nieuws

Virtuele verzekeringsbeurs ‘voorziet in behoefte’

Archief

De Verzekeringsbeurs, een virtuele beurs waar tussenpersonen en consultants hun risico’s kunnen inbrengen en waar verzekeraars vervolgens offertes op uitbrengen, lijkt volgens initiatiefnemer Peter Weche “in een behoefte te voorzien”.

“We hebben al zo’n honderd reacties en dagelijks druppelen de aanmeldingen nog binnen”, vertelt Wesche. Op dit moment krijgen 66 tussenpersonen een toegangscode. “We willen iedereen ook gesproken of bezocht hebben; het moeten wel échte assurantiekantoren zijn. Zo bewaken wij de toegangsdeur van de marktplaats en kunnen we daarmee een zekere kwaliteit van de offerteverzoeken garanderen.”
Volgens Wesche hebben sommige verzekeraars nogal koudwatervrees te hebben bij het woord ‘internet’. “Ze asscocieren dat onmiddellijk met hun eigen internetstrategie. Het kost dan wat moeite hen ervan te overtuigen dat dat iets wezenlijk iets anders is. De Verzekeringsbeurs maakt ‘slechts’ gebruik van de infrastructuur en committeert zich niet aan, of zet zich niet af tegen enige internetstrategie van een verzekeringsmaatschappij.”
De directies van 55 schadeverzekeringsmaatschappijen hebben kortgeleden documenten van Wesche ontvangen waarmee ze toegang kunnen krijgen tot de Verzekeringsbeurs.
Uitbreiding
Wesche is inmiddels bezig met een verdere uitbreiding van De Verzekeringsbeurs. De vrijkomende kapitalen van lijfrente- en pensioenpolissen kunnen binnenkort op de beurs worden gebracht voor een marktvergelijking in verband met de omzetting in een (levenslange) direct ingaande lijfrente-uitkering.
“Daar is een grote behoefte aan, omdat de huidige systematiek verschrikkelijk tijdrovend en organisatorisch veeleisend is. Organisatorisch een crime omdat de tussenpersoon slechts enkele dagen voor de expiratiedatum gelegenheid heeft om verzekeraars te bellen of te faxen voor een gegarandeerde offerte. Tijdrovend omdat de tussenpersoon geen pijl kan trekken op het verleden. De voordelige verzekeraars van vorige maand blijken bij een nieuwe marktverkenning minder aantrekkelijk te zijn. Daarom moeten iedere keer weer alle verzekeraars worden benaderd, als je de klant tenminste de mooiste offerte wilt aanbieden”, aldus Wesche.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.