nieuws

Voor de Vuyst weg

Archief

Soms is het – in deze branche – een nadeel dat ik een vrouw ben. Bijvoorbeeld in het geval van de autoverzekeringen. Ik heb namelijk écht nul komma nul verstand van auto’s. In het verleden ben ik zelfs wel eens in het verkeerde voertuig gestapt. “Wat doe jij nou?”, vroeg mijn vriend verbaasd toen ik me uiteindelijk bij hem voegde. “Vergissing”, zei ik, “het was óók een donkerblauwe Renault.” Mijn vriend zuchtte. “We hebben een zwarte Audi.”

Dat zegt genoeg.
We stellen dus vast; mijn kennis op het gebied van alles dat zich motorisch voortbeweegt is beperkt. En dat is onhandig. Vooral wanneer een klant – helemaal in de gloria – belt om zijn nieuwe auto te verzekeren. Een BMW 3 serie komt nog wel bekend voor, maar wanneer er trots wordt geroepen: “Een Passat!”, haak ik af. Meestal druk ik de klant weg om aan een collega te vragen in welke richting ik moet zoeken. (“Volkswagen? Die van de Golf, bedoel je?”)
Nog lastiger wordt het wanneer de auto een speciale uitvoering blijkt te zijn. Bij de opmerking dat het ‘een coupé’ is, denk ik eerder aan een treinwagon dan aan een sportieve driedeursuitvoering. En wil iemand een Jeep verzekeren, dan ga ik er vanuit dat we het over een legervoertuig hebben. Kortom, de autoverzekeringen laat ik liever over aan (mannelijke) collega’s. Die maken een leuk praatje en feliciteren de klant op gepaste wijze met de nieuwe bolide. Bovendien klinken begrippen als ‘sedan’ en ‘hatchback’ uit hun mond niet als een onderdrukte niesbui. Bereken ík ondertussen de premie wel.
Trouwens, over premies gesproken. Telefoontjes waarin onbekenden informeren naar ‘de goedkoopste premie’, daar ben ik sowieso snel mee klaar. Op de vraag: “Wat kost mijn Opeltje bij u?”, antwoord ik standaard: “Te veel.” Meestal haakt de beller dan af.
Doet hij dat niet, dan informeer ik eerst naar zijn overige verzekeringen. Alles of niets. Zo voer ik mijn eigen bescheiden ontmoedigingsbeleid. Waarom? Omdat ik geen zin heb de hele dag zinloze berekeningen in Rolls te maken. En omdat ik helemaal niet de goedkoopste wil zijn. Ik weet immers nu al dat volgend jaar weer iemand anders de goedkoopste is. ‘Losse’ autopolissen zijn slecht nieuws: de kans op schades en betalingsproblemen is groot, de potentie klein. En het slechtste wiel aan de wagen kraakt nou eenmaal het hardst. Je hoeft geen verstand van auto’s te hebben om dat te weten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.