nieuws

Volgens eenderde bedrijven is intermediair niet onafhankelijk

Archief

Zo’n 31% van de Nederlandse ondernemers vindt dat tussenpersonen niet onafhankelijk opereren ten opzichte van de verzekeraars waarvoor zij bemiddelen. Vooral bij grote bedrijven acht men tussenpersonen niet onafhankelijk. Dit blijkt uit een onderzoek van het bureau Heliview.

Het vertrouwen in de onafhankelijkheid van het intermediair is groot in de sector bouw en in de transport-, opslag-, en communicatiesector. Hier beschouwt 91% het intermediaire kanaal als onafhankelijk. Het minst vertrouwen heeft de horeca: volgens 57% zijn hun tussenpersonen gebonden aan verzekeringsmaatschappijen.
De NBvA noemt het opvallend dat een overgrote meerderheid van de bedrijven (72%) ondanks twijfel over de onafhankelijkheid van het intermediair tóch besluit om de verzekeringen via een tussenpersoon onder te brengen. “Men beschouwt de onafhankelijkheid van de assurantie-adviseur blijkbaar niet als doorslaggevend”, aldus een woordvoerster van de NBvA.
Het Bredase marktonderzoeksbureau sprak begin dit jaar over bedrijfsmatige verzekeringen met functionarissen van vijfhonderd bedrijven en instellingen. Doel van het onderzoek was het in kaart brengen van de positie van voor bedrijfsverzekeringen gebruikte distributiekanalen.
Intermediair favoriet
Uit het onderzoek blijkt dat de tussenpersoon in vrijwel iedere branche relatief het meest wordt ingeschakeld. Uitzonderingen vormen overheidsinstellingen en nutsbedrijven. In dit segment worden verzekeringen vooral bij direct-writers ondergebracht. De direct-writers hebben hier zelfs een penetratiegraad van 93%.
Van alle onderzochte bedrijven brengt 24% één of meer verzekering(en) onder bij een direct-writer, 79% via een tussenpersoon, 30% via een bankverzekeraar en 3% via een ‘makelaar in assurantiën’.
Veelal zijn bedrijven van mening dat de tussenkomst van een tussenpersoon de verzekering duurder maakt en de schade-afhandeling vertraagt, maar men neemt dat blijkbaar op de koop toe. Hij regelt immers alles, zo redeneren de bedrijven. Het aantal bedrijven dat een overstap naar een ander distributiekanaal overweegt is dan ook zeer gering.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.