nieuws

Voogd & Voogd wil marktplaats voor autoverzekeringen worden

Archief

Voogd & Voogd heeft de ambitie om op het gebied van autoverzekeringen dé marktplaats in Nederland te worden.

“Op dit moment hebben wij ongeéveer 480.000 motorrijtuigen in de boeken staan, waarvan meer dan 100.000 auto’s, met een premievolume tussen de _ 50 en _ 60 mln. Dat is een marktaandeel van 1%, daar is dus absoluut nog marktaandeel te winnen”, betoogt directeur Bas de Voogd.
Het volmacht- en backofficebedrijf heeft de acceptatieregels tot in de finesses ingevoerd in de geautomatiseerde systemen. “We streven naar 100% digitale acceptatie. Als het systeem je niet automatisch accepteert, wordt er geen voorlopige dekking afgegeven. De uitvallers komen terecht bij de acceptanten, die bekijken of alsnog dekking mogelijk is. Als alles wel binnen de regels valt, ligt de volgende dag de polis op de mat bij de consument”, aldus De Voogd.
Onder druk
De Voogd denkt dat tussenpersonen ook onderling gaan concurreren op de marges die er nog bestaan op een autopolis. En daar is niet veel meer van over, rekent hij voor. “De provisie was 20%, is nu nog 16%. De premie is gezakt van _ 500 naar gemiddeld _ 400 en de gemiddelde looptijd verkort van vier naar drie jaar. Dus reken maar uit: de opbrengst is teruggelopen van _ 400 naar _ 192. En de handelings- en marketingkosten zijn niet minder geworden, hoor.”
Berekeningen
Vorig jaar zijn via de webapplicatie Klik & Sluit van Voogd & Voogd (Middelharnis) enkele miljoenen berekeningen gemaakt. Het merendeel daarvan, 82%, wordt gemaakt door consumenten op de websites van tussenpersonen. Daarbij moet wel bedacht worden dat sites als Independer, Netpolis en UnitedConsumers ook gebruik maken van de Klik & Sluit-applicaties van het Zuidhollandse volmachtbedrijf.
Meer dan duizend tussenpersonen zijn klant van Voogd & Voogd Verzekeringen en dat is los van de arrangementen die Voogd & Voogd Diensten heeft met organisaties als DIN, DAK en de NVA. Een groot deel van de tussenpersonen heeft Klik & Sluit- webmodules op zijn eigen website. Een tussenpersoon neemt gemiddeld vijf modules van Klik & Sluit af.
Verkoop
Doordat Voogd & Voogd zich volledig toelegt op volmacht- en softwarediensten voor tussenpersonen, is de nog bestaande eigen assurantieportefeuille verkocht aan Adviesgroep De Vogel, met een kantoor in Middelharnis en Ouddorp.
In een brief klanten meldt Voogd & Voogd dat het kantoor zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een onderneming die zich primair richt op dienstverlening aan assurantietussenpersonen. “Rechtstreekse relaties kunnen wij daarom steeds minder aandacht geven die van een professionele assurantieadviseur mag worden verwacht.” De portefeuille telt enkele duizenden klanten en heeft een premievolume van iets minder dan _ 1 mln.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.