nieuws

Voor de Vuyst weg

Archief

Klantprofiel. Ik weet nog goed wanneer ik er voor het eerst iets over hoorde. Het was op een congres van de Direktbank. April 2003. We hadden net Marlies Pernot, algemeen directeur Vereniging Eigen Huis, achter de rug. Ze trok flink van leer tegen de aanwezige tussenpersonen. Over hypotheken, verzekeringen en afsluitprovisies. “Sommige dingen kunnen écht niet in deze wedstrijd,” had ze gezegd. “En dan weet iedereen wel over welke ‘spelers’ ik het heb.” Inderdaad, dacht ik, over de ‘afwezige’ spelers. Zwijgend, als een soort strenge juf, keek ze ons allemaal aan.

“Doet me aan vroeger denken,” fluisterde mijn collega. “Toen we nog studeerden.” Ik knikte. Ik wist precies wat hij bedoelde. Colleges zonder aanwezigheidsplicht. Lage opkomst betekende steevast een preek. Over afwezigheid. Maar tégen de aanwezigen. Marlies Pernot maakte plaats voor Theo Harms van het ministerie. En toen viel die term. Klantprofiel. Kort werd uitgelegd wat het was, waarom het nodig was. Hoe het eruit kwam te zien? Dat wisten ze nog niet. Dat weten ze nog steeds niet. Daarom heet het ‘vormvrij’. Maar hoe ze het gingen controleren, dát wisten ze wel. Elk ‘complex’ product moest worden vergezeld van een bewijs van goed advies. Schriftelijk vastgelegd. In het dossier.
Ik had er zo mijn twijfels over. Extra werk, maar voor een goede adviseur niet meer dan een formaliteit. Maar voor een minder goede? Ook extra werk, gokte ik. Geen formaliteit. Meer een kwestie van slim schrijven. De feiten aan de theorie aanpassen. Afijn, voor de tweede keer die dag moest ik aan mijn studie denken. Aan degenen die begonnen met de conclusie. En daarop hun onderzoek ‘baseerden’. “Klantprofielen? Doet de administratie, ” hoorde ik laatst iemand zeggen. “Achteraf.” Hoezo discrepantie? De adviseur in kwestie moest er hartelijk om lachen. Aldus het resultaat, drie jaar na het bewuste congres. Meer werk voor allen. Maar is het kaf nu van het koren gescheiden? Zegt u het maar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.