op drift geraakt. Met hem aan boord. Met de rotsen in zicht wordt hij gered. De Spaanse kustwacht is net op tijd en belt de alarmcentrale. Ik hoef eigenlijk niets meer te doen. Dat beseft de klant ook. “Ik wilde het gewoon even vertellen,” zegt hij verontschuldigend. “Dank je wel voor de service.”
Natuurlijk zijn niet alle schades spannend. Ik geef toe, bij de zoveelste klant die zijn verkeerd gewassen trui op zijn inboedelverzekering wil claimen, zakt de moed mij óók wel eens in de schoenen. Maar als ik dan weer een schademelding krijg van een vrouw wier ‘poes het bibliotheekboek heeft beschadigd’, dan is mijn dag weer goed. En wat te denken van de bos bloemen die ik onlangs van een klant ontving? Fantastisch toch!?
Niet dat klanten (en maatschappijen) me nou zo aardig vinden, hoor. Integendeel. “En als ik dan teken, dan wilt u natuurlijk dat ik snel doodga”, reageert een klant op een mailing over uitvaartverzekeringen. Ik probeer hem nog uit te leggen dat het provisietechnisch niet uitmaakt en het voor de verzekeraar béter is als hij blijft leven, maar hij heeft al opgehangen. Een maatschappij meent inzake hetzelfde product overigens een heel andere vraag te moeten stellen. “Verzekerde is overleden,” meld ik telefonisch. Hun reactie: “En u bent verzekerde zelf?” En dan nóg zeggen dat onze branche sáái is!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.